Hej,

Jeg er i gang med at isolere mit depot i min carport (ca. 10 m2), og jeg er nu begyndt at overveje, hvad jeg bedst bør vælge for materiale til vægge og loft?
Det vil blive brugt til opbevaring af cykler, plæneklipper, kasser m.m., så fokus ligger på at være praktisk og enkelt.

Er der nogen, der har nogle gode idéer???:S

22 mm råspont ville jeg vælge. Enkelt og robust. Stabilt hvis du vil sætte hylder eller kroge op.

Åh... ja, det skulle jo blive ret omfattende (satte det som tag på hele carporten), men det ville desværre være ret tidskrævende for hele indersiden af skuret. Jeg spekulerede på, om der evt. fandtes noget passende plademateriale, som var hurtigt at sætte op?

Uklassificeret byggespånplade plejer at være rimelig billig. Den plejer at have skønhedsfejl, men det spiller vel ingen rolle på en skurvæg.

• Synes
AceVega
  • Laddar…
Tyresö
Farzan sagde:
Oklassad byggplywood plejer at være rimelig billig. Den plejer at have skønhedsfejl, men det spiller vel ingen rolle på en skurvæg.
Netop, præcis! Almindelig 12 mm plyfa, som du kan spartle og rulle på med en farve for at skjule skønhedsfejlene. Resultatet bliver overraskende godt, og du får rigtig stabile vægge.

Tak for jeres synspunkter... meget værdifuldt!
Jeg overvejede lidt en 16mm spånplade. Ville det være helt forkert?

Tyresö
math_a sagde:
Tack för era synpunkter.....mycket värdefullt!
Jag var lite inne på en 16mm spånskiva. Skulle det vara helt fel?
Spånskiva kan jo fungere, hvis du ikke har nogen fugt, spånskiva/fugt....ikke godt!

Et alternativ til byggplyfa er "Ryssplyfa" OSB-board, det fungerer i det mindste som indvendigt loft.

Det er bare at tage til trælasthandlen og tjekke priserne.

Aha....tænkte ikke på det med fugten!
Det kommer jo til at være isoleret gulv, vægge & tag, men (formentlig) ingen el/varme indført før til foråret desværre. Bliver det så fugtigt nok til ikke at bruge spånplade? Plywooden var jo så forb"#¤ dyr.......!

Tyresö
math_a sagde:
Aha....tænkte ikke på det med fugten!
Det kommer jo til at være isoleret gulv, vægge & loft, men (sandsynligvis) ingen el/varme indlagt før til foråret desværre. Bliver det så fugtigt nok til ikke at køre på spånplade? Plywooden var jo så forbandet dyr.......!
Alt der har med byggeri at gøre er præcist så dyrt som du beskriver det, på trods af at vi bor i et skovrigt land.

Hvad var det de sagde i hæren?....Søvnen udebliver, i stedet bliver det 1 mil og 10 km (2 mil) natteorientering med fuld kampsæt før I får mad.........GILLA LÄGET!

Ja, almindelig krydsfiner er dyr. Men kig efter uklassificeret bygningskrydsfiner, det er en slags anden sortering - den er meget billigere, faktisk billigere end OSB, da jeg købte den sidst. Dengang var det Bauhaus, der havde den, men det var for nogle år siden.

Hvis man skulle sætte OSB på taget, ville det være okay at fastgøre det direkte til tagspærre (med cc1200), eller skal jeg oprette med f.eks. 22x70 eller lignende?

Tyresö
math_a sagde:
Hvis man skulle sætte OSB i loftet, ville det så gå godt at sætte den direkte mod spær (sidder med cc1200), eller skal jeg lægge lægter med f.eks. 22x70 eller lignende?
Du bør have c/c 60, ellers vil pladen hænge (haha, nu fik jeg den til at hænge) - jeg tror du forstår, hvad jeg mener.

22 x 70 føles lidt tyndt at lægge op med, du bør nok satse på 45 x 70 i stedet, hvilket også er på grænsen - men det bør fungere - det er jo bare et skur...

Haha, ja det vil man jo ikke;)
OK, ja det vil jo blive en vis tyngde.....så må det blive 45x70!
Et sidste(!?) spørgsmål bliver så, hvad jeg bedst bør bruge til at fastgøre 45x70 reglarne mod spærerne? Søm/skruer?

Skulle også have valgt 22mm råspont. Snyggt som faan og rigtig stabilt. Spiket i fine rækker selvfølgelig.

Hmmm, jeg vakler mellem disse. Enkeltheden gætter jeg det er som trækker mig mod OSB, men det er måske ikke så stor forskel trods alt!
Lægger man råsponten direkte på spær, eller skal man lægte op cc60 også for denne?

• Synes
Joaquim 111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.