Jeg købte et drivhus, der har tre vægge - dvs en væg mangler. I stedet for at sætte drivhuset mod husets facade tænkte jeg at bygge et plank/væg ude i haven og mod dette fastgøre drivhuset.

Hvordan ville I bygge dette plank/væg? Længden på huset er ca. 4 meter og derfor skal planket/væggen også være det.


Hvordan ville I konstruere det nede ved bunden? Jeg har overvejet at sætte en lægte nederst og derefter lave stolper i hjørnerne for at forankre, samt almindelige plader langs nederkanten, så drivhuset kan hvile mod disse. Eller er der andre forslag?


http://static1.bygghemma.se/productimages/0x0/12767510-31ee-4176-84ab-997c1610c042/vaxthus-vitavia-helena-vagg-102-kvm.jpg
 
Senest redigeret:
Jeg ville nok meget hellere have sat det mod husfacaden, det bliver meget mere stabilt.
 
Jeg bekymrer mig for fugten! Har pudset facade på et stenhus.
 
Fugtigt i et drivhus bliver det kun, hvis man bruger dem som professionelle avlere. Mgt planter og vanding over det hele hver dag. I et mere normalt (?) brugt drivhus af villaejere, med lidt krukker og en siddeplads måske, så er fugten ikke et problem overhovedet.
 
stice sagde:
Jeg tror på at gøre noget lignende som i denne tråd, [link]

Stabilt og det hjælper med at få jævnere temperatur over døgnet pga varmeoplagring i væggen.
Det så faktisk ikke så dårligt ud, mærkeligt jeg ikke har fundet den tråd tidligere med tanke på at jeg har ledt gennem hele internettet efter tips og idéer.

Tak for tippet!
 
Oldboy sagde:
Fugtigt i et drivhus bliver det kun, hvis man bruger dem som professionelle avlere. Mange planter og vanding over det hele hver dag. I et mere normalt (?) brugt drivhus af villaejere, med lidt potter og en siddeplads måske, er fugten ikke noget som helst problem.
Så kan det meget vel være.

Jeg tænkte dog, at det ville være pænere at have det ude i haven og ikke overhovedet sammenhængende med selve huset.
 
Uanset hvilket materiale væggen bygges med, er det en fordel med en tung/massiv konstruktion. Dels som drivhusstøtte/afstivning, og dels som udjævnende varmemagasin, samt som jordanker i stormene.
Små drivhuse plejer at lide under hurtige/kraftige temperaturforandringer. Derfor er en tung væg god.

Muret stenvæg er jo aldrig forkert, men en plankevæg fungerer også.
 
Oldboy sagde:
Uanset hvilket materiale væggen bygges med, så er det en fordel med en tung/massiv konstruktion. Delvis som væksthusstøtte/opstivning, og delvis som udjævnende varmemagasin, samt som jordanker i stormene.
Små væksthuse plejer at lide af hurtige/voldsomme temperaturudsving. Derfor er en tung væg god.

Muret stenvæg er jo aldrig forkert, men en plankevæg fungerer også.
Lad os sige, at jeg vil mure en væg op i leca. Hvordan går man frem for at få den stabil? Højden bliver alligevel 2,4 meter høj, og tanken er at støbe en sål, som væksthuset står på. Og hvilken dimension på leca er at foretrække ved denne højde?
 
Jeg er i gang med at mure fundament til drivhus lige nu. Dog lidt større drivhus, 16,5 x 16,5 m og ca. 9 m højt :) Vi støber en sokkel rundt om på 1,7 m x 0,3 m, bundplader på 50x50 cm for belastningerne fra de 6 drivhusbjælker, leca imellem. 2 km armering :P En lecavæg bliver næsten 3 m høj, eftersom den ligger en etage lavere end resten.

Du behøver nok ikke lige så stærke ting :) men en sokkel på en meters bredde og 20-30 cm højde, 10-12 armeringsjern á 12 mm i to niveauer. På det murer du leca. Vi bruger 29 x 19 x 59 leca med armering i hvert skifte, fuldfugemuring.

Støttevægge og ekstra vægge giver støtte fra siderne, tror man vil have støtte på strækninger, der er længere end ca. 7 meter. Dog har vi ret meget jordtryk, der skal optages, som du måske slipper for, så vores konstruktion er tegnet efter det.

Måske godt at lade en konstruktør/statiker regne og tegne lidt, så det bliver godt og holder længe.

Sjovt at mure i øvrigt, man bliver stærk af 29 leca :)
 
Lidt forskel er der jo alt :)

Jeg er ikke nogen stor hajer til at mure, men jeg synes det skal blive sjovt at prøve. Det jeg er mest usikker på er netop selve grunden.

Jeg vil jo have en sokkel hvor de tre vægge skal stå samt en 2,4 meter høj væg som drivhuset monteres mod.

Ifølge Finja kan man bygge en mur som er 2,4 meter høj ved hjælp af 29-leca og i bunden deres u-blok uden at støbe en rigtig sokkel.

Diagram over murkonstruktion med 2,4 meter højde, viser blokplacering og fundamentdybde. Tekst viser instruktioner for opsætning med Finja U-blokke.

Lyder dette rimeligt for en væg til drivhus? Væggen i sig vil jo ikke belastes mere end hvis det bare var en mur, eftersom drivhuset vil have flere fæstespunkter i grunden.
 
Det virker nok at køre på det der, bare følge instruktionerne.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.