nu er mine borehuller i væggen næsten klare, og i dem skal jeg fastgøre en bærende bjælke ved hjælp af gevindstænger M16.

Men hvad skal jeg bruge for at få dem fast i betonen? Jeg har tænkt på ankermasse, men er det det samme som et kemisk anker? Hvilket er bedst, og hvordan er for eksempel ankermassen på Jula, Biltema, Bauhaus, osv..?? Er det det samme uanset hvor man køber sådan noget?

Jeg synes du skal satse på lidt "dyrere" ting som Hiltis kemankre. Kvaliteten på ankermassen er mindst lige så vigtig som på stangen.

• Synes
Härryda2015
  • Laddar…
Fischer og Sika? Så, at de havde dette hos Beijers.

Peter2400 Peter2400 sagde:
Det duger nog, dog betydeligt mere rimelig pris på Hornbach.
[link]
Ja, det må jeg virkelig sige..!!

Og borehullet skal være 2mm større end gevindstangen? Har boret med 16mm bor og drejet rundt mod siderne, så hullet er blevet lidt større. Men svært at vide hvor meget større.. Har M16 som gevindstænger.

Som tidligere nævnt, hullet skal være 2 mm større og hullet skal være rent fra støv. Der findes specielle runde børster til at rengøre med, trykluft er også godt.
Alle ankermasser er 2-komponenter, det er vigtigt at skippe det første, der kommer ud! Det har ikke den rette blanding, Hillti siger 2 tryk på en håndsprøjte efter det første kommer ud skal ikke anvendes.
Ryst eller vibrer stangen så massen fæster i gevindet og i betonen.

• Synes
John Andersson
  • Laddar…
Har en lang blæsepistol til trykluft og har fået en stålbørste. Dog er stålbørsten 20mm og hullerne omkring 18mm. Skal teste børsten og forsøge at tilpasse den, hvis det går galt.

Har forresten fået fat i Sika ankermasse.

Senest redigeret:
Endnu et problem er dukket op.. Kan ikke se, hvor meget masse jeg skal fylde i hullerne, når jeg går gennem bærlinjen ved fyldningen.

Hullerne er ca. 18mm og 16cm dybe. Gevindstangen er M16. Hvor meget masse beregner jeg at skulle bruge til hvert hul??

Du skal fylde hullet til ca. 2/3 dele med masse og derefter presse gevindstangen langsomt ind, mens du drejer den.
Vigtigt at du begynder at fylde fra bunden af hullet og ud. For hver pumpning trækker du cirka 2 cm ud. Du vil nemlig ikke have luftlommer i massen.

Bruger du hilti hit med tilhørende md2000, så skal du nå købe forlængerdyser.

Du skal ikke vibrere og ryste stangen.

Når du har nået bunden med stangen, så skal der være lidt masse, der er trængt ud gennem hullet. Dette bliver dog lidt svært at kontrollere nu, da du har bjælken på plads.

Det du kan gøre, er at pumpe masse ind og tælle antallet af pumpninger og montere stangen efter metoden ovenfor, og derefter trækker du stangen ud og kontrollerer, at du har masse på stangen, så langt eller lidt længere end dybden af dit hul.

Du monterer stangen igen ved at tilføje yderligere 2-3 pumpninger i bunden af hullet og følger metoden ovenfor.

• Synes
Jocke Best og 1 anden
  • Laddar…
Stængerne er på plads med ankermasse, men det var lettere sagt end gjort. Desuden lykkedes det mig at stikke mig selv ordentligt med en saks, og der var sandsynligvis rester af ankermasse på den. Farligt!?

M Mogg sagde:
Stængerne er på plads med ankermasse, men det var lettere sagt end gjort. Derudover lykkedes det mig at stikke mig ordentligt med en saks og på den var der sandsynligvis rester af ankermasse. Farligt!?
hva..? Stængerne er jo på plads..

M Mogg sagde:
Stængerne er på plads med ankermasse, men det var lettere sagt end gjort. Desuden lykkedes det mig at stikke mig ordentligt med en saks, og på den var der sandsynligvis rester af ankermasse. Farligt!?
Hej Brugte du Sika Anchorfix 1, og blev resultatet godt?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.