Vi skal rive forsiden og så opstille en stenmur med træespalier, og den skal kobles til en låge i fremtiden, har løbende små børn, som man vil låse inde =).

Vi kommer til at skulle flytte indgangen. Da jeg skulle bestemme bredden, vidste jeg ikke rigtig, hvordan man skal gøre det, da jeg ikke ser ud til at finde standardmål på låger, og jeg har lidt travlt med at finde låger. Vælger man ud en låge først og bygger så bredden til indgangen efter den?

Er der måske standardmål, og man vælger så en i den mål?

Eller bygger de fleste deres egen trælåge eller får det lavet efter mål?

Jeg synes, du bør bestemme åbningsmålet først med hensyn til, hvad der skal kunne passere lågen. Det mindste åbningsmål, der kan blive aktuelt, er 90 cm, hvis man skal følge Boverkets regler. Det er meget enkelt at bygge en låge i træ, hvis man er nogenlunde handy.

Jeg vil have 140 som minimum, men jeg finder ingen fornuftige låger i det mål. At bygge vil man gerne, men tiden er lidt sådan, hvis man skal gøre det godt. Vil ikke bare save brædder til og så hamre en låge sammen, det kan man godt... jeg ville nok ikke kunne klare at se på det hver dag så.

Et åbningsmål på 140 kræver en opdeling i to dele for at være holdbar. Opdelingen behøver ikke være 70+70, den kan med fordel være 90+50. I nærheden af hvor jeg bor, er der et mekanisk værksted, som jeg har brugt en del til gelændere og stativer mm. Jeg ved, at de fremstiller porte efter bestilling fra en typekatalog. Omkostningerne er ikke afskrækkende. Der må være mange lignende værksteder i landet.

Hvordan er det med træport? Tror du, man har brug for todelt til det også? En specialtilpasset træport koster +5000:- (har kun set det hos et firma indtil videre)

Der er mange parametre. Et eller andet sted tror jeg, at en specialbygget træport bliver dyrere end en af stål. Det er lidt forskellige brancher med forskellige prisniveauer. Det er selvfølgelig muligt at lave en 140 bred træport, men den skal designes af nogen, der ved noget om træ og styrke. Det gælder om at gøre den stiv og let. Sandsynligvis skal man bruge en form for limtræteknik. Har du masser af penge, er det ikke et problem. Det er bare at gå til et special-/møbelsnedkeri og bestille en. Regn med 20.000 kr. Type af hængsler og portstolpe har også stor betydning. En træport med den bredde skal have en bærende del, der er tilstrækkelig stiv. Noget i stil med denne variant.
En trægrind med krydsforstærkning, designet for styrke og lethed, egnet til specialbygget anvendelse.

Bedste svar

S
Hvis du tænker på at bygge noget selv, lærte jeg fra min mormor, hvordan man bygger låger, både små og store
Små til folk & fæ, de større til hølæs, traktor
Se skitsen, noget kan være nyttigt
Uanset hvad, vil lågen hænge nedad på grund af egenvægt, så det gælder om ikke at få den til at hænge af sig selv

• Plan over portkonstruktion med snedstræbere. Dimensioner og instruktioner for stolper og hængsler, viser hvordan man bygger forskellige typer porte.
  • Synes
Sofisen88
  • Laddar…
Oh tjena... Fin guide. Men det var lidt at tænke på, specielt vægten. Talte med frugan i går efter senesteindlægget, og jeg kan nok snedkerere en grim og let port sammen. Den ryger væk om nogle år alligevel.

Man bukker og takker for fine råd..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.