Skal snart bygge en trappe af enklere model (ifølge billede) i en skråning & i tilslutning til et trædæk. 45x195 som vanger, 45x120 som trin & 45x45 som støttebeslag til trinene. Spørgsmålet er, hvad jeg skal vælge for skruer til disse beslag & hvor mange? 8mm i længden & 3 stk. pr. beslag måske? Diameter 5mm, er det nok til en stabil konstruktion?
Hvis to voksne mænd skal mødes på et trin, skal trinet kunne tåle en samlet vertikal belastning på ca. 200 kg. Hvis hver konsol er fastskruet med tre skruer i hver ende, bliver det 33 kg pr. skrue, hvilket de fleste skruer, der er 80 mm lange, klarer med margen. 5 mm diameter er sikkert tilstrækkeligt, 6 mm bliver mere stabilt at skrue ind.
Hvis to fuldvoksne mænd skal mødes på et trappetrin, skal trinnet kunne tåle en samlet lodret last på ca. 200 kg. Hvis hver konsol er fastskruet med tre skruer i hvert ende, bliver det 33 kg per skrue, hvilket de fleste skruer, der er 80 mm lange, klarer med margin. 5 mm diameter er sikkert nok, 6 mm bliver mere stabilt at skrue ind.
Det bliver jo ikke den belastning på skruen. Den største skruebelastning bliver en aksial trækbelastning, der giver en enorm friktion mellem 45x45 og vognstykket. Jeg ville have sat tre styks 6mm udendørsskruer C4 sv af passende længde (f.eks. 80mm). Der er ret meget forskel på gevindene og deres trækkapacitet mellem 5 og 6mm synes jeg.
Jeg ved, at trækbelastningen er hovedproblemet. Min hensigt var kun at introducere en enkel måde at tænke på. Desværre er producenternes produktblade meget teknisk orienterede. En almindelig forbruger kan ikke udlede noget brugbart af dem.
45x45 er ikke et optimalt mål for konsollen. Det er bedre med en lidt smallere variant og en kortere skrue. Derefter er det vigtigt med tilstrækkelig høj træ kvalitet på vangstykkerne, uden knaster på uhensigtsmæssige steder. Det bør være C 24. Det kan ikke købes hos Byggmax.
Edit: Ymers variant er naturligvis den flotteste og bedste!
Jeg ved, at trækbelastningen er hovedproblemet. Min hensigt var bare at introducere en enkel måde at tænke på. Desværre er producenternes datablad meget teknisk orienterede. En almindelig forbruger kan ikke læse noget nyttigt ud af dem.
45x45 er ikke et optimalt mål for konsollen. Det er bedre med en noget smallere variant og en kortere skrue. Derefter er det vigtigt med tilstrækkelig høj trævarekvalitet på vangstykkene, uden knaster på uheldige steder. Det bør være C 24. Det kan man ikke købe hos Byggmax.
Rediger: Ymers variant er naturligvis den flotteste og bedste!
Jo det er klart, at fræse en rille og skrue fra siden er jo at foretrække, men det kræver desværre værktøj, som jeg ikke har.
Antager at dimensionen 34x45 for konsollerne er at foretrække? Det må blive et andet sted end Byggmax i så fald, da det ikke findes der.
Hvis du ikke har en overfræser, har du måske adgang til en rundsav? Det virker lige så godt, men tager lidt længere tid. Indstil dybden på saven til 10mm.
Jeg lavede en lignende trappe for nogle måneder siden med vanger i varmgalvaniseret VKR 200x100x5. Trinbredde på 1850mm.
Jeg tror, det går helt fint at bygge som du har tænkt dig, og det vil ikke spille nogen direkte afgørende rolle, om du bruger 45 eller 34mm konsol. Jeg ville hellere øge profilhøjden på konsollen til 70 eller 95mm, hvis det er muligt. Hvis man fasader hjørnerne på konsollen, så måske det virker.
En 45mm bred konsol giver lidt mere træ at skrue trinene i. Er der nogen bekymring for vangerne (hvilket jeg ikke tror, der er), så bare doble op og skru to 45x195 sammen, så du får en vange på 90x195.
Fræse eller save ud ville jeg absolut ikke gøre, hvis man er det mindste bekymret for vangens holdbarhed.
Hvordan ville det fungere mener du? I for/bagkant på klingen er der nul dybde. Det bliver ligesom ikke godt.
Man cirkelsaver over hele vangstykkets bredde. To nøjagtige spor i hver kant som skal fjernes. Derefter 6-7 spor imellem så man kan bryde det af med hænderne. Jævn det ud med stemmejern eller kniv.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.