Jeg skal bygge et skur/gæsteværelse. Huset skal være på 30 kvm. Ca 7,2x4 meter.
Nu tænkte jeg købe maskinsøm til mit projekt og undrer hvilke dimensioner på søm jeg skal vælge?
Jeg bruger en Paslode IM90
Vægpanelet sættes i 45x95 regler
Taget består af 190x220 regler
20 mm råspontslukker
25X34 bærelekt.
Hvilke dimensioner på søm ville I vælge?
Nu tænkte jeg købe maskinsøm til mit projekt og undrer hvilke dimensioner på søm jeg skal vælge?
Jeg bruger en Paslode IM90
Vægpanelet sættes i 45x95 regler
Taget består af 190x220 regler
20 mm råspontslukker
25X34 bærelekt.
Hvilke dimensioner på søm ville I vælge?
Ingen som ved hvad jeg bør bruge?
Min tanke var at bruge 90mm til panelet og 75mm til lægterne. Hvad tror I om det?
Så overvejer jeg hvilken type søm. Der findes varmforzinket på proffsmagasinet for 122kr for 1200. Så har vi Paslode og Essve andre mærkesøm. Hvad er at foretrække?
Min tanke var at bruge 90mm til panelet og 75mm til lægterne. Hvad tror I om det?
Så overvejer jeg hvilken type søm. Der findes varmforzinket på proffsmagasinet for 122kr for 1200. Så har vi Paslode og Essve andre mærkesøm. Hvad er at foretrække?
2,5 gange tykkelsen af træet plejer at være reglen, så 20mm panel går med 65x2,8mm søm. Lægte bør sættes med 75x2,8 og ramme skal sættes med minimum 90x3,1
Proffmagasinet ja...Findes gode ting på jula også!
Gasværktøj plejer at være lidt træg, specielt til at sætte ramme med, hvis jeg husker rigtigt. Skal trykke, vente, skyde og så er man sjældent på stregen. Enten sørge for at være 2, en holder en skyder, eller fastgøre med en lille skrue og så skyde, når alt er klart. Plejer at skrue med billigste terrassekruer 55mm fra jula
Fjollet bærelekt, hvad skal du have for et tag?
Proffmagasinet ja...Findes gode ting på jula også!
Gasværktøj plejer at være lidt træg, specielt til at sætte ramme med, hvis jeg husker rigtigt. Skal trykke, vente, skyde og så er man sjældent på stregen. Enten sørge for at være 2, en holder en skyder, eller fastgøre med en lille skrue og så skyde, når alt er klart. Plejer at skrue med billigste terrassekruer 55mm fra jula
Fjollet bærelekt, hvad skal du have for et tag?
Tak for tippet.
Hvad ville du anbefale til spik få? Er der stor forskel på fabrikaterne?
Hvis nogen har 34 graders spik, som I vil sælge, så send en PM.
Googled lægte. Og der blev anbefalet 25x36. Så jeg skrev forkert før. Det er 25x36, jeg bestiller. Både som bærelekt og strølekt. Jeg skal have tagsten. Virker den dimension så ikke?
Hvad ville du anbefale til spik få? Er der stor forskel på fabrikaterne?
Hvis nogen har 34 graders spik, som I vil sælge, så send en PM.
Googled lægte. Og der blev anbefalet 25x36. Så jeg skrev forkert før. Det er 25x36, jeg bestiller. Både som bærelekt og strølekt. Jeg skal have tagsten. Virker den dimension så ikke?
Senest redigeret:
Du behøver ikke stirre dig blind på fabrikaterne.
Derimod behøver du lidt forskellige søm, som er rigtige til netop de opgaver, I skal udføre.
F.eks. anvendes ikke 90mm til at sætte panel men en kamgevindet panelnagel.
her er der en del at læse om dette. https://www.guidecenter.se/.
Der kan man klikke sig frem til, hvad det er, man skal gøre, og så få forslag til passende søm ifølge AMA.
Det kan være, at netop det firma ikke har søm med den vinkel, din pistol har, men du får den rigtige type/diameter/længde.
Lægterne synes jeg, du skal gå op til 25x48(50)
Derimod behøver du lidt forskellige søm, som er rigtige til netop de opgaver, I skal udføre.
F.eks. anvendes ikke 90mm til at sætte panel men en kamgevindet panelnagel.
her er der en del at læse om dette. https://www.guidecenter.se/.
Der kan man klikke sig frem til, hvad det er, man skal gøre, og så få forslag til passende søm ifølge AMA.
Det kan være, at netop det firma ikke har søm med den vinkel, din pistol har, men du får den rigtige type/diameter/længde.
Lægterne synes jeg, du skal gå op til 25x48(50)
25x36 fungerer fint!T Ejmelie sagde:Tak for tippet.
Hvad ville du anbefale for søm få? Er der stor forskel på fabrikaterne?
Hvis nogen har 34 graders søm, som I vil sælge, så send en PM.
Googlade bærelekt. Og der blev anbefalet de 25x36. Så jeg skrev forkert før. Det er 25x36 jeg har bestilt. Både som bærelekt og strølekt. Jeg skal have tagsten. Fungerer den dimension ikke?
Jeg har brugt Essves og Gunnebos maskinsøm, ingen problemer, efter min mening.
90mm søm til spær.
75 eller 60 til panel.
75 til lekt.
Skal ikke være nogle som helst problemer med gaspistol.
Har sømmet en hel garage og lidt til med sådan en.
Klart det måske går med 25x36 som bærelekt, men for at spare nogle kroner ville jeg ikke gøre det! For øvrigt bøvlet at gå på taget og være bange for at man knækker lekten under tiden man bygger
www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/laktning/
25x48 er rek iflg træguiden som har styr på det.
De tage jeg har bygget har vi oftest brugt grovere dimensioner end det. typ 36x48 eller 36x70.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ammer/bandade-spik/bandade-tradspikar-362110/
Der har du alle 3 dimensioner du behøver, nok til at du egentlig klarer dig med 75 og 90 mm søm
Intet galt med det søm, det gør jobbet
Findes også gode vinkelbeslag du kan købe til tagreglarne for at gøre det lettere
www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/underlag-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/laktning/
25x48 er rek iflg træguiden som har styr på det.
De tage jeg har bygget har vi oftest brugt grovere dimensioner end det. typ 36x48 eller 36x70.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ammer/bandade-spik/bandade-tradspikar-362110/
Der har du alle 3 dimensioner du behøver, nok til at du egentlig klarer dig med 75 og 90 mm søm
Intet galt med det søm, det gør jobbet
Findes også gode vinkelbeslag du kan købe til tagreglarne for at gøre det lettere
Klik her for at svare