Hej!
Jeg byggede en kåta sidste sommer og er nu ved at isolere væggene indvendigt. Jeg planlægger derefter at beklæde væggene med noget plademateriale. Jeg tænker, at gips måske er nemmest at arbejde med, da det jo kan skæres med en kniv. Jeg har dog aldrig arbejdet med gipsplader før, og der findes et antal sorter at vælge imellem. Kåtaen vil stå uopvarmet i store dele af året, så fugt er måske noget at tænke på her? Ville det fungere med renoveringsgips a 7 mm, eller er det for spinkelt? Jeg planlægger heller ikke at hænge noget tungt på væggene. Taknemmelig for jeres synspunkter! //Mvh

En nybygget kåta med grå træbeklædning og blå dør, omgivet af skov. Foran står et hvidt bord på en grusbelagt grund.

En del af et lyst rum med en isoleret væg under konstruktion, et sort dørparti, et træbord, en træstol og en el-radiator på et tæppe.

Ingen plast, hvis det skal stå uopvarmet! Anbefal træpanel indvendigt, passer bedst, og du slipper for at spartle, slibe, spartle, slibe, spartle, slibe...

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Den der genkender jeg! :)

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Tror jeg ville anbefale råspont.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
R Robert-san01 sagde:
Tror jeg ville anbefale råspont.
Gider ikke! :)

Ulltand Ulltand sagde:
Gider ikke! :)
Plyfa/osv?

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Ingen plast om den skal stå uopvarmet! Rek træpanel indvendigt, passer bedst og du slipper for at spartle, slibe, spartle, slibe, spartle, slibe...
Hej,

Mener du, at dampspærren ikke er god her?

Brug dampspærre, ikke plastspærre, risiko for fugtproblemer. Væggen skal kunne ånde.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Er enig med angående ångbremse, ikke dampspærre. Hvis du vil have gips indvendigt, vil jeg nok foreslå vådrumsgips/udendørsgips eller lignende, som har glasfiber i stedet for karton for at holde pladen sammen.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
tommib
Hvis kåtan står uopvarmet i store dele af året, er der stor risiko for kondens og skimmel, hvis du bruger plast/gips. Som andre skriver, ingen dampspærre men dampbremse, samt brug f.eks. fibercementplader indvendigt, hvis du nu ikke vil sætte panel (som efter min mening ville passe bedre).

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Kør panel så har du anledning til at købe en mindre sømpistol (største model af dyckertpistol) også. Det skal jo være hyggeligt, gips er bare grimt til en hytte. Fibercementplader fungerer teknisk, men er ikke så flot.

Skal du isolere også?

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
Tak for tipsene. :) Jeg dropper gips og vælger i stedet et træmateriale.

- Jo, jeg isolerer den nedre halvdel op til 180 cm over gulvet. Så kan jeg klare udendørstemperaturer på -10 C med 2000 watt. Det vil kun blive brugt sporadisk i løbet af vinteren.

• Synes
Beemaster
  • Laddar…
Ulltand Ulltand sagde:
Tak for tipsene. :) Jeg dropper gips og går på noget træmateriale i stedet.

- Jo jeg isolerer den nederste halvdel op til 180 cm over gulvet. Så klarer jeg udetemperatur på -10 C med 2000 watt. Vil kun blive brugt sporadisk om vinteren.
Hvor fint!
jeg ved ikke hvor i landet den er bygget men måske at sætte en solluftfanger op kunne være en god hjælp til at holde et godt klima året rundt i kåtan? koster jo kun på indkøb og ikke i drift plus at det jo ikke er et stort rum.

• Synes
Ulltand
  • Laddar…
B brfbo sagde:
Hvad fin!
jeg ved ikke hvor i landet den er bygget men måske at sætte en solluftsfanger kunne være en god hjælp til at holde et godt klima året rundt i kåtan? koster jo kun i indkøb og ikke i drift plus at det er jo ikke et stort rum.
Tak!

Vidste ikke engang at sådan et produkt fandtes. Kunne jo være helt rigtigt her!

• Synes
brfbo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.