Hej, skal skifte vinduer. Nu opdager jeg, at mine vægge er plankevægge med puds og rør på indersiden. Pudsningen er meget skrøbelig og bliver beskadiget, når man åbner rundt om vindueskarmen.
1. Er der nogen, der har erfaring med dette? Kan pudset repareres efter vinduet skiftes?
2. Der er tapet på pudset, som har en dårlig vedhæftning. Hvad er den bedste måde at tapetsere sådanne pudsvægge på?
Tak for al hjælp
Olivier
1. Er der nogen, der har erfaring med dette? Kan pudset repareres efter vinduet skiftes?
2. Der er tapet på pudset, som har en dårlig vedhæftning. Hvad er den bedste måde at tapetsere sådanne pudsvægge på?
Tak for al hjælp
Olivier
Skulle save med en lille rondel i pudset først for at undgå at beskadige det.
Det er muligt at reparere efterfølgende hvis ulykken er ude, tag en kc-mørtel og puds i med det.
Angående tapetet så findes der en speciel patineringsfarve at købe, som man ruller på, som suges ind i de nederste tapetlag og "armerer" dem, selvfølgelig river du al løs tapet af, inden du maler væggen.
Det er muligt at reparere efterfølgende hvis ulykken er ude, tag en kc-mørtel og puds i med det.
Angående tapetet så findes der en speciel patineringsfarve at købe, som man ruller på, som suges ind i de nederste tapetlag og "armerer" dem, selvfølgelig river du al løs tapet af, inden du maler væggen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
...og frem for alt; gem den puds du river ned og brug som udfyldning i den nye mørtel. Det tip fik jeg af en gammel maler, da vi renoverede min gamle BRF med pudsede vægge fra helvede. 
Jeg kan forestille mig, at man sparer en del på den måde, men det bliver meget klistret...
Pudset er blandet sammen med rør og metaltråd, som holder røret sammen...
Derefter sidder der tapet ovenpå.
Jeg tror, at jeg vælger en fin ny renoveringspuds.
Pudset er blandet sammen med rør og metaltråd, som holder røret sammen...
Derefter sidder der tapet ovenpå.
Jeg tror, at jeg vælger en fin ny renoveringspuds.
Tag et stykke gammel puds med til butikken og håb på, at du får god hjælp til at vælge den rigtige puds til reparationer. Hvis den gamle er ren kalkpuds, kan du få revner mellem gammelt og nyt, hvis du reparerer det gamle med en stærkere og stivere = cementholdig puds. De to typer bevæger sig forskelligt. Under alle omstændigheder er kalkpudsen et sikkert kort ved alle reparationer netop fordi, den er mest elastisk og følger med uden at forårsage spændingeroderooy sagde:
gaia
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Jeg syntes, det lød som en god idé for at få den samme følelse i pudset. Afhænger naturligvis af hvilken slags puds man har. I min BRF blev det rigtig godt på de 2 m2 at lave. Vi genbrugte ca. 80% af volumen og blandede dette med "en type af fed kalkpuds". Har ingen anelse om hvad det var.jon_h sagde:
Ja, hvis man bruger den gamle puds som ballast i den nye, i stedet for murersand og lignende, så fungerer det jo. Men ikke hvis man allerede har skaffet en mørtel af den rette styrke, så svækker man det jo på samme måde som hvis man skulle blande en masse sand i.
Men det var jo sikkert det førstnævnte, du mente, at man skulle gøre, indser jeg nu.
Men det var jo sikkert det førstnævnte, du mente, at man skulle gøre, indser jeg nu.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Præcis. Ballast eller fyld.jon_h sagde:Ja, om man bruger den gamle puds som ballast i den nye, i stedet for murersand og lignende, så virker det jo. Men ikke hvis man allerede har skaffet et pudsbrug af rigtig styrke, så svækker man det jo på samme vis, som hvis man skulle blande en masse sand i.
Men det var jo sikkert det fornævnte du mente, at man skulle gøre, indser jeg nu.![]()
Klik her for at svare