Jeg har brug for at trække rør på væggen til varmt/koldt vand i køkken og badeværelse. Kan ikke trække dem inde i væggen. Vandet har lav pH-værdi, hvilket ikke skulle udgøre nogen sundhedsfare, men det begrænser valget af rørtyper.
PEX var den første tanke, men det er svært at få det pænt. Det snor sig på væggen pga. temperaturforskelle. Eller findes der en måde at forhindre det på?
Alu-PEX (også kaldet LK PAL), kunne muligvis fungere, har ikke den samme længdeudvidelse, men har skæve dimensioner (16 mm i stedet for 15), hvilket betyder, at man ikke kan bruge almindelige rørdele. Der er to måder at montere rørdele: Presskoblinger som kræver et specielt værktøj, der er dyrt (findes der alternativer?). Eller at man køber halvkoblinger specielt til PAL, som man derefter monterer på en almindelig T-kobling osv. Jeg har ikke fundet nogen alt-i-en T-kobling til PAL, findes der sådan en? Eller skal man sammensætte det med halvkoblinger?
Noget andet jeg kan bruge? Jeg antager, at kobber er udelukket på grund af den lave pH-værdi. Eller findes der kobberrør med plastbelagt eller forkromet inderside?
Måske kan man trække PEX inde i et andet pænere rør, som ikke snor sig langs væggen?
Taknemmelig for tips.
Björn
PEX var den første tanke, men det er svært at få det pænt. Det snor sig på væggen pga. temperaturforskelle. Eller findes der en måde at forhindre det på?
Alu-PEX (også kaldet LK PAL), kunne muligvis fungere, har ikke den samme længdeudvidelse, men har skæve dimensioner (16 mm i stedet for 15), hvilket betyder, at man ikke kan bruge almindelige rørdele. Der er to måder at montere rørdele: Presskoblinger som kræver et specielt værktøj, der er dyrt (findes der alternativer?). Eller at man køber halvkoblinger specielt til PAL, som man derefter monterer på en almindelig T-kobling osv. Jeg har ikke fundet nogen alt-i-en T-kobling til PAL, findes der sådan en? Eller skal man sammensætte det med halvkoblinger?
Noget andet jeg kan bruge? Jeg antager, at kobber er udelukket på grund af den lave pH-værdi. Eller findes der kobberrør med plastbelagt eller forkromet inderside?
Måske kan man trække PEX inde i et andet pænere rør, som ikke snor sig langs væggen?
Taknemmelig for tips.
Björn
Medlem
· Blekinge
· 12 296 indlæg
Ved du, hvilken syre det er, der giver lav pH? Jeg ville mest være bange for koblinger af dåli messing.
Har du tjekket rustfrie (A4) rør?
Har du tjekket rustfrie (A4) rør?
Medlem
· Blekinge
· 12 296 indlæg
Moderator
· Stockholm
· 57 869 indlæg
At det er ulige dimension spiller ingen rolle, du skal stadig bruge rørdele som specifiseres af respektive rørproducent når det gælder PEX. Aldrig blande fabrikater/typer. Så vidt jeg ved, findes der forskellige varianter af klemmekoblinger til alle PEX systemer. Som altså bare behøver at klemmes vha. skruenøgler.
Tak for svaret.
Tjekkede lidt på rustfrit men fandt ikke så mange gode dele. Har du tips til en side?
Det plejer at være kulsyre, når det er lav pH, men jeg er ikke sikker. pH 5,9, hvilket ikke er usædvanligt i brønde ude på landet.T Thomas_Blekinge sagde:
Tjekkede lidt på rustfrit men fandt ikke så mange gode dele. Har du tips til en side?
Har du haft held med det selv? C-c mål? Har testet forskellige steder og får det ikke til at fungere.T Thomas_Blekinge sagde:
Har Googlet grundigt efter kompressionsfittings til 16 mm PAL (AluPEX) men fundet ingenting. Typ T-koblinger osv. Hvor kan jeg finde sådan noget? Findes ikke hos Rinkaby Rør, Sigro, og andre.H hempularen sagde:At det er en usædvanlig dimension spiller ingen rolle, du skal alligevel bruge rørdele, som specificeres af respektive rørproducent, når det kommer til PEX. Aldrig blande fabrikater/typer. Så vidt jeg ved, findes der forskellige varianter af kompressionsfittings til alle PEX-systemer, som altså kun skal klemmes ved hjælp af skruenøgler.
Klik her for at svare