Efter over et år med overvejelser tog vi til sidst ind en af firmaerne, vi havde fået tilbud fra, til at ekstraisolere og fikse vores lækkende kviste (havde helst gjort det selv, men med 2 små børn er det umuligt). Det er 2 flade kviste med en hældning på 10 grader (en til hver side) og taget går næsten op til kip.
Efter aftale har man sat 120mm lægter på de eksisterende 5" bjælker og lagt ny isolering (95+120). Luftspalten (25mm i kontrakten) har man lavet med masonit i hvert fag. Taget skal bestå af tagpap der lægges over kippen.
Den gamle konstruktion med kun 10cm isolering havde ingen ventilation i tagfoden, kun nogle cm afstand fra isolering til ru brædder, men dengang gik pappen ikke over kippen.
Nu har man spigret hvert fag til med en brædt (et gammelt brædt som har ligget ude i flere år desuden), så den sidder i bedste fald et par mm fra brædderne (se billeder på 2 af de 4 fag på den ene side). Jeg synes, dette føles helt forkert, luftspalten bør vel gå helt ud?
Havde jeg gjort det selv, havde jeg lagt en stribe isolering og derefter tapet ny vindpap/dug mod den eksisterende, som kommer nedefra og trukket op mod masoniten bag brædtet, og på den måde skabt både en ubrudt vindbeskyttet isolering og en luftspalte, der går helt ud.
Da vi lægger mere isolering og desuden trækker pappen over kippen, er jeg bekymret for fremtidige fugtproblemer, og derfor var jeg omhyggelig med at påpege, at vi ønskede en luftspalte i kontrakten.
Er I enige? Andre forslag til løsninger?