BirgitS
snowjim sagde:
Jeg mistænker, at det er lågerne i vægskabene, der kommer til at ramme listen/fodlisten/væggen. Hvis man kun havde skuffer, kunne man sandsynligvis klare sig med mindre plads, men med døre er det sikkert 5 cm, der gælder for at undgå, at håndtag eller lignende rammer ind i noget. Man kan selvfølgelig sætte en slags stop eller lignende, men det er jo ikke særligt pænt.
Jeg ville også tro det, og at sætte en slags stop gør jo, at lågerne kan åbnes endnu mindre, og det bliver svært at få de ting ind, som skal stå der, samt at få hyldeplan ind.

• Synes
sebno
  • Laddar…
Her kan man se, hvordan det ser ud med kasserne

Cc3gIIq.png
http://i.imgur.com/Cc3gIIq.png

Og dørene

R7x6v43.png
http://i.imgur.com/R7x6v43.png

Nu er listen for døren lidt ekstrem, da jeg får den til 65 mm, men egentlig er det klart mindre.

Vi kan se, at det allerede er på marginalen med dørene, så sandsynligvis kan jeg ikke overskride de 12-13 mm, som der er i dag. Selvfølgelig kunne man blande og sætte OSB og gips på kortsiderne og kun gips på langsiderne, men det føles jo ikke helt godt?

Måske skulle jeg alligevel tage pladerne forsigtigt ned på langsiderne og sætte dem tilbage igen? Kan dog ikke lide at arbejde med masonit, det føles ustabilt og glat.

Ingen let nød at knække desværre.

Målte en af reglarne og de er 45 x 35 x 2200 mm, dvs. ingen kraftige ting direkte. Spørgsmålet er om man skal fortsætte med at sætte 45x45 reglar eller om man skal gå op til 45 x 70 reglar? Dette gælder primært kottlingar og da en støtte regel for hver.

45x45_Regel.jpg
https://www.byggmax.se/virke/reglar/45x45-regel-p08145045

Det som føles lidt mærkeligt er, at en sektion består af liggende regel langs gulv og loft som ikke går hele vejen, men afbrydes ved 100 cc med et bræt som kunne være en regel, men som går helt nede fra gulvet og op til loftet? Svært at forklare, men man kan se det lidt på dette foto:

CMhiINR.jpg
http://i.imgur.com/CMhiINR.jpg

Gabet mellem pladerne er det netop denne "regel" som ses og den er af andet træsort, den virker heller ikke til at være så "kraftig" som de rigtige reglar.

Gætter på at huset er fra ~70?
Jeg har det samme i mit fra 71.
Væggene er bygget i bænk i 120 cm sektioner og derefter sømmet sammen på bjælkelaget.
Du gør klogt i at skråne ved stående regler ned i gulvet. Et flertal af "clips"(det bølgede blik, der ses i samlingen) er gået i stykker der, hvor jeg har åbnet, og så svajer hele væggen.
Væggen er bygget med spinkle dimensioner for at tree-taxen skal stabilisere konstruktionen.
Enten lader du tree-taxen være og gipsplader ovenpå, eller også river du ned og sætter plyfa/osb.

richardtenggren sagde:
Du får nok se over din udregning, 240 mm skiver ekstra? ;) Vi har lidt mindre end 50 mm mellem skuffefront og væg, tror vi har 40 mm, dog planlagde jeg vores køkken uden Ikea. Problemet er vel om man har radiator, foder/lister eller noget andet, der kan ramme, når skuffen åbnes. Så det er nok bare at køre på, hvis det fungerer ellers :)
Du har helt ret, min udregning er jo helt til skoven! Tak for påmindelsen.

Så i stedet burde det blive sådan her:

Gips(13) + OSB(11) = 24 mm
Eksisterende vægbeklædning = 12 mm
Differens = 12 mm
I alt på begge sider = 24 mm
Målet på rummet går så fra 370 til 367,6

Så har vi lister til dørkarmen, der stikker ud 12 mm, så egentlig bliver det så yderligere minus 24 mm, så ender det på 365,2 hvilket giver en total differens på 24 mm på hver side og 48 mm på begge.

Må se med IKEA, hvad de siger om det.

Fjojtmehmet sagde:
Gætter på, at huset er fra ~70?
Jeg har det samme i mit fra 71.
Væggene er bygget i bænke i 120 cm sektioner og derefter sammenføjet på bjælkelaget.
Du gør klogt i at skråne ved stående regler ned i gulvet. Flere "clips" (det bølgede blikk, der ses i samlingen) er gået i stykker der, hvor jeg har åbnet, og så svajer hele væggen.
Væggen er bygget med små dimensioner for at treetexen skal stabilisere konstruktionen.
Enten lader du treetexen være og gipsplader på, ell. river du og sætter plyfa/osb
Præcis det er bygget i 70 :)

Ja rette op og skråne (kendte ikke ordet tidligere) havde jeg tænkt at gøre på alle, må håbe, at reguleringsdimensionerne ikke er for svage til skruerne 90 mm skruer i.

Jeg er ikke sikker på, hvad treetex virkelig er, det der sidder her minder i hvert fald meget om tyk masonit, det har en glat overflade og virker meget bøjelig. Selvom alle pladerne ser ud til at være 12 mm tykke, er samlingerne stadig ikke helt jævne, og jeg er bange for, at hvis jeg bare sætter gips over her, kan gipsen brydes. Ellers ville det have været praktisk at tage pladerne ned, fikse regler og kortlingar, trække el, sætte isolering og på med masonitskiverne igen. Ingen savning mere end for el-dåser. Sidst må man vel lægge et lag gips for at få en god overflade, lidt mærkeligt at man ikke har haft noget andet tidligere faktisk.

Udskiftede du reguleringsenhederne? Hvis ja, hvilke dimensioner valgte du?

snowjim sagde:
Præcis det er bygget 70 :)

Ja rette op og skrå (kendte ikke til ordet tidligere) havde jeg tænkt gøre på samtlige, håber at regel dimensionerne ikke er for svage for skruerne 90 mm skruer i.

Jeg er ikke sikker på hvad treetex virkelig er, det der sidder her minder i hvert fald meget om tyk masonit, det har en glat overflade og virker meget bøjeligt. Selv om samtlige plader synes at være 12 mm tykke er samlingerne ikke helt jævne, og jeg er bange for at hvis jeg bare sætter gips over her, kan gipsen brydes. Ellers ville det have været smidigt at tage pladerne ned, fixe regler og kortlinjer, trække el, sætte isolering og på med masonitpladerne igen. Ingen savning mere end for el-dåser. Til sidst må man vel lægge et lag gips for at få en god overflade, lidt underligt at man ikke har haft noget andet fra starten faktisk.

Byttede du regler? Hvis ja, hvilke dimensioner valgte du?
Jeg har ikke byttet regler, det føles overkill. Derimod klemte jeg ind ekstra 45x45 hvor det føltes ustabilt. Treetex blev fremstillet af masonit, så det er treetex du har.
Jeg har revet den bort og sat osb hvor jeg totalrenoveret. Jeg synes ikke treetexen føles så holdbar, minder lidt om mdf, derfor synes jeg osb er bedre.
Pladerne er spikret gennemgående typ 10cc så du får aldrig dem ned hele.

Hvis du trækker dig fra osb på grund af snedkerens udtalelse som du nævnte tidligere så har jeg et tip.
Jeg har bare kuilet et tommestokblad ind i samlingen, så får du bevægelsesrum på ca 1mm per plade i hver retning, det er helt udmærket!

Fjojtmehmet sagde:
Skiverne er sømmet igennemgående typ 10cc, så du får dem aldrig ned hele.
Jeg har bændet en skive løs, og det gik faktisk ret let, men der sad nok et par søm tilbage i reglerne.

Fjojtmehmet sagde:
Hvis du backer på osb pga snedkerens udtalelse, som du nævnte tidligere, så har jeg et tip.!
Fulgte ikke med på tipset?

Fjojtmehmet sagde:
Jeg har bare klemt et tommestokblad ind i fugen, så får du bevægelsesrum på ca. 1mm per skive i hver retning, det er helt tilstrækkeligt!
Antager at dette gælder, hvis jeg sætter OSB plader op?

Talte med IKEA, og de giver os 2 valgmuligheder:

1. Lev med, at dørene ikke kan åbnes helt. De kan dog åbnes rimeligt meget, men at have noget, der optager hele bredden i skabene, går ikke, i hvert fald ikke hvis det skal flyttes ind og ud. Skufferne i bundskabet bør stadig kunne åbnes som normalt.

2. Udskift 2 skabe (væg og bund) til 40 skabe og tjen 20 cm, læg 10 cm per side, og hvis det bliver alt for meget, kan man konstruere noget selv her, fx åbne hylder eller lignende.

Lige nu hælder det mod alternativ 1, vi bruger sideskabe, men ikke til store maskiner eller lignende. Udover at de ikke kan åbnes 90 grader, skal man sætte en eller anden form for blød stop på listerne, så dørene ikke tager skade.

man kan slå i en større søm oppe og nede midt i reglen, som man bruger som afstandsstykke mellem pladerne, slår man den i ca. 1 cm, så er det let at få den ud

• Synes
snowjim
  • Laddar…
nino sagde:
man kan slå i en större spik upptill och nertill mitt i regeln som man använder som distans mellem pladerne, slår man i den typ 1cm så er det let at få ud den
Forstår ikke, hvorfor skulle man ville have en distans mellem regel og plade? Grundproblemet er nok, at jeg ikke forstår, hvad I mener ;)

snowjim sagde:
Förstår inte, varför skulle man vilja ha en distans mellan regel och skiva? Grundproblemet är nog att jag inte förstår vad ni menar ;)
Distansen ska vara mellan skivorna så att osbn kan röra sig i sidled. Eftersom det är ett levande material så sväller det litet.

Ninos tips var bättre än mitt, det kommer jag köra med i næste rum!

• Synes
nino
  • Laddar…
Haha så forstår jeg! Tak! Jeg tolkede det først som om det var afstandsstykker mod gipspladerne, men det er mellem pladerne i sidled, så at sige. Hvad gælder for op og ned? Er det det samme der? Ser at alle plader som jeg har her, sidder helt op til loft og gulv på de fleste steder.

snowjim sagde:
Haha då forstår jeg! Tak! Jeg tolkede det først som om det var afstandsstykker mod gipsskiverne, men det er mellem pladerne i siddeled, så at sige. Hvad gælder for op og ned? Er det det samme der? Ser at alle plader som jeg har her sidder helt ind til loft og gulv på de fleste steder.
Jeg plejer at gøre pladerne 1-2 cm kortere end totalhøjden, det er lettere at rejse dem sådan, så løfter man bare lidt inden første skrue, så det bliver lige meget oppe og nede.
Hvis man har loftliste og sokkel så ses det jo alligevel ikke.

Fjojtmehmet sagde:
Jeg plejer at gøre pladerne 1-2cm kortere end totalhøjden, det er lettere at rejse dem da, så løfter man bare lidt inden den første skrue, så det bliver lige meget oppe og nede.
Hvis man har loftsliste og sokkel, så ses det jo alligevel ikke
Præcis, i vores tilfælde er det meget vigtigt ikke at røre loftet, da vi har lagt ret meget arbejde i at male det. Det kan synes mærkeligt, at vi allerede har renoveret loftet, men det blev desværre rækkefølgen af et par grunde. Min tanke er ellers at skyde pladerne op nedefra i stedet for at rejse dem. Mindre risiko for at de rører loftet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.