Hej!
Jeg har ivrigt kastet mig ud i projektet at bygge et drivhus med "løse" dele, dvs. ikke et færdigt drivhus, der skal skrues sammen. Det tilsluttes med sin langside til en eksisterende bygning (pudset og indenfor betonblokke med "mellemrum" i), som har pulttag. Drivhuset bliver 580 langt og 480 bredt. Også drivhuset skal have pulttag (som hælder fra kortside til kortside, dvs. ikke "fra" eksisterende bygning, men langs den eksisterende bygning). Taget bliver altså ca. 6 meter langt, hældning ca. 6 grader, med konstruktionen, som jeg har beregnet på byggbeskrivningar.se nedenfor (billedet er jo misvisende, det opdaterer ikke ud fra målene, i virkeligheden er bygningen jo længere, end den er bred). Oven på det skal et kanalplasttag på 10 mm.
Det er jo let at finde beskrivelser på nettet om, hvordan man bygger et drivhus, og jeg har læst utallige af dem, men der er jo stort set ingen beskrivelser, der tager med vigtige detaljer, som er svære at finde ud af, hvis man ikke er kyndig på området. Jeg har læst en del byggeanvisninger på byggbeskrivningar.se, men der står ikke det samme, og det er svært at forstå, hvorfor der er forskel på de samme trin mellem at bygge f.eks. udetoilet, carport og terrasse.
Jeg er nået så langt, at jeg har muret lecamuren op. På den har jeg tænkt at lægge syldræn og syle (120*45) og skal snart bygge regelsiderne, der skal danne en ramme rundt om vinduerne. Disse skal bygges i 120*45 er planen, og jeg sømmer dem sammen med 3,4 100. For at det skal blive til noget, skal delene jo sidde sammen, og mit spørgsmål er nu: hvordan fæster jeg de forskellige dele i hinanden (helst uden at overdrive)?!?!
1. Hvordan fæster jeg sylen i lecamuren? Jeg har læst om alternativerne betonskrue 8*90, klipsøm, der sømmes skråt ned som et v (typisk skråsømmes?) og sømplug. Jeg lægger jo sylen for at kunne udskifte den efter behov (tror jeg - eller er det forkert?), så jeg vil jo ikke fastsætte den på en overdrevet måde, så den bliver stort set umulig at udskifte. Samtidig vil jeg jo have, at drivhuset bliver stående.
2. En af kortsiderne er en eksisterende betonmur. Hvordan fæster jeg sylen bedst i den?
3. Hvordan fæster jeg regelsiden i sylen (det bliver jo leca - sylen - liggende regel)? Har jeg læst rigtigt, at jeg skal skrå sømme den? Skal det være 4 125, eller er 3,4 100 nok?
4. Regelsiden bør jo fæstes i den eksisterende pudsede væg. Betonskrue?
5. Limtræsbjælken, der går fra midten af den ene langside til midten af den anden langside, skal i den ene side fæstes oven på regelsiden på den ene langside. Hvordan?
6. I den anden ende skal limtræsbjælken fæstes i/på den pudsede væg. I "værste" fald har jeg tænkt at lave et hul i væggen og skyde den ind, men det er måske overkurs? Kan jeg erstatte byggbeskrivningar.se's forslag om en limtræs stolpe 90*90 med at fastgøre limtræ bjælken på væggen? Hvordan i så fald?
7. Jeg vil holde mig til konstruktionsvirke i tagreglarne og kan dermed ikke få fat i 6 meter lange regler. Disse skal derfor skarves midt over limtræbjælken. Kan jeg gøre det med sømplade, som jeg sømmer med anker søm?
8. Kronen på værket, pulttaget, skal jo så fæstes i regelsiderne. Jeg har tænkt at save dem af nedenunder i enderne, så de ligger helt op mod reglen, der er over vinduerne. Jeg har læst, at jeg kan fæste dem med skrå sømning 3,4 100, og en beskrivelse angiver også, at det skal suppleres med vinkel beslag 90*90*40, som skrues med ankerskrue. En anden beskrivelse (for carport) angav, at de skulle fæstes med hullet perforeret bånd, som viks rundt om hver tagbjælksende. Hvordan skal jeg gøre? Er det måske endda nok at skrå sømme?
Er der nogen med styr på situationen, der vil hjælpe med gode råd på et eller flere af spørgsmålene? Så slipper jeg for at tage både livrem og seler og trække delene sammen, som om jeg byggede en skyskraber
1. Lettebetonskrue.
2. Ekspansionsbolt
3. Jeg byggede væggene liggende og spikrede 3 stk. 4"-søm (100 mm) nedefra i hver regel.
4. Plug og skrue.
5. Sæt en dobbelt regel under, hvor limtræet skal ligge, kappes til nøjagtig højde, før du rejser væggen.
6. Sæt en regel langs den pudsede facade og plug og skru den i væggen. Syllpapp bagved og behandle den først.
7. Der findes fingersamlede reglar, ellers ja.
8. Brug vinkelbeslag, koster ikke mange kroner stykket. Du vil ikke have, at taget løfter sig, når det blæser.
Helt passende projekt, det klarer du fremragende.
Held og lykke !!!