52,263 læst ·
42 svar
52k læst
42 svar
Vægge der forvitrer (i kælderen)
Jeg har bemærket, at væggene i kælderen og især i vaskerummet smuldrer i nederkanten.
Kælderen er fra slutningen af 50'erne, måske begyndelsen af 60'erne.
Er der nogen der ved, hvad det skyldes? Jeg målte luftfugtigheden til 80% nu, hvor det var varmest, og har købt en affugter, der forsøger at holde 65%

Kælderen er fra slutningen af 50'erne, måske begyndelsen af 60'erne.
Er der nogen der ved, hvad det skyldes? Jeg målte luftfugtigheden til 80% nu, hvor det var varmest, og har købt en affugter, der forsøger at holde 65%

Ok, skal jeg fjerne den gamle maling? Hvordan gør man det?
Hvad kan jeg bruge til at reparere væggene?
Hvad kan jeg bruge til at reparere væggene?
Jeg brugte en betonfræser (typ kraftig vinkelsliber) med diamantklinge på (sådan med "klodser") for at fræse maling og løs puds væk. Advarsel, det støver noget infernalsk, selv om jeg lejede en maskine, der var tilsluttet en grovstøvsuger.
Så pudsede jeg væggene igen med puds C og malede med silikatmaling. Det sidder fint indtil videre, godt nok er der kun gået knap 2 år, så jeg kan ikke udtale mig om, hvordan det ser ud om 20 år.
Så pudsede jeg væggene igen med puds C og malede med silikatmaling. Det sidder fint indtil videre, godt nok er der kun gået knap 2 år, så jeg kan ikke udtale mig om, hvordan det ser ud om 20 år.
Okay, det lyder sjovt
Så det er altså puds Puds C som man fylder i med? Eller er det kun til overfladelag?
Du skal ikke "fylde i" noget. Du skal fjerne al farve, hvilket ofte resulterer i, at man skal pudse hele væggen om. Overfladelaget er farven, og der skal du bruge noget, der ånder (f.eks. silikat), præcis som b8q skriver.
Farven bør dog ikke påføres inden for 2 måneder fra det, man har pudset, da pudsen skal være gennem tør.
Farven bør dog ikke påføres inden for 2 måneder fra det, man har pudset, da pudsen skal være gennem tør.
Det nemmeste for at fjerne malingen er at "flexe" væggen, glem bare ikke at leje en støvsuger, der er beregnet til maskinen. Du kan læse en tråd om det her:fulingbusen sagde:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/175663-slipa-bort-faerg-fran-betongvaegg-golv.html
Hvis du derefter skal reparere huller osv. i den gamle puds, skal du gøre det med samme type puds, som sidder der nu. (Absolut ikke sætte betonpuds på kalkpuds for eksempel). Maler du gør du endelig med en silikatmaling.
Ok, men det er ret dybe "sår" nogle steder, så jeg antager, at det er mere end puds? I og for sig er det en tyndere væg, der ikke ser ud til at være bærende (plade ovenpå), men væggene består alligevel af mere end puds, ikke?
Kan jeg afgøre, hvilken type puds/materiale jeg har uden at tilkalde en fagkyndig?
Her kommer større billede, der skal være klikbart:

Kan jeg afgøre, hvilken type puds/materiale jeg har uden at tilkalde en fagkyndig?
Her kommer større billede, der skal være klikbart:
Meget svært at sige blot ved at kigge på et billede, men generelt er kalkpust et porøst materiale, som det går forholdsvis let at "skrabe" i, mens derimod betonpuds er meget hårdere.
Jeg vil foreslå at begynde med at banke noget af pudsen ned, så du også kan se, hvad væggen kan være bygget af. Eftersom det er sent 50'er tidligt 60'er, kan det være alt fra letbetonblokke, type blåbeton, siporex eller ytong, til betonelementer. Er det letbeton, ser du det ved, at væggen er muret, er det betonelementer, ser du det ved, at væggen har lange vertikale samlinger.
Edit: Hvad mener du med "platta över"?
Jeg vil foreslå at begynde med at banke noget af pudsen ned, så du også kan se, hvad væggen kan være bygget af. Eftersom det er sent 50'er tidligt 60'er, kan det være alt fra letbetonblokke, type blåbeton, siporex eller ytong, til betonelementer. Er det letbeton, ser du det ved, at væggen er muret, er det betonelementer, ser du det ved, at væggen har lange vertikale samlinger.
Edit: Hvad mener du med "platta över"?
Senest redigeret:
"plade over" betyder at jeg har loft i kælderen, der er støbt. Man kan se kvistningen i loftet fra formen
Sådan ser kælderen ud, det er den tynde (120mm) væg ovenover/ved siden af vaskemaskinen, der er forvitret mest:

Sådan ser kælderen ud, det er den tynde (120mm) væg ovenover/ved siden af vaskemaskinen, der er forvitret mest:

Hvis væggen er så tynd, som du siger, og der er en støbt plade ovenpå, ville jeg spontant sige, at væggen er opbygget af betonelementer, men hug lidt puds af og få dette bekræftet.
Har du tjekket, om afløbet ved vaskemaskinen ikke lækker? Beton suger vand til sig, og efter en tid forvitrer også vandsyg beton.
Har du tjekket, om afløbet ved vaskemaskinen ikke lækker? Beton suger vand til sig, og efter en tid forvitrer også vandsyg beton.
Nej, det har jeg ikke tjekket, men gulvet i vaskerummet er lidt højere end de andre gulve og har revnet nogle steder.
Hvordan kan jeg tjekke om brønden lækker? Den brønd bruges ret ofte pga. vaskemaskinen.
Hvordan kan jeg tjekke om brønden lækker? Den brønd bruges ret ofte pga. vaskemaskinen.
Hvis også gulvet i bryggerset er revnet, kan jeg næsten bande på, at brønden lækker. Du har sandsynligvis en gammel støbejernsbrønd, der er rustet igennem. Tilslutningerne til denne er sandsynligvis også af støbejern og af dårlig kvalitet. Åbn brøndlåget og lys ned med en lampe, skrab på det indre med en skruetrækker eller lignende. Du bemærker let, hvis den er af jern og virker "rådden". Er den det, skal den udskiftes.
Nu har jeg kigget på brønden men bliver ikke klogere.

Den var fyldt med gammelt mørtel, fnug fra vaskemaskinen og gammelt gøgl, men da jeg havde fjernet alt skidt og hakket mig igennem det gamle mørtel eller hvad det var, så så den nogenlunde ud. Jeg så ikke noget hul nogen steder, selvom den ikke er i ny stand.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro, at en kloak eller kloakrør skulle være ødelagt lyder rimeligt og kan måske forklare kloaklugten, som jeg somme tider mærker, men siden der var så høj luftfugtighed, før jeg satte affugteren ind, er jeg tvivlende. Nedenfor er et billede af revnerne i bryggersgulvet.

At jeg har lignende, men lidt mindre, skader i den anden mur med samme tykkelse, men i den anden ende af huset (det lille rum nederst på tegningen) får mig også til at tro, at det skyldes luftfugtighed.

Huset er ikke blevet dræneret, siden det blev bygget, men jeg har meget stort fald på grunden bag huset, så jeg bilder mig ind, at det ikke burde være nogen større fare.
Den var fyldt med gammelt mørtel, fnug fra vaskemaskinen og gammelt gøgl, men da jeg havde fjernet alt skidt og hakket mig igennem det gamle mørtel eller hvad det var, så så den nogenlunde ud. Jeg så ikke noget hul nogen steder, selvom den ikke er i ny stand.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro, at en kloak eller kloakrør skulle være ødelagt lyder rimeligt og kan måske forklare kloaklugten, som jeg somme tider mærker, men siden der var så høj luftfugtighed, før jeg satte affugteren ind, er jeg tvivlende. Nedenfor er et billede af revnerne i bryggersgulvet.
At jeg har lignende, men lidt mindre, skader i den anden mur med samme tykkelse, men i den anden ende af huset (det lille rum nederst på tegningen) får mig også til at tro, at det skyldes luftfugtighed.
Huset er ikke blevet dræneret, siden det blev bygget, men jeg har meget stort fald på grunden bag huset, så jeg bilder mig ind, at det ikke burde være nogen større fare.