1,324 læst ·
7 svar
1k læst
7 svar
Ute: Kan jeg lægge klinker i massivt brug?
Medlem
· Blekinge
· 12 272 indlæg
Jeg måske misforstår spørgsmålet, men grunden til at man kammer fixet er for at få heldækkende fix. Når flisen trykkes ned i fixet, kan luft effektivt evakueres, og bruger man den rette teknik, skal dækningen blive perfekt.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 indlæg
Aha. Som klinkerne ligger nu, er det mest hul under, så det blev nok ikke så godt, og jeg er bange for, at bæreevnen bliver dårlig.
Ja, er det "hul" under, (s.k. bom) så klarer klinker meget mindre belastning.
Men det skyldes en anden årsag end at en fixkam er blevet anvendt ved lægningen. F.eks. for tørt fix, forkert fix, og/eller dårligt underlag.
Men det skyldes en anden årsag end at en fixkam er blevet anvendt ved lægningen. F.eks. for tørt fix, forkert fix, og/eller dårligt underlag.
Njah, man reder vel fixet for at få en vis justeringsmargin, og det bliver oftest ikke fuld dækning.
I "heavy duty" sammenhænge, og hvor belastningen er konstant som i en svømmehal, så har jeg læst, at man lægger, så hele pladen garanteret ligger ned i fix.
I "heavy duty" sammenhænge, og hvor belastningen er konstant som i en svømmehal, så har jeg læst, at man lægger, så hele pladen garanteret ligger ned i fix.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 indlæg
Det vigtigste er at kæmme i et mønster, så at åse og dale ligger parallelt. Så den rigtige kamstørrelse i forhold til pladen og fix, der har en passende stivhed.
Når pladen så trykkes ned, presser åsene ind i dalene, og fixet bliver homogent. Luften i dalene slipper ud på siden, fordi alle dalene ligger åbne.
Der findes fine videoer på Youtube, som viser dette med gennemsigtige glasplader i stedet for klinker.
Når pladen så trykkes ned, presser åsene ind i dalene, og fixet bliver homogent. Luften i dalene slipper ud på siden, fordi alle dalene ligger åbne.
Der findes fine videoer på Youtube, som viser dette med gennemsigtige glasplader i stedet for klinker.
Klik her for at svare