O
Der er visse gange, hvor jeg ikke gider søge byggetilladelse... Hvis jeg flytter køkkenet i min villa til et helt andet sted, så bliver det et sort byggeri:)

• Synes
Hyltran från Veglemyren og 4 andre
  • Laddar…
Det der er ingen stor sag at forbedre, Sørg for at de beskadigede dele bliver udskiftet, bør være ejerforeningens sag.

Beklæd derefter væggen med dobbelt gips forskudte samlinger. Så har du forbedret brandsikringen betydeligt, måske ikke som man ville bygge i dag, men det bliver i hvert fald ikke værre.

Det jeg derimod ser som bør fikses er vandledningerne til varmt og koldt vand.
også afløbsrørene er af den dårlige plasttype, som fandtes 1960-til tidligt 1980erne
Vand- og afløbsrør der betjener flere boliger er ofte foreningens ansvar. Men det er enkelt og billigt at ordne i dette stadie.
Vil foreningen ikke skifte så er det sådan, desværre.

Angående brandsikringen tænk også på, hvordan det ser ud der hvor rørene går gennem gulvet og loftet, samt væggen.
Plastrør plejer ikke at bruges gennem brandceller.

Nu ved jeg ikke noget om, hvordan det ser ud med brandsikringen i din ejendom, og hvor eventuelle brandceller går, normalt er hver lejlighed en brandcelle.
Men det indgår i ejendomsbesidderens ansvar at have styr på brandsikring lige såvel som OVK, elinstallationer, asbest, radon, pcb mm.

Man bør altid i forbindelse med renovering hæve standarden og sikkerheden mod skader.

Ps: man propper altid vandledningerne ved aflukningerne ved renovering. (ikke sjovt hvis du taber en brædder på hanen så ventilen af plast knækker og vandet sprøjter)

• Synes
helder
  • Laddar…
Hvad angår brandsikring for netop denne specifikke ejendom og hvilke foranstaltninger, der kan anses for rimelige at gennemføre i henhold til LSO, er der egentlig ingen mening i at diskutere her, da der ikke er tilstrækkelig information om hverken bygningen, dens systemer, tilstand osv. I påbud for ældre bygninger plejer man dog generelt at stille højere krav til mulighed for evakuering end til bygningsdelernes evne til at forhindre brandspredning.

Selv ville jeg have opsat en helt almindelig væg, beklædt den med dobbeltgips for akustikkens skyld og samtidig fået en lille brandsikringsbonus med i købet. Uafhængigt af foreningens eventuelle vilje/uvilje til dette.

O
HSP sagde:
Det der er ingen stor sag at forbedre,
Sørg for, at de beskadigede dele bliver udskiftet, det bør være foreningens sag.

Beklæd derefter væggen med dobbelt gips med forskudte samlinger. Så har du forbedret brandsikringen betydeligt, måske ikke som man ville bygge i dag, men det bliver i hvert fald ikke værre.

Det jeg derimod ser som bør fikses er vandledningerne for varmt og koldt vand.
samt afløbsrørene af den dårlige plasttype, der fandtes fra 1960 til tidligt 1980’erne.
Vand- og afløbsrør, der betjener flere boliger, er ofte Brf:ens ansvar.
Men det er enkelt og billigt at ordne i dette stadie.
Vil foreningen ikke udskifte, så er det sådan, desværre.

Angående brandsikringen tænk også på, hvordan det ser ud, hvor rørene går gennem gulv og loft, samt væg.
Plastrør plejer ikke at blive brugt gennem brandceller.

Nu ved jeg ikke noget om, hvordan det ser ud med brandsikringen i din bygning. og hvor eventuelle brandceller går, normalt er hver lejlighed en brandcelle.
Men det er en del af ejendommens ansvar at have styr på brandsikring ligesom OVK, elinstallationer, asbest, radon, pcb mm.

Man bør altid i forbindelse med renovering højne standarden og sikkerheden mod skader.

Ps: man propper altid vandledningerne ved aflukning ved renovering. (ikke sjovt, hvis du taber en planke på hanen, så plastdrejehjulet går af og vandet sprøjter)
Afløbene er foreningens sag at fikse. Men de behøver ikke at fikse det lige nu. DE kan lægge det i fremtiden.
Men uanset foreningens ansvar eller ej. Nyt afløbsrør koster ikke mange kroner. Gipsplader på væggen lige så...
Jeg ville aldrig skændes med foreningen om sådanne ting. Er det desuden en lille forening, så vil man blive ramt af omkostningen uanset hvad. Så er det bedre at gøre det selv. Går desuden meget hurtigere... Hvis foreningen skal gøre det, så skal de tage en beslutning om dette på et bestyrelsesmøde. De vil sandsynligvis ikke have et tidligt møde specielt for dette. Sandsynligvis vil de have brug for at tage hjælp fra jurister for at diskutere ansvarsforholdet. Hvis de kommer frem til, at de skal erstatte dette, så skal de tage en håndværker ind, der gør dette...
Selv hvis de vælger at afhjælpe dette direkte på mødet, vil det stadig tage lang tid. Sig at deres møde ikke er før om en måned... Derefter skal de finde nogen, der kan afhjælpe det hele...
I mellemtiden står køkkenet, som det er, uden at noget sker. Og som jeg ved, er foreningen ansvarlig for at betale kompensation for, at man skal spise et andet sted. Det er ens eget FB, der står for dette...
Men selvfølgelig... Vil I stå uden køkken i et godt stykke tid, så værsgo. Men jeg synes, det bare virker dumt...

Matzeball
banersgatan sagde:
Vi talte med naboen. De syntes, det var meget mærkeligt. Skal kontakte bestyrelsen. Hvordan gør jeg, hvis bestyrelsen ikke vil løse problemet?
Hvad sagde bestyrelsen så?
De er måske glade for, at det er revet ned og blotlagt, og de hundrede kroner det drejer sig om, burde jo være en lille omkostning for dem i så fald. Ellers er vel BRF-s forsikringsselskab (eller dit eget) en god vej at gå, så det bliver gjort, og de betaler ved eventuel fremtidig skade.

O
Matzeball sagde:
Hvad sagde bestyrelsen så?
De er måske glade for, at det er revet og blotlagt, og de hundredlapper, det drejer sig om burde vel være en lille omkostning for dem i så fald. Ellers er BRF-s forsikringsselskab (eller dit eget) vel en god vej at gå, så det bliver gjort, så de betaler ved en eventuel fremtidig skade.
Hvorfor skulle FB betale for dette? Har du et eksempel, hvor en FB har udbetalt penge for at udbedre noget på forhånd?
Hvorfor skulle TS FB være interesserede i at betale noget af dette? For hvis ulykken sker, erstatter de alligevel kun overfladerne i FB's lejlighed.
Måske var det et lidt uovervejet råd? Eller hvis du ved, at jeg tager fejl, må du gerne give eksempler...

banersgatan sagde:
[billede]
Pil det væk, der er løst, og skru gips over skidtet, eller plyfa + gips for at få lidt mere at fastgøre resten af køkkenet i.
(Skal du holde på og splitte hår med foreningen og en masse jurister, vil du nok komme til at spise takeaway-pizza og mcmums i måneder.)

Forstår ikke hvorfor man ikke skal gå til bestyrelsen og informere om dette. Lille hus = få ejere. Man har selv meget at sige til om. Kom til mødet velforberedt og giv forslag til, hvordan det bør ordnes og piftes op for så få penge som muligt for foreningen. Ekstra omkostningen for dig vil være en dråbe i havet, hvis de ikke vil hjælpe overhovedet, men så har du alt på papir, at du har gjort det, der kræves af dig som ejer og informeret om denne fejl.

Tømrer her.
Det der er en meget gammel vandskade, som i dag ikke er nogen fare overhovedet.
At der er fri syn til naboen, ja, shit happens må man bare sige i denne situation. Ingen af jer kunne have vidst det, før I begyndte at renovere. Antagelig ved bestyrelsen heller ikke det.
Derimod er det andelsboligforeningens ansvar i sidste ende faktisk at rette op på netop det hul, men du skal spørge dig selv, er det værd tiden og besværet at beskæftige sig med det? Lige nu er det, som nogle sagde før, bare at sætte dobbeltgips op. Du har meget sundt at skrue i ved siden af, hvis det er rigeligt. Så ville en ansat firma også have gjort det, mens en anden firma ville have fjernet de tørrede brædder og sat nye brædder ind. Derefter gips på det.
Simpelthen spørg jer selv, hvad tiden er værd at vente på, at nogen anden skal gøre det for jer.
Mit forslag er, dobbeltgips udenpå og spørge, om foreningen kan bistå med den lille omkostning som goodwill. =)

• Synes
claesborjesson og 2 andre
  • Laddar…
Et andet forslag til at få en frisk trævæg BAG gipsen er dette: Køb Råspont (glemt spånplade, det er bare mere besværligt i denne situation) og stab helt nyt. Skru, ikke søm! Hvis du sømmer, vil du sikkert bare ruske løs de regler, der allerede sidder der. Hvis jeg vurderer det, er det kun ca. 1.8 meter bredt, og det er virkelig ingenting. Fjern forsigtigt den gamle panel med et slankt kvalitetsbrækjern Hultafors, behold de øverste og nederste regler, som det i sin tur er sømmet til. Så beklæder du med dobbeltgips udenpå. Færdig. Benyt lejligheden til at integrere stikkontakter osv., som I sikkert vil have. Win win, så at sige. =)

https://www.xlbygg.se/byggole/nacka/sortiment/tra/virke-ovrigt/20x95-mm-rasp-v-andspont-23296
Koster 61kr/m2. Så din væg koster ca. 250kr + gips + skruer

Senest redigeret:
  • Synes
karlmb
  • Laddar…
Ser ud som hussvamp/kældersvamp man skal tage labtests. Send prøve til botaniska analysgruppen

chihoist sagde:
Ser ud som hussvamp/kældersvamp man skal tage labtest. Send prøve til botaniske analysegruppen
Synes absolut ikke jeg.....ser ud som om det har været en helt almindelig køkkenbænk model 1920-30 med afløb der engang i tiden, dvs originalt indretning. Fugtigheden dvs på den tid fandtes der ingen tætningslag uden vandstænk har gået ind bag pladen eller den gamle måtte som sad ved afløbet og træet har helt enkelt råddent bagved. Det man så har gjort er at bare bygge skaden ind engang i tiden når man renoverede køkkenet.
Hussvamp ligner det bestemt ikke så jeg synes ikke man skal stresse TS unødvendigt :confused:

• Synes
Fotografen
  • Laddar…
Matzeball
Odjuret sagde:
Hvorfor skulle FB betale for dette? Har du noget eksempel, hvor et FB har betalt penge for at forebygge noget?
Hvorfor skulle TS FB være interesserede i at betale noget af dette? For hvis ulykken sker, erstatter de alligevel kun overfladerne i FB's lejlighed.
Måske var det et lidt uovervejet råd? Eller hvis du ved, at jeg tager fejl, må du gerne give et eksempel...
Jeg mener ikke, at de skulle betale denne skade, men at de fastsætter regler for korrekt reparation for at undgå fremtidige forsikringsskader, hvis man har gjort noget forkert. Lidt uklart af mig måske. FB kan man normalt tale med og få deres syn på, hvordan det skal repareres.

F
KitchenDesign sagde:
Et andet forslag for at få en frisk trævæg BAG gipset er dette:
Køb Råspont (glem spånplade, det er bare mere besværligt i denne situation) og læg helt nyt ind.
Skru, ikke søm! Hvis du sømmer, vil du sandsynligvis bare løsne de reglar, der allerede sidder.
Hvis jeg vurderer det, er det kun ca. 1,8 meter bredt, og det er virkelig ingenting. Fjern forsigtigt den gamle panel med en slank kvalitetskoben Hultafors, behold reglarne oppe og nede som det igen er sømmet inde i. Så beklæder du med dobbeltgips udenpå det. Færdig. Udnyt chancen for at integrere eludtag osv., som I sikkert vil have.
Win-win, så at sige. =)

[link]
Koster 61kr/m2. Så din væg koster ca. 250kr + gips+skruer
Hvorfor så ikke fjerne de gamle brædder og integrere en plyfa eller endda en forskalingsplyfa og hvis nødvendigt en gipsplade ovenpå det? Det vil være uovertruffent at skrue i bagefter. Uanset hvad er det et 4 timers arbejde for hvem som helst inklusive indkøb. Bed foreningen om en femhundrede for materialet og gør arbejdet selv. Sæt i gang, før det begynder at regne, så kan du save nede i gården.

fsn.
Hvér og én gør som man føler for.
Personligt føler jeg, at det er mere arbejde at fælde en plade ind, fordi den skal skiftes ned mod gulvet, og der går også et rør der. Derefter skal krydsfineren bygge samme tykkelse som det, du river væk.
Det går selvfølgelig fint at fælde ind også, det er op til hvér og én.
Selv ville jeg have brugt råspont, hvis jeg nu havde valgt at gøre noget ved væggen. Men som sagt, det handler kun om personlig smag og hvordan man foretrækker at arbejde, intet andet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.