Jeg vil udskifte indvendige vægge, der ser ud til at være lavet af noget papirmateriale (simpelt 60-70'er-byggeri). De er delvist plettede af gamle fugtskader, og jeg mistænker, at de bidrager til "hytelugt" i hytten. Hvad er et passende indvendigt vægmateriale i en dårligt isoleret hytte, der lukkes vinteren over? En lille del skal nok blive panel - ægte eller snyd med panelplade, men ellers vil jeg have glatte vægge at tapetsere på. Er gips ok? Taknemmelig for hjælp! /Anis

Gips fungerer så længe du ikke har lækager, så vand ikke kommer ind.
Ellers kunne jeg forestille mig plywood - burde kunne lave not eller fals, så de plader kan limes sammen.
Har selv haft en hytte med gips på væggene uden problemer i næsten 20 år.

Tja, det ska selvfølgelig ikke lække :-)
Taget er forhåbentlig ok efter omlægning. Men er gips dårligere end andet, hvis nu ulykken skulle ske (igen)?
Hvorfor krydsfiner og ikke en eller anden type spånplade?

spånplade har en evne til at suge fugt og svulme på alle leder og begynde at mugne, så det er nok ikke et godt alternativ, men hvis du skal have træ og ikke bygge med råspont, så ville jeg nok først gætte på krydsfiner og derefter OSB og så almindelig krydsfiner før tanken på spånplade. Men gips er et dødt materiale, som ikke svulmer eller mugner, men det er ikke så bærende. Men så er spørgsmålet, hvilken ulykke du henviser til, hvis det er, at et træ falder, så spiller det nok ingen større rolle, eller kan der løbe vand fra taget ned der, eller hvad er det, du er bange for?

Ser ikke at det skulle være noget problem, så længe du har en beskyttende væg udenfor, som ikke vand løber igennem, for så mister du alligevel isoleringsevnen i væggene og kan få mug til at vokse der alligevel, men hvis du har panel med et luftrum bagved, så skulle det fungere med gips og isoleringen med.

Så tror jeg, at man brugte almindelig masonit nogenlunde på den tid, og limet i dem er ikke vandbestandigt og kan krybe ud og give grimme pletter, hvis det bliver fugtskadet, og så kan der begynde at vokse i det også, så det kan nok være det, du er blevet udsat for, men så kan der måske også være lidt problemer med isoleringen, men det vil du se, når du river indervæggen ned, da jeg gætter på, at du ikke bygger på det eksisterende og håber på det bedste bare.

OK, tak for råd!
Det lyder som om vi skal satse på gips som overflade. Det er ikke noget bærende, der behøver at blive skiftet, håber jeg, men det viser sig vel, når vi begynder at rive... Der har været nogle "uheld" med lækager fra taget gennem årene i den stakkels hytte, men nu er taget forhåbentlig ok.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.