Hej,
Vi bor i et etplanshus med kold loft, der oprindeligt er bygget som et sommerhus.
Isoleringen i væggene er 100mm og på loftet er der cirka 150mm.

Vi er nu midt i en renovering, hvor vi sætter ny gips på vægge og også vil tage ned og sætte panel op i loftet.
I forbindelse med dette var min tanke at sætte ny dampspærre langs hele loftet og væggene.
På sigt skal vi også efterisolere væggene udefra.

Til problemet, så sidder der allerede en dampspærre/plastik bag den indvendige træpanel på dele af ydervæggene.
Min spontane tanke var at skære huller i den gamle plastik flere steder for ikke at risikere at lukke eventuel fugt inde mellem de to lag plastik. Plastikken er allerede skadet og perforeret flere steder og når ikke hele vejen op til loftet (se billede). Derefter skulle den nye plastik monteres direkte mod træpanelet + loftet, før gipsen kommer op. Synes I, det er en fornuftig løsning, eller ser I nogle større risici?

Jeg vil gerne undgå at tage træpanelet på væggen ned, medmindre det absolut er nødvendigt.

Mvh
Gustav
 
  • En væg med træpaneler, delvist åben loftstruktur, med sort plast i taget og en rund gul rulle isolering på gulvbjælkerne ved siden af en pejs.
  • Trævæg med lodrette paneler og en synlig skygge. Der er tegn på skader og misfarvning på nogle af plankerne, især til venstre i billedet.
  • Koldvinde med træpanel og isolering, synlig beskadiget plast som fungerer som en gammel dampspærre.
S Stenens sagde:
Hej,
Vi bor i et enfamiliehus med kold loft, der oprindeligt er bygget som et sommerhus.
Isoleringen i væggene er 100mm, og på loftet er der cirka 150mm.

Vi er nu midt i en renovering, hvor vi sætter ny gips på væggene og også vil tage ned og sætte paneler op i loftet.
I forbindelse med dette var min tanke at sætte ny dampspærre langs hele loftet og væggene.
På sigt skal vi også ekstraisolere væggene udefra.

Til problemet så sidder der allerede en dampspærre/plastik bag den indvendige træpanel på dele af ydervæggene.
Min umiddelbare tanke var at skære hul i den gamle plastik flere steder for ikke at risikere at lukke eventuel fugt inde mellem de to lag plastik. Plastikken er allerede beskadiget og perforeret flere steder og går ikke hele vejen op til loftet (se billede). Derefter skulle den nye plastik monteres direkte mod træpanel + loft inden gipsen kommer op. Synes I, at dette er en fornuftig løsning, eller ser I nogen større risici?

Jeg vil helst undgå at tage træpanelet ned fra væggen, medmindre det absolut er nødvendigt.

Venlig hilsen
Gustav
Hvis du allerede har plastik, burde du ikke behøve at sætte ny op?

Men ellers er det vel et af problemerne med "tætte" huse. Jeg tilhører skaren, der foretrækker dampbremse, da jeg ikke tror, at huse over tid kan være helt tætte. Men med 150mm/100mm isolering føles det ikke som om det er meget følsomt, hvis den eksisterende plastik skulle være perforeret et par steder, hvis I ikke allerede har set problemer eller?

Jeg ville ikke sætte en dampspærre til, det føles som om man kan få værre skader af det.
 
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Hvis du allerede har plast, burde du ikke behøve at sætte ny op?

Men ellers er dette vel et af problemerne med "tætte" huse. Jeg tilhører den gruppe, der foretrækker dampbremse, da jeg ikke tror, at huse over tid kan være helt tætte. Men med 150mm/100mm isolering føles det ikke som om, det er meget følsomt, hvis den eksisterende plast skulle være perforeret nogle steder, hvis I ikke allerede har set problemer, eller?

Jeg ville ikke sætte en dampspærre mere, det føles som om, man kan få værre skader af det.
Tak for svar.

Det er først og fremmest, fordi jeg ikke rigtig kender tilstanden af denne plast, da der er flere udtag og kabelgennemføringer i plasten. Derfor var tanken at installere ny plast langs hele væggen og loftet for at sikre, at den er OK, inden det lukkes igen.

Ja, med den eksisterende isolering har jeg ingen problemer, men jeg er lidt bekymret for, hvordan det kan blive med fremtidig ekstra isolering udefra til måske 200mm, hvis dampspærren er for utæt.

At bruge dampbremse er klart en mulighed for at sikre, at eventuel fugt kan vandre ud. Der er dog meget modstridende information om, hvorvidt dampbremse er at foretrække, når man har isolering, der ikke kan håndtere fugt (glasuld i dette tilfælde). Har du nogen erfaring med det?
 
S Stenens sagde:
Tak for svar.

Det er først og fremmest, at jeg ikke rigtig kender tilstanden af dette plast, da der er en række udtag og kabelgennemføringer i plasten. Derfor var tanken at installere nyt plast langs hele væggen og loftet for at sikre, at det er OK, inden det lukkes igen.

Ja, med den eksisterende isolering har jeg ingen problemer, men er lidt bekymret for, hvordan det kan blive med fremtidig ekstra isolering fra ydersiden til måske 200mm, hvis dampspærren er for utæt.

At bruge dampbremse er jo klart en mulighed for at sikre, at eventuel fugt kan vandre ud. Der findes dog meget modstridende information om, hvorvidt dampbremse er at foretrække, når man har isolering, der ikke kan håndtere fugt (glasuld i dette tilfælde). Har du nogen erfaring?
Det ser ud til, at der findes mange skoler. Jeg har valgt at bruge dampbremse i de nye installationer, jeg laver i vores hus fra 70'erne, da jeg ikke kan sikre, at det er 100% tæt, og jeg hellere ser, at fugten kan vandre ud igen. Det er bygget uden noget plast med 70mm stenuld i væggene og 95mm i tagisoleringen, hvor jeg har tilføjet yderligere 95mm.

Desværre har vi fået problemer på loftet, og jeg er i gang med at rede i det: Men med dobbelt isolering, intet plast overhovedet og udsugningsventilation, så er det sandsynligvis for høj fugtvandring op på loftet. Jeg forsøger i år at løse problemet med ventilationen, men i værste fald må jeg rive al isoleringen ud og "starte forfra" på loftet, så bliver det i så fald dampbremse for min del.

Men dobbelt plast havde jeg ikke ønsket at have i betragtning af, at jeg mange gange har set, hvordan fugt nemt sidder fast mellem plastlag bare man f.eks. opbevarer træ lidt sjusket mellem to pressenninger osv.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.