Hej!

I vores energihus fra 1981 fremstillet af Nordiska Termohus i Jönköping AB er vægge og loft lavet af noget, de kalder Multiblock. Der findes ikke så meget info omkring denne type af indervæg/loft, og de henviser i tegninger til "Se multielements principdetaljer", men sådan noget kan jeg ikke finde.

Vægge og loft har gipsplader med fyld af skum (PU?), så det er som et homogent blok. Jeg kan ikke finde regler i dem, når jeg banker, da alt lyder ens, men det må vel antages, at de findes, eller kan man helt have undgået det, når det er en homogen væg?

Det er lidt tricky, når man skal begynde at trække el, rør osv., da man ikke kan komme ind i væggene uden at skulle fræse op spor.. Det er også en udfordring at fastgøre tungere ting, da man ikke kan bruge plugs, der ekspanderer bag gipset.

Er der nogen, der ved mere om denne type væg/loft?

Jeg tror, at dette firma har overtaget eller laver lignende konstruktion.
http://thermohus.net

Byggesystemet udspringer fra en Thermobalk®, som er bygget op fra en højt isolerende celleplast kerne, der indeholder 98% luft. Kernen er omgivet af høj kvalitets træpanel og et afstivningssystem, der gør hver Thermobalk® til en selvbærende byggeklods af fagværkstype.

Samtidig med at Thermobalken® er selvbærende op til over 6 meter, vejer den ikke mere end 25 kg. Det betyder, at du kan designe et hus helt efter egen smag og ikke behøver tage hensyn til lofthøjder (spær er normalt ikke nødvendige), mellemdæk og andre begrænsninger, som en traditionel byggemetode giver.

• Billede af en åbnet væg med gipsplader og fyld af skum, viser konstruktionen af Multiblock-væggene i et hus fra Nordiska Termohus.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.