Skulle hænge en gardinstang op og troede, at væggen var letbeton. Borede et 8mm hul og satte en letbetonpløk i (en sådan: http://75.126.23.201/25/38025.jpg). Jeg begyndte at skrue skruen ind, og hele pløkken forsvandt, og jeg indså, at det ikke er en betonvæg. Jeg trak pløkken ud, og nu har jeg et hul på 10mm, hvis ikke 12mm endda.
Hvordan skal jeg gøre nu? Jeg har målt, at tykkelsen på væggen er ca. 24mm, og derefter er den fyldt med isolering. Reparere hullet og bruge en gipspladeanker eller sætte en gipspladeanker i direkte? Andre ideer?
Ofte når der er så porøse vægge, bliver hullet altid større, når man borer, hvilket gør, at det ikke virker med almindelige rawplugs. Prøv med gipsexpander, og hvis det ikke virker, kan du bruge gevindstang og ankermasse. Dog måske ikke så pænt til det, du skal bruge det til.
Findes jo også "driva" ser ud som en stor skrue med kraftig gevind som man derefter skruer den almindelige skrue i, men den skal nok bare have et 10mm hul. Mollytang og gipsexpander er nok det bedste.
Jeg ville have prøvet med metalexpander model større (hvis det er gips). Du skal have en metalexpandertang, så pluggen ikke roterer og ødelægger hullet endnu mere under expanderfasen.
Hvis du senere vil fjerne denne plug, bøjer du de synlige kanter væk med en slags elektronikertang og skubber pluggen ind i væggen for minimal skade på gipsen. Du bør kunne prøve dette uden at ødelægge væggen mere end den allerede er.
Ankermasse og gevindstang? er det til en betonvæg? kan ikke se, hvordan det passer sammen med gips.
Hullet er t.o.m 14mm. Der findes godt nok ekspansionsplugger til dette, men jeg tror ikke, at skruen vil passe gennem selve beslaget. Måske er det bedst at reparere hullet, hvordan gør jeg i så fald dette på bedste måde, så det bliver stabilt nok til at kunne sætte en ekspansionsplug samme sted?
Prøv med en lidt mindre metalexpander med expandertang i det eksisterende hul (eller så stor som virker). Så længe den ekspanderer på bagsiden, får den støtte på forsiden ved hjælp af gardinstangen. Hvis det ikke virker, bøj flangen væk og stik ind i væggen.
Det er jo trods alt et gardin, det holder alligevel ikke til at svinge sig i.
Der er jo ingen genveje, gips får man ofte kun én chance med... Tror ikke spartelmasse bliver stærkt nok.
Der findes sikkert mere smidige og bedre måder, men da du skrev, at skruen til en passende størrelse mollyplugg sandsynligvis ikke ville passe til beslaget til gardinstangen, tænkte jeg straks på Helicoil.
Edit: jeg må nok indrømme, at det absolut første jeg tænkte var: "-hvorfor borer han ikke hullet i beslaget op?" men jeg antager, at det af forskellige grunde ikke bliver godt.
nogle gange kan man meka en træstykke bagom som regel, før man sætter gipsstykket på plads, det bliver stærkt og godt.
Men pokker hvor mange besvær du skaffer dig.
Spartle igen og flytte 1-2 cm.
eller bore et pænt hul, lime en stykke rundstav i og skrue i nyt, alt er tilladt.
har du to ens huller nu eller har du bare lavet det på den ene side?
Hvad har du bag isoleringen og det?
En gardinstangsholder plejer jo at have to huller ret tæt på hinanden, så du burde have to huller...?
Jeg ville have brugt Molly, den eneste ulempe er vel, at pladen bliver så stor, så beslaget måske ikke kan dække den, afhængigt af hvordan dit beslag til gardinstangen ser ud.
Hvis det er et lille beslag, har jeg flyttet det og forsøgt at sætte hullet bag beslaget, hvis det er muligt (efter det er spartlet).
Lange skide sk
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.