Hemmakatten
Undskyld at jeg narrede jer til at læse dette igen. :-[ ;) :-* Men er der ingen, der har en mening om dette materiale?! MTE MassivTræelement fra www.ekologibyggarna.se. Ville være yderst taknemmelig for lidt input! ;D

Vi er stadig så interesserede i materialet, at vi i weekenden vil tage til Borås og Vadstena for at se på nogle huse bygget med dette.

"Byggepladen" er i flere lag krydslimet træbrædder op til en tykkelse på 272mm. Kan bruges som væg, etagedæk og tag. Ydre- og indersiden kan være lærk, gran eller fyr.

Vælger man en 25cm tyk "plade" til ydervæg, behøves der ifølge dem ingen isolering. Varmebehovet er, ifølge dem, mindre end 90kwh per kvm om året. Et "normalhus" bruger en hel del mere end 100 kwh.

Synes ideen virker sympatisk, og det ville være herligt at have vægge, som man kan dunke næven i uden at det svajer eller rasler....

Ja, det kan nok være noget. Hvis du er ude efter rigtigt træ, så kan du kigge på følgende link også:
http://www.byggledarna.se/baltiskavillor.htm

Husstommar i limträ, det er muligt at bygge ret massive huse med det også, prisen er ikke så blodig heller.

For selvbyggeren lyder det lidt tungt at bakse rundt med disse byggesten?

Hemmakatten
MathiasS sagde:
For selvbyggeren lyder det lidt tungt at slæbe rundt på disse byggesten?
Selvfølgelig, men i vores "selvbyg" tjener vi nok mest ved, at jeg laver en god indkøbsaftale i stedet for at bygge selv. :)
Sjovt med lidt input. Jeg vil selvfølgelig lægge mine kommentarer ud efter weekendens indtryk. Ifølge (endnu ubekræftede) oplysninger skulle dette materiale betyde byggeomkostninger lavere end gennemsnittet.

Sans og balance!

Massivt træ isolerer ikke særlig godt.
Det isolerer vel snarere ca ti gange dårligere end mineraluld.

For mig lyder det som "sælgersnak".
Hvad skal alt træet være godt for? Det er ikke nødvendigt af styrkehensyn
for at bære huset.
Det isolerer elendigt mod varmetab.

Hvad er egentlig fordelene med massivtræet?

KoW

Hemmakatten
Nja, det er jo netop fordi vi er lidt tvivlende, at vi gerne vil have nogle kommentarer. Indser, at et almindeligt tømmerhus, lad os sige med 15 cm tykke stokke, kræver isolering. Idéen med dette materiale er jo, at man i så fald slipper for isolering og indvendige vægge. Argumentet fra sælgernes side er, at da væggene er af krydslimede træplanker, får væggene en bedre isoleringsgrad. Vi er usikre på, om dette stemmer...

Ved du, hvor man kan læse om træets isoleringsevne? Har ikke fundet noget rigtig informativt.

I hvert fald skal vi lørdag se det hus, der har 272mm tykke vægge (og ingen isolering) og tale med ejerne. Vi skal også møde Økologibyggerne og bede dem fremlægge bevis for, at dette fungerer. Vi vil gerne bygge et hus med et så bæredygtigt økologisk fremtidsperspektiv som muligt, uden pvc-plast, mineraluld og flydespartel. Tro nu ikke, at vi er rene grønne-bølge-nisser! Vi er nok tværtimod, økonomisk sindede og videnskabeligt orienterede, flumm-flumm er ikke noget for os.

Hjemmekatten

jeg havde en udmærket skrift, købt på byggecentrum,
som hed Træfacader. Den indeholdt ALT, bl.a. varmegennemgangstal (hedder det sådan?) for forskellige materialer.

Studerede den flittigt, da jeg renoverede vores tidligere
1810-tals hus.

Kan ikke finde den nu efter flytningen, men jeg skal lede i weekenden.

KoW

nogle tal
Varmledningstal (lambda)
træ med densitet 0,4-0,7kg/dcm3 og 10-15% fugt = 0,13
glasuldmåtter (densitet 0,10kg/dcm3) =0,031
stenuldmåtter (densitet 0.11-0,16kg/dcm3)=0,032
træfiberplader: halv-hårde= 0,07, hårde =0,12
savsmuld = 0,09
høvlespåner løst pakket = 0,06
tal kommer fra en ing.bog fra 1940 men de ændres ikke med tiden. Det som ændres med tiden er kun navne på forskellige materialer ;)
Træ er ca 4 gange dårligere end mineraluld, eller? :-/
Det er jo stillestående tør luft der isolerer!
gaia

Hej,
Jeg har kigget på deres hjemmeside og regnet lidt.
Det er sandt, at væggen bliver stabil og holder til en storm, men det må blive en dyr væg?

De nævner intet om væggens isoleringsevne, og det er jo selvfølgelig hvorfor.

Massivtræ isolerer ikke specielt godt. En væg med 272 mm massivtræ får en U-værdi på 0,473, det skal sammenlignes med en væg med 95 mm mineraluld, som har ca. 0,431, og ingen bygger sådanne ydervægge i dag.

Spørgsmålet er, om det er godkendt at bygge med denne type ydervægge med tanke på den dårlige isoleringsværdi.

MVH
Johan

Hej, det lyder lidt sjovt med et helmassivt vægelement. Det jeg kan forestille mig er, at man undgår problemet med dybe revner, som en træstamme altid har, og på den måde får en væsentligt bedre lambda-værdi end en normal stammevæg. Yderligere burde et sådant hus have et mere ensartet boendeklima året rundt, da det optager fugten i årets våde sommer/høstperiode og afgiver den i den tørre vinterperiode, hvilket giver et mere stabilt indeklima.

Tja, såfremt man ikke har dampspærre på væggen. Har man det ikke, skal man passe på med for meget isolering, så at dugpunktet ikke ender inde i væggen, for så rådner det ret hurtigt.
Uden sprækker bliver nok lambda-værdien højere = dårligere isoleringsevne, lidt afhængigt af hvordan de er orienterede.

Hemmakatten
Læst med interesse jeres synspunkter. :) Med lamdbaværdien var det jo sådan, at det krævedes et korrigeret sådant for at få en retfærdig værdi (ifølge Chalmers, byggere og ingeniører). Vender tilbage om nogle dage (når jeg forstår det selv, så jeg kan forklare) og har da også forhåbentlig fået orden på billederne.

Hvad skete der med din undersøgelse om massivtræ huse MTE af Ekologibyggarna?
Funderer også på denne konstruktion.

mvh
/Ulf

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.