2,451 læst ·
4 svar
2k læst
4 svar
Valg af gipsplade til loft med bedst lydisolering
Holder på med at bygge et biografrum i kælderen, planlægger nu loftet. Vi har sat lægter (CC 30) og har tænkt os at skrue gips op. Da loftshøjden er så lav, kan jeg ikke bygge loftet for tykt. Det alternativ, vi har overvejet, er enten et lag 15mm brandgipsplade eller to lag 6mm renoveringsgips. Spørgsmålet er da, hvad der er at foretrække, hvis man vil have den bedste lydisolering? Eller er der måske et andet bedre alternativ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg antager, at det er lyden fra biografen, som du vil afskærme mod omgivelserne? Så er spørgsmålet, hvilket frekvensområde der er vigtigst? En gipsplade på spredt panel fungerer som en membranabsorbent, der er effektiv mod lave lydfrekvenser. Jo længere c/c-afstand mellem de spredte paneler, desto lavere bliver resonansfrekvensen. Jeg vil tro, at c/c 30 er bedst omkring 500-600 Hz. Derefter kan du bore huller i pladen med jævne mellemrum og placere mineraluld bagved for at gøre den mere bredbåndet som absorbent. Hvorfor ikke starte med en plade renoveringsgips og prøve dig frem? Udførelsen af bjælkelaget mod næste etage påvirker naturligvis også forholdene. Det er ret længe siden, jeg beskæftigede mig med denne type problemer. Der er andre på forummet, som er mere vidende.
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 399 indlæg
Brandgips isolerer lyd bedre end normalgips. Jo flere lag gips, desto bedre af samme grund som Justus nævner. Problemet med kun 1 lag gips er samlingerne. Ved flere lag lægges jo samlingerne forskudt, og man får en tæt montage. Samlingerne bør også have et underlag for at det skal blive godt.
Som du sikkert ved, er luftspaltens størrelse, isolering og plademateriale ovenover afgørende for, hvor god lydisolering du får. Med en normal trækonstruktion og gulvspån på overetagen kan du ikke regne med nogen større isolation af de lave frekvenser. Konstruktionen vil ikke isolere subwooferen. Med tanke på lav loftshøjde kunne du køre med 1 lag brandgips + 1 lag renoveringsgips.
Som du sikkert ved, er luftspaltens størrelse, isolering og plademateriale ovenover afgørende for, hvor god lydisolering du får. Med en normal trækonstruktion og gulvspån på overetagen kan du ikke regne med nogen større isolation af de lave frekvenser. Konstruktionen vil ikke isolere subwooferen. Med tanke på lav loftshøjde kunne du køre med 1 lag brandgips + 1 lag renoveringsgips.
Klik her for at svare