Hej,
jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvilket materiale der er i en af mine vægge, da jeg skal hænge et stort og tungt billede op.

Væggen lyder hul, når jeg banker på den. Når jeg slår et søm i, er der en let modstand på ca. 1,7 cm, og derefter bliver materialet porøst, og sømmet bliver hvidt på toppen. Sømmet sidder ikke fast i nogen af ​​materialerne, men følger med ud igen, hvis jeg trækker i det.

Huset er i øvrigt bygget i 1942 (større andelslejlighedskompleks), og de øvrige vægge er enten lavet af beton eller letbeton med en form for kyllingenet og rør under.

Er der nogen, der har en idé om, hvad det kan være for materiale, og hvad jeg skal bruge af rawlplug/skruer for at hænge mit billede op???

Åsa

Lyder som pudset letbeton.

Stefan N sagde:
Lyder som pudset letbeton.
Enig, bare bor og brug en plug, der er lavet til letbeton, selv kan jeg lide Fischer men der findes andre mærker også som fungerer. Bor uden slag, der findes sds-bor, der er 5,5 mm hvilket plejer at blive godt i letbeton for plug der kræver 6 mm bor.

Hvis du ikke har en masse boremaskiner og maskiner derhjemme, kan du først prøve at slå en galvaniseret 3 tommer/75 mm søm ind med nogle graders hældning nedad. Det plejer at give tilstrækkelig bærekraft til at hænge et (tungt) maleri op.

Tak for jeres svar!

Jeg har plug der står 8 mm på hjemme, og som er for letbeton. Virker de lige så godt, og hvilken str skal jeg i så fald have til boret? Jeg har en boremaskine og bor hjemme. På pakken med bor står det, at nogle af dem er til metal, andre synes at være til tegl og træ. Behøver jeg at købe nye bor, eller kan jeg bruge nogle af dem? Hvordan skal man ellers tænke, når det gælder str på skrue i relation til pluggen?

Tag borrene, der er til mursten, begynd at bore med et bor, der er en størrelse mindre end 8 mm. Prøv om du kan banke pluggen lidt let, ellers må du bore med 8 mm boret.

Tag en skrue, der er ca. 5 eller 6 mm.

Får Du ikke i pluggen kan Du prøve at gøre hullet lidt større ved hjælp af den mindre boremaskine, vinkle boremaskinen lidt så boret udvider hullet.
Min erfaring er, at hvis man borer så stort hul som der står på pluggforpakningen, så snurrer pluggen når man skruer skruen i.
Man kan i øvrigt vikle pluggen ind i lidt køkkenpapir også hvis hullet er for stort så kan det være nok.

Tak for jeres hjælp!
Så vil jeg tage og gå i gang med væggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.