Det kan jo være godt at undersøge, hvorfor væggen hælder udad. For hvis hældningen fortsætter med at øges, vil loftet på et tidspunkt ikke nå hen til ydervæggen, dvs. det begynder at styrte sammen. En årsag kan være, at man har fjernet en indervæg, som enten er bærende eller stabiliserende.
Hvilken væg mener du?
Det er en ydervæg, der hælder.
den ydervæg han ser, hvis man stiller sig med ryggen mod den på billedet
det jeg overvejer er, om hele huset hælder 2,5 cm eller det er kun en ydervæg, der hælder
den ydervæg han ser, hvis man stiller sig med ryggen mod den på billedet. det jeg overvejer er om hele huset hælder 2,5 cm, eller om det kun er en ydervæg, der hælder
den ydervæggen han ser om man stiller sig med ryggen mod den på billedet det jeg funderer på er om hele huset hælder 2,5 cm eller det er bare en ydervæg som hælder
Hvis der ikke findes indervægge der er 90 grader mod ydervæggene kan hele huset skifte som et parallellogram. Gavlene hjælper ikke så meget i midten af huset.
/_/
En anden variant er at væggen kalver udad. Om det er muligt afhænger af hvordan spærerne er bygget. Vi havde en variant af det hvor gulvreglarne lå på syllen men sømmet fra ydersiden ind i endetræet. Derefter har stolperne rykket sig, og væggen hælder indad. Vi fixerede det ved renovering.
="Jonte Karlsson, post: 4770535, member: 480076"]En ikke bærende skillevæg kan være stabiliserende for en bærende ydervæg.[/QUOTE]
Kommer an på, hvor gammelt og skævt huset er.
Jeg har et gammelt tømmerhus, hvor dele af to ydervægge på overetagen hælder ca. syv centimeter fra gulv til loft, lofthøjde 203 cm. Den tidligere ejer havde rettet indvendigt med 2”x 4” reglar, hvilket gjorde rummet mindre i et allerede smalt hus (380cm). Værelset har altså to modstående ydervægge. Vinduet i rummet var monteret efter facaden, hvilket gjorde, at vinduet ”faldt udad”, når man åbnede det. Det føltes som styrhus på et større fartøj, når man trådte ind i rummet.
Jeg har gendannet og stabiliseret væggene (ingen revner i 10 år) samt sat vinduet i lod.
Kan sikre dig, at det så mere underligt ud, når væggene var i lod. Det ser meget mærkeligt ud, hvis man retter nogle få steder, når alt andet er skævt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.