L
Hej,

Skal til at købe et 200 kvm hus hvor væggene er begyndt at give efter, dvs hvis du ser på facaden rundt omkring er den bølget.
Tidligere ejer har sat stålwirer som går tværs igennem hele huset for at stabilisere det hele..

Er i tvivl om hvordan man skal renovere væggene på den rigtige måde uden at rive hele huset ned.
Tips?

Hvad er det for en type vægge? Hvorfor er de ikke stabile?

Du burde nok lade en konstruktør kigge på det der, inden du skriver under på nogen kontrakt. Det lyder som om det kan blive meget omfattende at få orden på det der.

Er det væggene, der giver efter, og ikke bare facaden?

L
Ja, jeg måske er ved at tage mig vand over hovedet... Sådan her ser det ud inde...

Det skal tilføjes, at taget buer indad, gammelt eternittag, og fundamentet er nok heller ikke det bedste..
Så det måske er et nedrivningsobjekt...
I ser wirerne tværs over. Kigger man på facaden udefra, så er den bølget, så at sige.

Her er linket til annoncen i hvert fald: https://www.svenskfast.se/fritidshus/gotland/gotland/romakloster/snickaregatan-11/226060

Jeg måske trækker mig, hehe.

• Interiør af et gammelt rum med træbjælker, fladt gulv og tre vinduer. Loftet er synligt buet. Træstakke og wirer kan ses inde i rummet.
  • Indvendigt billede af en tom bygning med hvide vægge og træbjælker. Der er en gammel sofa, en stol og en kommode langs væggen.
Ser jo ud som om tagspærene er ved at give sig og trykker væggene ud.
Kablarna fungerer som hanebånd.
Hvis du kigger på tagryggen udenfor, svajer den i midten?

Trækstænger ser man f.eks. i halvgamle kirker netop for at væggene ikke skal trykkes ud.

L
Nja, inget jeg reagerede på. Befinder mig i Stockholm og bygningen i Visby så kan ej enkelt tjekke op. Tog dog dette billede.
Måske ser lidt svajende ud..

• Gult træhus med brun tag, der ser let buet ud. Klart blå himmel og del af træer i baggrunden.
Det stod, at det tidligere var et snedkeri, så måske er vajerne simpelthen en del af konstruktionen for at få højt til loftet, og ikke noget som er installeret, fordi der er noget galt?

Det forekommer, at wirer bruges på den måde. Her ser de ud til at sidde for spredt, det burde være en wire per tagstolpe, tagstolper sidder ofte med cc 120,

• Synes
MultiMan
  • Laddar…
I gamle huse kan spær sidde på hvilket cc som helst, nogle gange varierer det i samme hus. Her ser det evt. ud som om hver anden spær har trækstang og hver anden har en støtteben.

L
Tak for svar. Hvis I skulle lave om denne bygning til lejlighed/er, ville I have "renoveret" væggene, eller ladet det være med kabler hængende?
Uanset hvad skal taget nok ordnes, da de buler indad.

L
S Strontus sagde:
Det stod at det tidligere var et snedkeri, så måske er wirerne simpelthen en del af konstruktionen for at få højt til loftet, og ikke noget der er sat ind fordi der er noget galt?
Så kunne det være, men når man ser på facaden udvendigt, så bemærker man, at den er bølget, dvs. trykkes lidt ind der, hvor wirerne går.

Dragstagene i en eller anden form må nok blive, ingen vægkonstruktion holder, hvis spær får mulighed for at trykke væggene ud.
Fjerner du stagene, skal du bygge en støttevæg vinkelret mod facaden, som findes på ældre kirker.

Protte

Jeg gætter på, at trækstængerne er originale, men at det er en dårlig konstruktion fra starten, som har gjort, at væggene har buet sig med tiden.

Hvis du skal bygge om til lejligheder, vil det nok alligevel blive tale om at rive ned til skeletniveau for at bygge nye brandceller osv., det plejer at være svært bare at bygge på gammelt, når man skal opfylde moderne standard. Så kablerne er nok det mindste problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.