Er der nogen, der har erfaring med en sådan plade, og ville det fungere at sætte den på ydermur (indvendigt) i kælderen for at få en god overflade til at sætte klinker på? Det virker som et godt valg sammenlignet med fibercement plade, vådrumsgips.
Den er trods alt uorganisk, en smule isolerende ganske vist, men udenfor er fundamentet isoleret efter dræning. Ifølge monteringsanvisningen skal den skrues direkte mod væggen med et terningmønster af fix, som skrues mod væggen... eller skal man alligevel bruge stålregler? Ingen risiko for skimmel bagved sammenlignet med andet materiale, hvis man bruger stålregler... men det bygger trods alt lidt... hvordan ville I gøre?
Bliver det ikke mærkeligt at have indbyggede fugtsensorer i et lag, der vil blive udsat for netop fugt uden at det er noget galt?
Den er til for at aflæse eventuel fugt. Som man forhåbentlig undgår. Godt for at undgå at rive eventuelle klinker ned som besigtigelsesmænd plejer at gøre.. Tænker mere på selve pladens funktion, kontra stålskeletter/ fibergips. Mere fugtbestandigt trods alt
jeg har den pladen i mit badeværelse, bare fordi den var gratis. Men hvis du skal have den mod en ydervæg i en fugtig kælder, så kommer du til at få forhøjede værdier, hvis du nu vil måle.
jeg har den plade i mit badeværelse, bare fordi den var gratis. Men hvis du skal have den mod en ydervæg i en fugtig kælder, så vil du få forhøjede værdier, hvis du nu vil måle.
Så det er bedre at lægge klinker direkte mod ydervæggen altså uden plade
Så de er bedre at lægge klinker direkte mod ydervæggen altså uden plade
Hvis væggene er tilstrækkeligt gode til at kunne sætte fliser på, havde jeg ikke besværet mig med at sætte plader. Alt afhænger af, hvor dygtig du er. Men du skal have styr på, hvad det er for et underlag først. Er det ren beton eller puds? For hvis det er f.eks. en kalkbaseret puds, kan fixet være for stærkt i trækkraften, og det kan få det til at gå i stykker.
Hvis væggene er gode nok til at kunne sætte fliser på, ville jeg ikke have besværet mig med at sætte plader. Alt afhænger af, hvor dygtig du er. Men du skal have styr på, hvad det er for et underlag først. Er det ren beton eller puds? For hvis det er fx en kalkbaseret puds, er limen for stærk i trækstyrken, og det kan gøre, at det går i stykker.
Der har siddet fliser på væggen i sikkert 20 år, som jeg har revet ned og vil forny, det er et halvtredserhus, så det er hulbeton, der er pudset, jeg tænkte, at det måske kunne fungere med sådan nogle plader for at få en fin ny overflade, men måske skal jeg tænke om.
Der har siddet fliser på væggen i mindst 20 år, som jeg har revet ned og vil forny. Det er et hus fra 1950'erne, så det er hulbeton, der er pudset. Jeg tænkte, at det måske kunne fungere med sådanne plader for at få en fin ny overflade, men måske skal jeg tænke om.
Absolut, det fungerer med sådan nogle plader, det ville have været optimalt. Men er det lige præcis aflæsningsfunktionen, du er ude efter? For den vil jo falde ud i en fugtig kælder. Er du skarp til puds, er det mere økonomisk at pudse. Men tiden vil du aldrig kunne sammenligne med. Og hvis du vil "modernisere" kælderen med typ rektificerede 60x60, så har du ret hårde krav til underlaget, og så er plader perfekt
Absolut at det fungerer med sådanne plader, det ville have været optimalt. Men er det netop aflæsningsfunktionen du ønsker? For den vil jo gå i stykker i en fugtig kælder. Er du skarp på pudsning, er det mere økonomisk at pudse. Men tiden vil du aldrig kunne sammenligne med. Og hvis du vil "modernisere" kælderen med f.eks. rektificerede 60x60, så har du ret hårde krav til underlaget, og der er plader perfekte
Jeg bekymrer mig ikke om aflæsningsfunktionen, men vil have materiale, der ikke tager skade af miljøet i kælderen, og som gør, at store flotte klinkerplader kan sidde oppe uden risiko for, at de falder på grund af eventuelt pudslip.
Sådan, hvad er ulempen ved at skrue sådanne plader op på væggen med terningsmønsterklæbemiddel, i forhold til at have stålregler og gips, som nogle foreslår, i begge tilfælde bliver der en form for luftspalte bagved, så væggen kan ånde. Pladen er ikke modtagelig for skimmel og fugt, hvilket jeg tænker er godt, plus at man slipper for regel. Det er trods alt en kælder, så fugt vil det fremkomme, uanset hvad jeg gør i et badeværelse i en kældermiljø.
Jeg er ligeglad med aflæsningsfunktionen, men vil have materiale, der ikke tager skade af miljøet i kælderen, og som gør, at store flotte klinker kan sidde oppe uden risiko for, at de falder af eventuel pudsafskalning.
Hvad er ulemperne ved at skrue sådanne plader op på væggen med terningsmønstret klæbemasse, i modsætning til at have stålregler og gips, som nogle foreslår? I begge tilfælde bliver der en form for luftspalte bagved, så væggen kan ånde. Pladen er ikke modtagelig for skimmel og fugt, hvilket jeg tænker er godt, plus at man slipper for regel... det er trods alt en kælder, så fugt vil der være, uanset hvordan jeg gør det i et badeværelse i kældermiljø...
Du kan absolut skrue den op, men den har næppe nogen bæreevne, den er lavet til at blive limet op med mørtel på eksisterende underlag, så reglar synes jeg, du skal undlade, luftspalte er ikke nødvendig. Hvorfor en luftspalte, når du alligevel ikke kører med et mekanisk flow, er bare unødvendigt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.