2,743 læst ·
8 svar
3k læst
8 svar
Hvordan håndtere vægge med sejlgræs og puds
Hej!
Jeg har for nylig købt en ejerlejlighed i et landshøvdingehus fra 1935. Nu vil vi sætte hylder op på væggene, men har forstået, at væggene består af puds på rørmåtte. Mit spørgsmål er, hvad der generelt findes mere i indervæggene, ud over lægter? Er der altid planke længere inde, eller kan det være kun rørmåtte med puds ovenpå, mellem lægterne?
Som jeg forstår det, kan man næppe fastgøre noget med vægt i disse vægge, hvis man ikke finder en lægte eller en planke. Også i loftet er der rørmåtte og puds. Vi vil gerne have gardinskinner op, helst i loftet.
Hvordan har I andre, der bor i disse huse, gjort?
Taknemmelig for råd
Jeg har for nylig købt en ejerlejlighed i et landshøvdingehus fra 1935. Nu vil vi sætte hylder op på væggene, men har forstået, at væggene består af puds på rørmåtte. Mit spørgsmål er, hvad der generelt findes mere i indervæggene, ud over lægter? Er der altid planke længere inde, eller kan det være kun rørmåtte med puds ovenpå, mellem lægterne?
Som jeg forstår det, kan man næppe fastgøre noget med vægt i disse vægge, hvis man ikke finder en lægte eller en planke. Også i loftet er der rørmåtte og puds. Vi vil gerne have gardinskinner op, helst i loftet.
Hvordan har I andre, der bor i disse huse, gjort?
Taknemmelig for råd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,211 indlæg
Jeg har ikke set en tråd i forummet i alle de år, jeg har været her, hvor det ikke har været planker, der udgjorde stommen bag de pudsede rørmåtter. Det var engang en meget almindelig metode og en sådan væg kaldes kloasongvæg. Det samme gælder for loftet.
At spørge nogle naboer er jo en god måde at begynde at lære dem at kende.
Nogle gange må man tilpasse sine ønsker til, hvad der fungerer i huset.
Tak for svaret!BirgitS sagde:
Jeg har ikke set nogen tråd i forummet i de mange år, jeg har været her, hvor det ikke har været brædder, der udgjorde stommen bag de pudsede sivmåtter. Det var engang en meget almindelig metod, og en sådan væg kaldes kloasongvæg. Det samme gælder for loft.
Jo jeg er allerede begyndt at overveje andre muligheder for dagligstuen, da jeg ikke vil beskadige væggene. Men så skulle man måske tænke, at man kan forsøge at komme ind til bræddestammen, når man vil hænge noget op?
Desværre er flertallet af naboerne nytilflyttede, da huset for nylig er blevet omdannet fra lejelejlighed. Den ældre generation, der har boet her længe, er flyttet ud. Jeg må spørge dem, der er tilbage.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,211 indlæg
Ja, man skruer fast ting i plankerammen.
Så må I nytilflyttede hjælpe hinanden med at finde ud af, hvordan alt i huset fungerer
mange vil nok gerne lave større ændringer end lejere, der har boet der længe og har tilpasset sig til, hvad man må gøre i en lejelejlighed.
Så må I nytilflyttede hjælpe hinanden med at finde ud af, hvordan alt i huset fungerer
Inden jeg rev vores indvendige lofter, som var bygget op på samme måde, lagde jeg mærke til, at plankerne ikke havde 100% dækning. Så det kan være værd at prøve et par forskellige steder for evt. ting, der skal hænges op, så du er sikker på at ramme en planke.
Jeg ville have taget en lille boremaskine og testet med. Dog slider puds ret meget, så tag en boremaskine, du ikke sørger over, hvis det bliver ødelagt.
Jeg ville have taget en lille boremaskine og testet med. Dog slider puds ret meget, så tag en boremaskine, du ikke sørger over, hvis det bliver ødelagt.
Der er altid en planke væg 8-17 mm bag pudset og rørmåtten, som også er fastgjort med "hønsenet".
Vægge kan have noget tykkere puds "pletvis", men lofter pudsede man "tyndest muligt" på grund af vægten.
Det plejer at være fuldt ud gangbart blot at skrue træskruer direkte ind, da plankerne selv oftest var 25 mm (ud over reglerne), og du ville være ekstremt uheldig, hvis du ramte et sted, hvor plankevæggen har et mindre mellemrum.
Ingen slagbor på sådanne vægge eller lofter, men brug en lille stjerneskruetrækker og blot gnid frem og tilbage, indtil du er igennem selve pudslaget. (bank forsigtigt med en hammer på skruetrækkeren, hvis der er problemer med at komme igennem)
MvH Jawen
Vægge kan have noget tykkere puds "pletvis", men lofter pudsede man "tyndest muligt" på grund af vægten.
Det plejer at være fuldt ud gangbart blot at skrue træskruer direkte ind, da plankerne selv oftest var 25 mm (ud over reglerne), og du ville være ekstremt uheldig, hvis du ramte et sted, hvor plankevæggen har et mindre mellemrum.
Ingen slagbor på sådanne vægge eller lofter, men brug en lille stjerneskruetrækker og blot gnid frem og tilbage, indtil du er igennem selve pudslaget. (bank forsigtigt med en hammer på skruetrækkeren, hvis der er problemer med at komme igennem)
MvH Jawen
Har også hørt, at der kan være sprækker imellem nogle gange. Også hørt, at de kan være fæstnet "lidt hvordan som helst", dvs. vertikalt, horisontalt og diagonalt. Formentlig sjældent med diagonalt, men en slægtning var vicevært i Malmö og oplevede det på et tidspunkt.Anders243 sagde:
Inden jeg rev vores lofter ned, der var bygget på samme måde, bemærkede jeg, at plankerne ikke havde 100% dækning. Så det kan være værd at prøve et par forskellige steder for eventuelle ting, der skal hænges op, så du er sikker på at ramme en planke.
Jeg ville have taget en lille boremaskine og prøvet med det. Dog slider puds en del, så tag en boremaskine du ikke ærgrer dig over, hvis det bliver ødelagt.
Klik her for at svare