Har efter mange overvejelser besluttet mig for at gå med følgende løsning angående en af vores kælderydervægge. Væggen er omdrænet og fugtbeskyttet med isodrän. Indersiden vil blive opbygget med 45 stålregler og derefter beklædt med vådrumsgips. Jeg ved, at den bedste løsning ville have været at pudse om, men det bliver ikke sådan nu.

Det egentlige spørgsmål er angående fuge skum. Kældervæggen svigter, og den nye regelvæg får ikke støtte hele vejen. Jeg kom derfor i tanke om, at en enkel måde at få støtte er at putte lidt fuge skum i midten mellem væg og regel. Nu undrer jeg mig, om der er nogen risici med fuge skum på dette sted?

Jeg vedhæfter vægkonstruktionen fra 70'erne :)

Gammel væg med stålskelet og påført fugeskum mellem stålskelettet og den eksisterende væg, viser en kældervægsrenovering.

• Trækonstruktion med isoleringsmateriale installeret mellem træplader på en byggeplads.
  • En källarvägg från 1970-talet omdränerad med skyddsfilm i gröna och gula mönster, samt fastsatt metallplåt.
Hvad løser fugeskummet? Jeg har sat metalregler i en kælder, og det bliver tilstrækkelig stabilt med skinne i loft, gulv og plader. Det gør ikke noget, at der er luft bag ved reglerne.

Derefter ville jeg have valgt almindelig gips + OSB (eller anden plade) i stedet for vådrumsgips. Har du brug for vådrumsgips, har du andre problemer, der skal løses. Brug pengene på noget bedre, fx affugter og ventilation.

Forstår ikke pointen med fugeskummet. Der hvor jeg har tænkt mig at belaste væggen, har jeg suppleret med almindelige bygge-vinkler.

• Synes
anaitis
  • Laddar…
Svarer begge i samme omgang.

Årsagen til vådrumsgips er, at det får mig til at føle mig bedre tilpas. Væggene var tørre, før jeg isolerede med isodrän, og bør være det nu også. Affugter har jeg også. Men jeg ville aldrig sætte kartonggips mod ydervæggen uanset, da der altid er en vis fugt i en kælderyttervæg. Med vådrumsgips mindsker man risikoen for skimmel betydeligt. Lille omkostning i sammenhængen, så det har jeg råd til.

Fugeskummet stabiliserer reglen på en stille og smidig måde. Satte møbelvinkler på nogle regler, men blev træt af det og fandt ud af, at fugeskummet støtter mindst Loka godt samt, at det tager 1 sekund at påføre. Spørgsmålet var mere, om fugeskummet kan begynde at opføre sig mærkeligt af en eller anden grund, begynde at lugte, mugne eller lignende?

• Synes
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Ok, nej jeg ser intet problem med at bruge skum på den måde, det tåler lidt fugt, og du ser jo ud til at have tørre vægge. Jeg har proppet nogle huller i kælder vægge for 15 år siden, og skummet ser ligesådan ud i dag, som da jeg sprøjtede det der.

• Synes
Haba_tsutt
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.