I min sommerhus er der 4 søjler, der bærer altanens tag, som er en fortsættelse af det øvrige tag.

Huset (Norsk producent) blev bygget i 1968, og dets søjler er i limtræ med dimensionen 127 x 70 x 1800. Den ene har nu en så pass rådden underdel, at jeg må skifte den ud, mens de øvrige 3 er i god stand.

Jeg går dog i stå, når det gælder om at finde tilsvarende dimension i dag.

Hvordan kan jeg bedst fixe dette?

Kløve fra grovere dimension, lime en egen limtræs bjælke sammen?

Er der nogen firma, der kan lave måletilpasset limtræ?

Læg tre stykker 45*70 sammen, så får du en 135*70 søjle. Findes der et sted, hvor det ikke må blive bredere end 127 for at passe ind, så fjern det netop der med et stemmejern. Det skal nok holde. Jeg gjorde sådan for at bære en solid limtræsbjælke over garageportene ifølge instruktion fra svensk træ (eller hvad de hed), selvom jeg nok havde 120-regel i øvrigt. Men de bærer nok en hel del mere end i dit tilfælde med altantag.

Jeg limede og skruvede mine sammen.

thomasx sagde:
Læg sammen tre stykker 45*70, så får du en 135*70 pæl. Findes der et sted, hvor det ikke må blive bredere end 127 for at passe, så fjern netop der med et stemmejern. Det burde holde tilstrækkeligt. Jeg gjorde sådan for at bære en solid limtræsdrager over garageportene ifølge instruktioner fra svensk træ (eller hvad de hed), selvom jeg nok havde 120-regel i dette tilfælde. Men de bærer nok en hel del mere end i dit tilfælde med altantag.

Jeg limede og skruede mine sammen.
Ja, det ser ud til at være en smutt løsning. Den nederste del står på en ståldistance, og øverst hviler en horisontal kraftig limtræsdrager mod pælens endetræ, så der er ingen begrænsninger, og 7 mm forskel ser man jo ikke med det blotte øje.

Jeg vil lime og skrue det sammen og spartle over skruehullerne med lim og spåner, eller plastik træ. Alt skal males med sort facadelasur.

Tak for tippet!

Det kommer til at blive fint det der! :)

Lidt feedback! Gammel limtræsbjælke med synlige skader og revner i limningen, placeret på et træbord. Gammel limtræsbjælke med sort lasur ved en veranda, omgivet af træterrasse og have. Bjælken er delvist repareret og forbundet.

Et billede af den gamle limtræsbjælke, der også er begyndt at gå fra hinanden i limningen.

Det blev en del bøvl, fordi 45x70 reglarne havde afrundede hjørner. Da jeg mangler en høvl, fyldte jeg sprækkerne, der opstod mellem reglarne, med udendørs fugemasse i flere omgange. Nu mangler en anden påføring med sort trælasur, eller eventuelt en tredje, hvis den hvide grund stadig skinner igennem. Det hele kostede lidt over 200 kr.

Tak til "thomasx" for et godt forslag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.