Medlem
· Västra Götaland
· 27 indlæg
Mit spørgsmål er: skal man behandle osb-pladen og "gøre væggen pæn" inden skabene sættes op, eller kan man sætte skabene op direkte?
Vi har renoveret en del derhjemme; typisk tapetsering og maling, men det er mest min mand, der har gjort alt - jeg har mest været håndlanger og tjekket mønstertilpasning osv. Nu har jeg påbegyndt et byggeprojekt i sommerhuset uden at han er med, og jeg står overfor en masse spørgsmål, som jeg må forsøge at tage et ad gangen. Jeg kan ikke spartle mere end skruehuller, så det er et dilemma. Har haft et byggefirma, hvor arbejdet nu er gået i stå, og de skal kun færdiggøre vvs og el, som de påbegyndte. Sommerhuset er lidt udbygget med støbt fundament - resten af huset står på pæle. Håndværkerne har skruet osb-plader på væggene til køkkenet bl.a. Skal have køkkenskabe, der dækker hele væggene (ja, dvs. underskabe og overskabe og enten fliser eller en anden plade imellem), og jeg undrer mig over, om skabene kan sættes op direkte på væggene, eller om de skal bredspartles eller males eller noget andet først? Jeg har fået forskellige råd i farve- og byggemarkeder, men opfattelserne har varieret om, hvad man skal/kan gøre.
Håber I forstår, hvad jeg mener.:S:S
Vi har renoveret en del derhjemme; typisk tapetsering og maling, men det er mest min mand, der har gjort alt - jeg har mest været håndlanger og tjekket mønstertilpasning osv. Nu har jeg påbegyndt et byggeprojekt i sommerhuset uden at han er med, og jeg står overfor en masse spørgsmål, som jeg må forsøge at tage et ad gangen. Jeg kan ikke spartle mere end skruehuller, så det er et dilemma. Har haft et byggefirma, hvor arbejdet nu er gået i stå, og de skal kun færdiggøre vvs og el, som de påbegyndte. Sommerhuset er lidt udbygget med støbt fundament - resten af huset står på pæle. Håndværkerne har skruet osb-plader på væggene til køkkenet bl.a. Skal have køkkenskabe, der dækker hele væggene (ja, dvs. underskabe og overskabe og enten fliser eller en anden plade imellem), og jeg undrer mig over, om skabene kan sættes op direkte på væggene, eller om de skal bredspartles eller males eller noget andet først? Jeg har fået forskellige råd i farve- og byggemarkeder, men opfattelserne har varieret om, hvad man skal/kan gøre.
Håber I forstår, hvad jeg mener.:S:S
Hej,
Jeg ser ingen grund til at spartle eller male bag skabene. Vær i stedet omhyggelig med primingen bag fliser (sugende underlag).
Jörgen
Jeg ser ingen grund til at spartle eller male bag skabene. Vær i stedet omhyggelig med primingen bag fliser (sugende underlag).
Jörgen
Hvis du skal have gips som underlag for fliserne, så sæt det også bag skabene, ellers vil fliserne bygge ud ret langt, så det ser lidt mærkeligt ud ved køkkenvasken.
Kig også på en montagebeskrivelse for køkken, der står ret godt beskrevet, hvad der kræves, bl.a. skal en liste skrues op, som underskabene hviler på.
Kig også på en montagebeskrivelse for køkken, der står ret godt beskrevet, hvad der kræves, bl.a. skal en liste skrues op, som underskabene hviler på.
Normalt sætter man 13mm gips på OSB pladen - det giver en noget stivere og lydisoleret væg men frem for alt øget brandsikring hvilket er praktisk i et køkken. Vælger du alternativet at undlade gips vil du få det lidt mere besværligt og det vil tage tid på alle steder der ikke dækkes af skabene - det er helt enkelt dumsnål at springe over gipsen da den gør at du slipper for at brede spartle væggene og er et godt underlag til tapet eller maling hvilket OSB ikke er.
Medlem
· Västra Götaland
· 27 indlæg
Tak indtil videre til jer, der har svaret indtil nu.
Måske skal jeg supplere min beskrivelse med, at den del i hytten, der skal have køkkenskabe, er U-formet, hvor alle 3 vægge skal dækkes med skabe, så spørgsmålet gælder ikke den 4. væg i den åbne planløsning. Den væg er tapetseret i dag, men skal dækkes med renoveringsgips, før tapetet skal på. Har lige fået et tip om at sætte gipsplade mellem skabene, hvis der skal flises, ellers er det ikke nødvendigt med en plade (plexiglas eller rustfrit stål). Det er kun en lille kolonihavehytte på 35 kvm, som har sommervand og ikke kan bebos halvdelen af året. "Problemet" er de små rum, der gør, at hver cm er vigtig, så de skabe, vi har planlagt, kan få plads. Brandsikring er naturligvis en vigtig aspekt, som jeg slet ikke har tænkt på, men det har der jo heller ikke været tidligere, og hytten er over 50 år og lavet af masonit. Jeg er heller ikke håndværker, så det er svært at forstå, hvad der vil blive bedst lige her. Vi har helt andre forudsætninger, når det kommer til vores permanente bolig. I hytten er det budget, der gælder, og så pænt, enkelt og godt som muligt. Modtager gerne endnu flere synspunkter! Tak på forhånd.
Klik her for at svare