Hej,

Jeg har bemærket over tid, at døren til toilettet buer på midten, når den er lukket, d.v.s den ligger ikke helt op mod den ene karm på midten, der er cirka 1 cm forskel. Toilettet var renoveret, da vi flyttede ind, men dørene har vi sat ind, jeg kunne ikke forestille mig, at karmene ville være skæve ved montering, men samtidig virkede det ikke sandsynligt, at en formpresset dør ville bule.

Så i går tog jeg et nærmere kig, frem med 180 retskiven og kunne hurtigt konstatere, at døren er lige, men karmen er kraftigt buet på midten!? Så hvordan kan det ske? Dørlisterne følger jo væggen perfekt? Så kontrollerede jeg også væggene, og det blev tydeligt, at væggene også bugter kraftigt på midten, nogle steder klart mere end 1 cm på 180 cm.

Hvordan kan dette være opstået? Toilettet er flisebelagt, så hvis væggen skulle bule efterfølgende, ville fliserne være revnet, men hvordan kan dørkarmen så følge væggen så godt som den gør? Jeg ved, at jeg bare satte karmen på plads uden at lave nogen form for tilpasning ud over det sædvanlige? Jo, træbrædder kan trække sig lidt, hvis de ligger et stykke tid, men selv hvis det var tilfældet her, er det højst usandsynligt, at de ville bøje sig i den rigtige retning og med den rette mængde.

Huset er bygget i 70 med stueetage og kælder. Kælderen består af letbeton, mens stueetagen har træbjælkelag. Huset er beklædt med Mexitegel, hvilket giver indtryk af et murstenshus, selvom det i grunden er et træhus. Indervæggene i stueetagen er hovedsageligt hule og beklædt med 10–15 mm masonitplader. Toilettet har sandsynligvis en anden konstruktion, og gangen udenfor har vi beklædt med renoveringgips uden på masoniten.

Så hvad kan der være sket her?

Spændende spørgsmål, som jeg hjælper dig med at løfte..

Kan det skyldes, at noget materiale har ekspanderet eller tørret, fx på grund af fugt?

Jeg synes det lyder som om væggen eller dørkarmen er udsat for en større vertikal last end hvad der er passende. Plan- og sektionstegninger kan være gode analyseværktøjer.

Så har jeg samlet lidt foto tegning:

Tegning: https://imgur.com/a/3UkGrzl eller https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepvXMGFQy8h7ABVJQ?e=Pe22Gi
Info: Tegningen viser stueetagen, og væggen der er tale om er den der står mellem trappe og bad.

Renovering: https://imgur.com/a/ix0NH6m eller https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepwFvWv_4Zc5lbZUQ?e=gLhpXI
Info: Renoveringen af hallen blev lavet i 2017 og omfattede beklædning med renoveringsgips og nye inderdøre. Overgangen mellem kælderplan og stueetagen var besværlig, her valgte vi at sætte glasfiberarmeret gips op, der kunne bøjes. I overgangen blev disse spændt fast med flere skruer plus monteringslim.

Problemvæg: https://imgur.com/a/7cnAWzG eller https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepxsoy6Noz7_ddMYA?e=ouRnQy
Info: Først og fremmest vil jeg nævne her, at ca. midten af trappen oppe på loftet over væggen står der en fraluftsventilator. Denne ligger på 2 solide planker over tagspærene, så det bør ikke påvirke væggene på stueetagen. MEN hvis man kigger langs loftlisten på denne væg, kan man se, at loftet hænger ned et sted, desværre svært at få foto på det, da det er relativt lidt. Det har været sådan, siden vi flyttede ind. Mit gæt er, at når man har trampet rundt på loftet, har man ved en fejl trådt eller midlertidigt sat noget tungt her. Det er ikke noget, man kan se, medmindre man leder efter det.

Væggen mod hallen er relativt lige, indtil man kommer ned til området, hvor vi måtte bøje gipsen. Lægger man vaterpasset på listen til toiletdøren, kan man se, at den buer en anelse indad, i dette tilfælde ca. 3 mm. Går man ind på indersiden, kan man tydeligt se, at karmen buer indad, på 180 pass bliver det ca. 6 mm.

På billederne kan man se, at vi har lavet et par amatørmæssige målinger med et 180 pass for at illustrere bulen, som vi nu har konstateret findes i højde med blanderen længst så godt som hele væggen.

Brusekabinen sidder dog lige, som om væggen faktisk skulle være lige? Inde i bruseren er bulen lidt mindre.

Der er et par mærkelige observationer:

1. Dørkarmene var mest sandsynligt lige, da de blev monteret, og selvom de ikke havde været lige, havde det ikke været sandsynligt, at de skulle følge en allerede ujævn væg.

2. Øvrige vægge er lige, selv den stump til højre for toiletdøren (indefra).

3. Brusekabinen sidder lige og fint langs fliser, der er intet, der tyder på, at det skulle være buet.

4. Ingen flise eller fuge er revnet.

5. Bulen på væggen er i højde med blanderen, og her har man desværre valgt at bygge rørføringen ind i væggen.

Vi har kontrolleret rundt om dette område, dvs. også i kælderrummet under toilettet, men der er intet, der tyder på lækage.

Huset består af mange træfiberplader, og disse udvider sig kraftigt i kontakt med vand. Hvis der er lækage, burde man se en stor påvirkning?

Senest redigeret:
Jeg kan ikke læse filerne. Hverken som link eller ved at gemme dem. Noget er galt.

Vedhæft billeder i tråden, så er det lettere at bedømme end imgur.

Jeg får kun et sort vindue på min iMac.

Trist at I har problemer med linksene. Jeg plejer at undgå at lægge billeder op, der kan klassificeres som private, fordi man mister kontrollen, de kan ikke slettes i fremtiden, hvis jeg skulle ønske det. Men det må selvfølgelig ikke være et problem at se billederne heller, så jeg må måske overveje det igen.

3 links (Microsoft OneDrive), der måske fungerer bedre for jer, der ikke havde held med de tidligere:

https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepvXMGFQy8h7ABVJQ?e=Pe22Gi
https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepwFvWv_4Zc5lbZUQ?e=gLhpXI
https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepxsoy6Noz7_ddMYA?e=ouRnQy

Når du skriver "Over tid" hvad mener du så? Hvor lang tid har det taget?

Edit.. og ovenfor er vinden og tagspærene? Det ser jo ud som om du siger, at der er tryk ovenfra...

Nu kunne jeg læse filerne. Er det et étplanshus med kælder eller er det et toplanshus? (Har ikke så stor betydning egentlig men giver alligevel lidt forskellige forudsætninger) Hvordan er etageadskillelsen mellem etagerne udført? Uafhængigt af tagkonstruktionen bør væggen mellem trappeskakt og badeværelse ikke være bærende, medmindre der er sket noget på loftet. Kan du komme op på loftet.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson sagde:
Når du skriver "Over tid" hvad mener du så? Hvor lang tid har det taget?

Redigering.. og ovenfor er vinden og tagspærene? Det ser jo ud som om du siger, at der er tryk ovenfra...
Jeg monterede døren i 2017, kan ikke huske, at der var nogen problemer, måske at døren ikke blev 100% lige, men inden for marginalerne. Så er tiden gået, og for X antal måneder siden bemærkede jeg, at døren (eller karmen) bugter sig på midten, tænkte, at det der skal jeg tage fat på og fejlsøge. Yderligere nogle måneder senere er jeg nu begyndt at fokusere på dette.

Da vi malede loftet og satte loftlister, bemærkede jeg, at loftet hang ned ved en samling. Prøvede at presse loftet op, men det gik naturligvis ikke. Tog et kig på loftet og kunne ikke se noget, der skulle forårsage fejlen. Der er som sagt en stor udsugningsventilator i dette område, men den hviler som sagt på tagspærene, så det burde ikke spille nogen rolle. Jeg kunne som sagt forestille mig, at skaden er opstået, da man arbejdede med at få ventilatoren på plads.

Det er en lille defekt, det er ikke noget, man ser, medmindre man leder efter det. Men den er der, og den første gang, jeg bemærkede den, var fordi loftlisten ikke fulgte loftet så godt, hvilket er rettet.

J justusandersson sagde:
Nu kunne jeg læse filerne. Er det et etplanshus med kælder, eller er det et toplanshus? (Har ikke så stor betydning egentlig, men giver alligevel lidt forskellige forudsætninger) Hvordan er bjælkelaget mellem etagerne udført? Uafhængigt af tagkonstruktionen bør væggen mellem trappeskakt og badeværelse ikke være bærende, medmindre der er sket noget på loftet. Kan du komme op på loftet.
Det er et etplans villa med kælder. Huset har træbjælkelag, men præcist hvordan det er konstrueret ved jeg ikke. Formentlig er det en enkel konstruktion uden nogen form for isolering, da kælder/underetage er indrettet (220 cm til loftet).

Jeg kan komme op på loftet, og jeg er der med jævne mellemrum for at kontrollere, så taget har det godt (snart tid til udskiftning). Mellem spærfagene ligger der tyk isolering som vanligt, og lige over toilettet har man placeret en ret stor udsugningsventilator med en del rør, der går til diverse rum i hele huset (også kælderplan). Jeg har monteret spots i loftet på gangen, og der rodede jeg rundt blandt isoleringen, men noterede ingen mærkeligheder da.

Jeg har kontrolleret med et vaterpas horisontalt under blanderen og kan konstatere, at der også er en lille "bule" her. Man kan svagt se den i gulvet også, da fugen er mindre lige her.

Der er stærke beviser på, at "problemet" fandtes, da man renoverede toilettet, men der er også stærke beviser på, at det er opstået efterfølgende. Spørgsmålet er, hvilke beviser der peger forkert.

Hvilken slags spær har du? Hvis det er fagværksspær (W-spær) og en ukyndig montør har skåret en diagonalstang af, kan du få en "lokal" sætning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.