Ved nogen hvad der er at foretrække, puds som man sprøjter på, eller at pudse ved at "sprede på" pudset i hånden. Vi skal ikke gøre det selv, men ville gerne vide hvilket der er at foretrække, dvs hvilket der giver bedst resultat udseendemæssigt og holdbarhedsmæssigt.

Nu til dags bruger man oftest pumpbar sprøjtepus fordi det er mest rationelt. Man kan også håndkaste den pussen, men det er et tungt arbejde. Sprøjtepus er ikke helt enkelt heller for resten.

Optiroc sagde til mig, at der ikke bliver nogen forskel egentlig, det er kun arbejdsindsatsen, der adskiller.

Når man sprøjter pussen, så skal man alligevel udjævne den med en pudsebræt, så slutresultatet afhænger alligevel af, hvordan man glatter den ud inden indfarvning.

OK, tak for svaret. Er der muligvis nogen, der ved fordele/ulemper ved at bruge allerede indfarvet puds i forhold til at male pudsen bagefter??

Når man pudser nyt, er en indfarvet overfladepuds at foretrække. Den er let ætsende, hvilket gør, at den trænger ind i laget under.

Derfor skal du beskytte vinduer og metaldetaljer, ellers kan du få grimme ætsmærker.

Færdigfarvet overfladepuds holder længere end maling.

Desuden indeholder visse færdigfarvede overfladepuds lidt dolomit/glimmer, så huset vil glimte lidt efter nogle år - meget flot! Man kan købe glimmer/dolomit på sæk, hvis man vil have et virkelig glimrende hus. Kig på gamle pudsede huse, de har ofte glimmer i overfladepudsen. Nye pudsede huse er mere matte.

Supertak for dine svar!! Så kan jeg føle mig lidt roligere nu! Vores puds vil være indfarvet fra starten, så det føles godt at vide, at det ikke er et helt forkert valg.....

Jeg kan tænke mig at til og med sige, at I har gjort et helt rigtigt valg. Held og lykke med poleringen.

Du får det til at virke så enkelt... at ikke alle gør det!? ;)

Håndlavet puds er at foretrække frem for sprøjtet efter min mening. Man får en helt anden overflade på pudsen. Men her er det meget vigtigt, at den, der gør dette, mestrer denne teknik, for det er meget sværere og som sagt et tungere arbejde.

Du bør også tænke på, hvilken type puds du skal have, silikatbaseret eller silikonebaseret.

Den silikonebaserede har flere fordele frem for den anden, fordi:
- den "ånder" og er vandafvisende.
- den er lidt elastisk og kan optage lidt, lidt bevægelser.
- "afgiver" ikke farve, når man rører ved overfladen.
- falmer stort set ikke.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.