Har en nydrænet kælder, der også skal fikses indvendigt.

Væggen består af LECA-blokke og er isoleret på ydersiden med Jackodrän isoleringsplader.
Indersiden består nu altså af LECA med de gamle træregler tilbage (tidligere var der isolering på indersiden og spånpladevægge).

På gulvet har vi planlagt at lægge (i nævnt rækkefølge nedefra) platonmåtte, isolering, spånpladegulv og eventuelt et enkelt "klikgulv".

Nu er spørgsmålet, hvad vi skal vælge at gøre på indersiden? Som vi ser det, har vi to alternativer.

Alt. 1
Betonpuds som derefter males og eventuelt også får en vævtapet af en eller anden slags.

Alt. 2
Spånplader eller gipsplader på de eksisterende træregler med en godt ventileret bagside, dvs med en luftspalte på ca. 45mm mellem væg og plade.

Hvad skal vi vælge?
Måske findes der flere alternativer?

Jeg foreslår puds med farve på alternativt stålprofiler med gips.

Gør du arbejdet selv, er det sandsynligvis betydeligt enklere at sætte regler og gips end at pudse.
Desuden kan du trække el bag gipspladen.

Hos naboens kælder har der stået træregler med en strimmel tjærepap mod leca i mange år, og de ser ud som nye nu, når han rev gipsen væk. Så jeg tror ikke, det er nogen fare at bruge træregler.
Men behøver du ikke rette væggen op og har råd til at købe stålregler... så er det nok at være på den sikre side!

/Henke

Hmm, to forskellige svar - jeg blev ikke meget klogere af det :D

Helt klart er dog, at jeg skal rive de eksisterende trælægter bort, som IKKE har nogen tjærepapir bagved.
Jeg skal også rive trappen bort, som i dag sidder i trælægterne :(

Det billigste burde altså være puds og det nemmeste metalreglar + gips?

Hvor svært er det egentlig at pudse Leca-vægge, hvis man aldrig har gjort det før?

Rummet, vi taler om, er ca. 15m2 og skal bruges som depotrum.

Ubbe sagde:
Hvor svært er det egentlig at pudse Leca-vægge, hvis man aldrig har gjort det før?
Hvis man har en smule føling, er det ikke så svært at udføre. Sværere er det måske at få den rette konsistens, hvis man aldrig har set eller lavet en pudsning. Jeg er heller ingen ekspert, men jeg har pudset mine indervægge i huset (Leca-vægge). Jeg gør sådan, at jeg blander en pudsemørtel, der har en del murcement A og 3 dele pudsesand. Der er sikkert andre, der har andre opskrifter. Konsistensen skal ikke være for løs og helst ikke for hård. Dvs. den skal ikke være for flydende og ikke som for hårdt kogt havregrød. Bliver den for hård, tilsæt lidt vand, og for løs lidt mere sand. Når den er klar, plejer jeg i en spand at blande vand med murcement for med en børste at børste dette på væggen inden og lade det tørre lidt. Derefter er det bare at tage en stor spartel el. lignende og trykke pudsen på væggen med en opadgående jævn bevægelse. Til sidst jævner man ud.

er svag for gipsmørtel ellers, specielt da jeg vil have ujævne vægge i de to rum i kælderen som jeg kommer til at indrette...

bredspartler på grimt, så river jeg de værste kanter af når det er tørt... bliver lidt som husvægge i Grækenland, hvidt og lidt ujævnt "snyggt" ligesom :)

en sæk g66 25kilo koster ca 150 pix, kræves ca 3 sække til et rum på 15m2

Strisak sagde:
Har man lidt følehjælp, så er det ikke så svært at udføre. Sværere er det vel at få den rette konsistens, hvis man aldrig har set eller lavet en pudsning. Jeg er heller ingen ekspert, men jeg har pudset mine indervægge i huset (lecavægge). Jeg gør sådan, at jeg blander en puds mørtel med en del mørtelcement A og 3 dele pudssand. Der er sikkert andre, der har andre opskrifter. Konsistensen skal ikke være for løs og helst ikke for hård. Dvs. den skal ikke være for flydende og ikke som for hårdkogt havregrød. Bliver den for hård, så tilsæt lidt mere vand, og for løs lidt mere sand. Når den er klar, plejer jeg i en spand at blande vand med mørtelcement for med en børste at børste dette på væggen inden og lade det tørre et stykke tid. Derefter er det bare at tage en stor spartel el. lignende og trykke pudset på væggen i en opadgående jævn bevægelse. Til sidst jævner man ud.
Skal man begynde med at slamre væggen, eller går det at lægge puds direkte?

Som sagt, jeg er ingen ekspert på området men jeg "slammer" med en blanding af vand & cement først. Det fungerer sikkert uden slamming også. Men at fugte lecan inden med vand så lecan ikke suger alt vandet ud fra pudsningen for hurtigt anbefales.

OK, hvad bruger du for værktøj ved slamningen?

En slags børste eller?

Ubbe sagde:
OK, hvad bruger du for værktøj ved slamningen?

En slags børste eller?
Børste bliver fint :)

Hvis du skal have nogle eludtag i væggen, så indfæld rør og dåse i lecavæggen inden du pudser den.

Til oplysning behøver man ikke at slamme en lecavæg, inden den skal pudses. Men som forrige taler sagde, vand den godt!

roli sagde:
Børste blir godt :)

Hvis du skal have nogle eludtag i væggen, så fræs rør og dåse ind i lecavæggen, før du pudser den.
Hmm, det var en god idé at fræse kabler og dåser ind :) At jeg ikke har tænkt på det :-[
Så kommer der naturligvis et opfølgende spørgsmål på det, hvilke værktøjer bruger man til det?

Hvilken kvalitet af puds skal man anvende?
A, B eller C?

Selv bruger jeg kun A, dvs man blander sand selv.
1 del mørtel og 3-4 dele sand plejer jeg at tage. Det fungerer sikkert at tage lidt + eller - på sandet også.

C skal vel være den færdigblandede, som man bare tilsætter vand i.

B ved jeg faktisk ikke, hvad det står for.

Når det kommer til at fræse, kan man leje en fræser hos egentlig hvilken som helst udlejer. Er det ikke meget, der skal fræses, så kan det måske være nok med et stemmejern, som man kan ofre til at hugge med i lecaen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.