Hej,
jeg overvejer at bygge en altan i henhold til billedet nedenfor.
Jeg har ledt efter alternativer til den forreste bærbjælke, det hælder mod limtræ eller muligvis stålbjælke.
Jeg vil holde bjælkens højde nede for ikke at blokere udsigten indefra huset, omkring 300 er grænsen. Spændvidden er ca. 4,5 m, så med mine færdigheder siger jeg, at en 115x315 bliver for spinkel. Hvis nogen er vant til at beregne altaner (snesone 2), må du gerne fortælle, hvad der skal tages i betragtning.
(Bærbjælken placeres 3 m fra væggen. Den samlede tagflade er 3,5x5 m, arealet for selve altantrallen er 2,7x3,8)
Jeg kigger også på HEA-bjælker, men er usikker på, hvad der er passende dimension og hvordan de bedst fastgøres mod stolper og gulvreglar osv. Jeg har set varianter på trægulvbjælker, der skydes ind mod livet på stålbjælken, men jeg vil gerne have, at de sidder fast der og ikke kun hviler.
Nogle forslag til dimension eller andre tips??... PS. Jeg ønsker ikke en 3. stolpe midt i
Snezone 2 svarer til 200 kg/kvm, normalt træbjælkelag svarer til 200kg/kvm. Da terrassen ikke bruges om vinteren, behøver man ikke dimensionere lasten nævneværdigt op.
Hvad skal du have for konstruktion på taget?
Hvis jeg regner med tungt tag, egenvægt på 90kg/kvm, snezone 2 og dine spændvidder, kan du klare dig med en 66*315 limtræ, og hvis du tager en 115*315, ved du, at det holder.
Hej og tak for svar huggan, jeg vælger gerne limträ..
men ifølge EKS på boverket.se ser det ud til, at altaner dimensioneres efter 3,5kN/kvm men punktlast på 2kN
Jeg har forsøgt at regne med 3,5+egenvægt 2kN/kvm og da skal jeg mindst have en højde på 115*370mm for ikke at få større nedbøjning end 25mm. (Jeg har fået frem en omtrentlig last til 52kN jævnt fordelt over bjælkens længde).
Sig gerne, at jeg tager fejl.:eek:
Taget regner jeg med at dække med plade og derefter en simpel træterrasse på pladen med rækværk.
/Kobolt
Det jeg tror, I glemmer, er, at alle de laster, I nævner, er karakteristiske værdier, som skal dimensioneres på forhånd i beregningen af bjælken. Selv bøjningsmodstanden i limtræet skal dimensioneres efter lastvarighed og klimaklasse.
Hvis man skal dimensionere ovenstående som en altan, kræves der en limtræsbjælke 140x315. Alternativt HEA160.
Men jeg mener, at det er fejlagtigt resonneret, da altanværdierne er beregnet til konsol-konstruktioner, så det er nok værdier for almindelig bjælkelag, der er rimelige at bruge.
Dette giver i så fald, at 90x315 er tilstrækkeligt mål på limtræsbjælke. Alternativt HEA140.
Jeg har beregnet den virkelige egenvægt til 2,4 kN/m bjælke, ca. 0,7 kN/m²
Anvendt sikkerhedsklasse 2
Middel lang lastvarighed
Og klimaklasse 2
Beregnet i brudgrænsetilstand med Eurokodens formler B1a og B2a
Med 90x 315 får jeg 27 mm. Men det er jo når du har 3000 kg belastning i form af sne eller møbler og personer, så det sker jo nok ikke så meget ofte Altså max 35 personer til altanfesten.
Så bliver det antagelig en 90x315 eller 115 så der er lidt margen, hvis jeg behøver at lave noget udtag.
Tak for gode svar fra jer begge. Jeg har lært mig rimelig godt, hvordan limtræ dimensioneres og slipper ståldræbælken.
Jeg er i gang med at forsøge at dimensionere en forreste bærende bjælke til min altan, som jeg skal udskifte alt træværket på, da det er råddent. Senere vil jeg bygge et udestue under altanen, hvilket betyder, at jeg gerne vil fjerne midterstøtten, i dag er der tre stolper. Limtræsbjælken skal da være seks meter lang og vil bære en altan, der er ca. 140 cm dyb.
Hvilken dimension vil jeg egentlig have brug for på den forreste bærende bjælke. Jeg bor i snezone 2,5. I væggen havde jeg tænkt mig at fastgøre i den allerede eksisterende bærende bjælke.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.