737 læst ·
4 svar
737 læst
4 svar
"Væg på væg" ved renovering - god eller dårlig idé?
Hej!
Vi har købt et hus fra 1969, hvor alle overflader skal opdateres. Tanken er også at benytte lejligheden til at forberede nyt el, flere stikkontakter osv.
Huset har i dag indvendige vægge med spånplade eller en form for kraftigere mdf/masonit, som er ret så blød (gardinbeslag synker ind i væggen, når skruen tager fat).
En tanke, der har strejfet mig, er at sætte nye indvendige vægge på de eksisterende. Jeg tænker, jeg kan lægte med 28x70 eller lignende. Så er der jo plads til at trække nyt el, samtidig med at det ikke bygger helt så meget som 45x45 gør.
Men er dette en dum idé? Er det bedre at rive alt det eksisterende ned og lave det om? Jeg tænker, at det så måske trækker ny dampspærre på ydervægge med mere med mere?
Også alle lofter skal udskiftes, da der i dag er opspændte lofter med alt for mange skader.
Tankar og tips modtages gerne 😃
Vi har købt et hus fra 1969, hvor alle overflader skal opdateres. Tanken er også at benytte lejligheden til at forberede nyt el, flere stikkontakter osv.
Huset har i dag indvendige vægge med spånplade eller en form for kraftigere mdf/masonit, som er ret så blød (gardinbeslag synker ind i væggen, når skruen tager fat).
En tanke, der har strejfet mig, er at sætte nye indvendige vægge på de eksisterende. Jeg tænker, jeg kan lægte med 28x70 eller lignende. Så er der jo plads til at trække nyt el, samtidig med at det ikke bygger helt så meget som 45x45 gør.
Men er dette en dum idé? Er det bedre at rive alt det eksisterende ned og lave det om? Jeg tænker, at det så måske trækker ny dampspærre på ydervægge med mere med mere?
Også alle lofter skal udskiftes, da der i dag er opspændte lofter med alt for mange skader.
Tankar og tips modtages gerne 😃
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Har I overhovedet en dampspærre i de eksisterende vægge?L Lijotege sagde:Hej!
Vi har købt et hus fra 1969, hvor alle overflader skal opdateres. Tanken er også at forberede til ny el, nogle flere stikkontakter osv.
Huset har i dag indervægge med spånplade eller en form for kraftigere mdf/masonit, som er ret blød (gardinbeslag synker ind i væggen, når skruen får fat).
En tanke, der er slået mig, er at sætte nye indervægge på de eksisterende. Jeg tænker, jeg kan lægte med 28x70 eller lignende. Så er der plads til at trække ny el, samtidig med at det ikke fylder lige så meget som 45x45 gør.
Men er dette en dum idé? Er det bedre at rive det hele ned og gøre det om? Jeg tænker, at det så måske kræver en ny dampspærre på ydervægge med mere med mere?
Også alle loftsplader skal skiftes ud, da det i dag er spændte lofter med alt for mange skader.
Tanker og tips modtages gerne 😃
Ellers er det måske ikke dumt at sætte en dampspærre (jeg ville ikke sætte en spærring pga. alder osv.) og så lægte op 45mm og derigennem trække el + isolere. Så får I lidt ekstra isolering med i købet.
Tjek lige, om der sidder en eksisterende spærring/bremse, så I ikke låser fugt mellem to lag.
Det kan også være godt at overveje tykkelsen på ydervæggene. Så I ikke får dugpunktet forkert og får kondens i væggen. Altså hvis man får for meget isolering indenfor et fugtspærrende lag sammenlignet med isoleringen udenfor.klaskarlsson sagde:
Har I overhovedet en dampspærre i eksisterende vægge?
Ellers er det måske ikke dumt at sætte en dampspærre (jeg ville ikke sætte spærring pga alder osv) og derefter lægge 45mm og deri trække el + isolere. Så får I lidt ekstra isolering med i købet.
Tjek om der sidder en eksisterende spærring/bremse, så I ikke låser fugt mellem to lag.
Meget gode tanker. Tak.
Har desværre ingen konstruktions tegninger på huset, da vi købte det fra et dødsbo. Kun plan, facade og vvs (det som kommunen havde i arkivet).
Men, det er mexitegel om det kan være til nogen hjælp, når det kommer til konstruktion, dampbremse osv. Ellers må jeg vel ganske enkelt rive et rum ned og se, hvordan det er konstrueret. Overfladerne skal jo alligevel laves om, så hvis et rum bliver testrum, så må det være sådan at sige 😃
Har desværre ingen konstruktions tegninger på huset, da vi købte det fra et dødsbo. Kun plan, facade og vvs (det som kommunen havde i arkivet).
Men, det er mexitegel om det kan være til nogen hjælp, når det kommer til konstruktion, dampbremse osv. Ellers må jeg vel ganske enkelt rive et rum ned og se, hvordan det er konstrueret. Overfladerne skal jo alligevel laves om, så hvis et rum bliver testrum, så må det være sådan at sige 😃
Vi har revet så langt vi orker, når vi renoverer. Man gjorde nogle dumme ting før i tiden, som ikke rigtig er godt i dag. El-dåser, der er monteret direkte gennem dampspærrer, 2 stikkontakter i et helt rum osv. At rive overfladerne inkl. gips mm, trække ny el, mange stikkontakter, rør til netværk osv. og så sætte OSB+gips op gør, at værelserne bliver af en helt anden standard. Meget arbejde ja, men hellere gøre dobbelt arbejde ordentligt end at blive ved med at pynte på en grisL Lijotege sagde:Meget gode tanker. Tak.
Har desværre ingen konstruktionsplaner for huset, da vi købte det fra et dødsbo. Kun plan, facade og vvs (det som kommunen havde i arkivet).
Men det er mexitegel, hvis det kan være til nogen hjælp, når det kommer til konstruktion, dampbremse osv. Ellers må jeg vel simpelthen rive et værelse ned og se, hvordan det er konstrueret. Overfladerne skal jo alligevel laves om, så hvis et værelse bliver testryum, så må det være sådan, at sige 😃
I sidste ende kan det blive mere arbejde at prøve at få noget ujævnt, beskadiget, gammelt til at se OK ud end at rive ned og sætte noget nyt og friskt op.
Klik her for at svare