hej,
Jeg undrer mig over, hvordan man gør med væggene i et opmuret leca hus. Jeg har fået 3 forskellige varianter, men jeg ved ikke, hvad der er rigtigt eller forkert. Jeg vil ikke gerne gætte mig til det.
Huset er muret af weber 35 isoblock.
1. Man klistrer gips direkte på leca stenen.
2. Man pudser væggene. Derefter kan man så tapetsere dem.
3. Man sætter træregler mod leca. Sætter bygningsplast mod leca. Sætter isolering og så gipsen uden på reglerne.
Hvad er det rigtige at gøre???
Jeg undrer mig over, hvordan man gør med væggene i et opmuret leca hus. Jeg har fået 3 forskellige varianter, men jeg ved ikke, hvad der er rigtigt eller forkert. Jeg vil ikke gerne gætte mig til det.
Huset er muret af weber 35 isoblock.
1. Man klistrer gips direkte på leca stenen.
2. Man pudser væggene. Derefter kan man så tapetsere dem.
3. Man sætter træregler mod leca. Sætter bygningsplast mod leca. Sætter isolering og så gipsen uden på reglerne.
Hvad er det rigtige at gøre???
Hvorfor yderligere isolering?? Stenen er jo allerede isoleret i midten (isoblock).
Foreskriver ikke producenten, at stenen skal pudses efter montering for at opnå stenens alle "gode" egenskaber som f.eks. lydisolering. Jeg mener i hvert fald, at jeg læste dette, da vi byggede med isoleca for 14 år siden. Alle vores vægge er pudset og derefter malet med silikatmaling, som er en "åben" maling.
Foreskriver ikke producenten, at stenen skal pudses efter montering for at opnå stenens alle "gode" egenskaber som f.eks. lydisolering. Jeg mener i hvert fald, at jeg læste dette, da vi byggede med isoleca for 14 år siden. Alle vores vægge er pudset og derefter malet med silikatmaling, som er en "åben" maling.
Forstår heller ikke hvorfor man skal bruge stålregler, fugtspærre mm. Hvad skal du fugtspærre imod? Huset skal vel pudses udefra, og risikoen for at få fugt gennem den 35cm tykke væg er minimal. I vores Isolecahus har vi brugt netning + puds både indvendigt og udvendigt, selvom det ikke er nødvendigt indvendigt. Derefter er der finspartlet og malet på de fleste vægge og tapetseret der, hvor vi har ønsket tapet. Det bliver superflot med solide vægge. Held og lykke!
Okay, så pudsning er det, der gælder. Men hvad og hvordan fastgør man så tapet på en væg, hvis man vil have det? Ingen risiko for, at det ikke holder? Kan forestille mig, at lilltjejen skal have prinsesser og ting på væggene. 
At sætte isolering på indersiden og derefter gips i et stenhus virker i alle tilfælde helt kocko. Pointen med et stenhus forsvinder, hvis man begynder med sådan noget skidt. Selvfølgelig puds, og spartel på dette om det er nødvendigt for overfladen.
Klik her for at svare