R
T TheGame sagde:
Men vær venlig, spred ikke din paranoia som om det var fakta.
Til TS. man kan være bange og dum ja.
Mit råd er at lytte ikke til dem der taler på denne måde.
1 asbest fiber :rofl:
Desværre er viden om asbest stort set ikke-eksisterende i vores lange land. Det er ren fakta, at asbest er et almindeligt forekommende stof i huse bygget før -82. Dermed er det ikke sagt, at det er umuligt at sanere! Det er nemt at tage en tapeprøve og sende den ind til analyse, så man ved, om det er asbest eller ej.
Desværre er det et faktum, at det kan være nok med en enkelt fiber, men langt fra alle har jo sådan uheld! Men det er en grund til at være omhyggelig, hvis man sanerer selv.

• Synes
Joakim Larsson2
  • Laddar…
R Rödmyran sagde:
Desværre er det et faktum, at det kan være nok med én enkelt fiber, men langt fra alle er jo så uheldige! Men det er en grund til at være grundig, hvis man afstår selv.
Så de 100-1000 fibre pr. kubikmeter luft, der findes mere eller mindre naturligt overalt, er ufarlige, men hvis man ved et uheld river en fiber fra eternittaget på huset, kan man dø?

• Synes
  • Haha
AG A og 17 andre
  • Laddar…
Læg i budgetten at kunne udskifte tag uanset materiale når det er så gammelt. Vælger du pladetag som erstatning, bliver det ikke så dyrt, selv med sanering medregnet i prisen.

Eternittag får mig til at associere med betydeligt kedeligere tage end det der.
Der findes firmaer, der laver tagbehandlinger af eternittag.
Først inspektion, hvis ok rengøring/dræbe vækst, vent et år, påfør ny overflade (maling).

Man slipper for at bekymre sig om, at asbestfibrer skal løsne sig og får en levetidsforlængelse af taget.

R Rödmyran sagde:
Desværre er det fakta, at det kan være nok med en eneste fiber, men langt fra alle har så uheld! Men det er en grund til at være grundig, hvis man sanerer selv.
Asbest er en naturligt forekommende fiber, og at indånde fibre indebærer en risikoøget for at få visse typer af sygdomme. At sige, at det er nok at indånde en eneste asbestfiber, er både sandt og overdrevet. En kræftsygdom starter jo i en eneste celle, hvis genetiske masse er skadet. Havde man ikke indåndet netop den asbestfiber, som skadede netop den celle, var man jo ikke blevet syg.
At brænde sig i solen øger risikoen for hudkræft, men man kan jo få hudkræft uden nogensinde at have brændt sig i solen, og man kan brænde sig mange gange i løbet af en livstid og alligevel aldrig få hudkræft. På samme måde er det med asbest. At indånde asbestfiber øger risikoen for sygdom, jo mere asbest man indånder, desto større risikoøget (men ingen garanti for at blive syg). Jeg synes, det er rimeligt at beskytte sig mod kræftfremkaldende stoffer af alle slags, men mange andre synes ikke at have noget imod at udsætte sig for cigaretrøg, alkohol, sol, udstødningsgasser osv.

Til TS: hvis I har råd til at skifte tag og sanere, køb huset, hvis det ellers passer.

• Synes
justmakemyday og 3 andre
  • Laddar…
Regn med høj risiko for, at du bliver nødt til at rive taget selv en gang senere.
At du gør det selv en gang er en ekstremt lille risiko - men håndværkere, der risikerer det hver dag, har brug for betydeligt større sikkerhedstænkning. Så kan du rive selv senere, vil det blive betydeligt billigere og nemmere at finde en håndværker, der er villig til at gøre arbejdet (det sidste er nok det vigtigste)

Kloge Kloge sagde:
Denne panik for asbest! Folk ryger, bor i byer og indånder udstødningsgasser, gummi og asfaltpartikler uden problemer. Men en enkelt asbestpartikel er en dødsdom. Tænk tilbage, da bremserne på biler, tog, metroen var lavet af asbest og det myldrede i luften. Døde folk som fluer?
Hav respekt for asbesten, men uhåndterbar er den vel ikke. En idé kan være at påføre loftet med en eller anden form for støvbindemiddel, linolie eller billig maling for at binde de forvitrede fibre, i hvert fald på oversiden, hvor det forvitrer mest. Tal med en byggemarked eller farvehandel. Brug ikke en simpel åndedrætsværn, men køb en halvmaske eller helmaske godkendt til asbest, og brug gerne gammelt tøj, som derefter kan lægges i en sæk og smides ud. Man har faktisk opdaget, at ikke kun arbejderne på eternitfabrikken i Lomma, men også deres hustruer, som i mange år vaskede deres meget støvede tøj, har fået en øget forekomst af lungehindekræft.

• Synes
justmakemyday
  • Laddar…
Fik taget udskiftet for et par år siden. Det var betonfliser med asbest i.

Du kan tage taget ned selv. Det bliver billigere. Der er ingen særlige restriktioner for privatpersoner, bortset fra når du skal aflevere det på genbrugsstationen. Godt indpakket o.s.v.
Hvis byggefirmaet skal tage taget ned, er det straks omfattet af en masse restriktioner og regler, og det bliver straks meget dyrere at skifte tag.

• Synes
Macrodus
  • Laddar…
D dabbeimba sagde:
Hej, har efter mange års søgen fundet et hus jeg virkelig kan lide. Kan ikke supermeget om huse lige nu men forsøger at lære.

Huset har eternittag og efter en hurtig googling fandt jeg ud af, at det var asbest? Har to små børn, så er lidt forsigtig. bygget i 60'erne. Bør man undgå at købe huset? Skal det udskiftes? Kan man lade det være? Kan det vaskes let?
Kan du undersøge, så det ikke skal udskiftes med det samme?

Jeg ville have købt huset, hvis det havde været mit drømmehus og hvis der ikke var nogen alvorlige fejl.

Vores hus var heller ikke perfekt, men det var til en god pris i en fin beliggenhed og så havde det boligareal på 250m², resten kan man fikse senere.

R Rödmyran sagde:
Desværre er viden om asbest stort set ikke-eksisterende i vores lange land. Det er ren fakta, at asbest er et almindeligt forekommende stof i huse bygget før -82. Dermed er det ikke sagt, at det er umuligt at sanere! Det er let at tage en tapeprøve og sende ind til analyse, så man ved, om det er asbest eller ej.
Desværre er det fakta, at det kan være nok med en enkelt fiber, men langt fra alle har jo sådan uheld! Men det er en grund til at være grundig, hvis man sanerer selv.
Selektive fakta fremlagt på en vildledende måde.

Det er ren fakta, at man kan blive kørt over af en lastbil og dø første gang, man går over gaden!

• Synes
Stuff og 9 andre
  • Laddar…
Risikoen med taget er ubetydelig. Dog skal man vide, hvordan man håndterer det, når behovet opstår.

Køb nabohuset så bor du nabo til eternitten i stedet.
Eller hvor langt fra et eternittag skal man bo?
Har man medvind, så skal man bo lidt længere væk. Men det er besværligt, hvis vinden skifter en dag…!

Men som mange siger. Eternitten har sandsynligvis ligget der 50 år plus. Og spørgsmålet er, hvordan evt. pap ser ud nedenunder.

Så køb, hvis alt andet føles rigtigt. Men kalkuler med et tagudskiftning netop pga. alder.

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
R Rödmyran sagde:
Hej,
Jeg ville ikke have købt huset. Du kan være sikker på, at der er asbest mange flere steder i huset end bare taget. Inden man kendte til farerne ved asbest, blev det betragtet som et supermateriale, der blev brugt mange steder. Almindeligt omkring vandrør, elledninger, bag eltavler, i sort gulvlim, i vindueskit, i gulvfliser, som armering i puds, som brandsikring i kakkelovne med mere. Personligt ville jeg ikke udsætte mine børn for risikoen for at få kræft om 20 år (det er nok, at en eneste lille asbestfiber ender det forkerte sted for at udvikle kræft).
Håber virkelig, at du finder et andet hus, du kan lide! :) Sats på noget bygget efter 82, da asbest blev forbudt;)
Eller byg nyt, det gjorde vi til sidst, da vi blev trætte af at lede...
Kilde på det? Asbest indgår i mange forskellige materialer. Er helt ufarlig, hvis man ikke bearbejder materialet. Skræmmekampagner er ikke seriøse! Lad taget ligge og læg et nyt ovenpå. Google og se, hvordan man gør.

• Synes
Peter787
  • Laddar…
Som bygherre mener jeg, at folk der lægger nyt tag eller nye facader ovenpå gammel eternit burde pålægges at udføre hele arbejdet og alle fremtidige reparationer selv uden beskyttelsesudstyr og betale deres sygdomsomkostninger selv.

Det eneste fornuftige er at rive det ned på en ordentlig måde og erstatte det med andet materiale. Ellers skal en stakkel bore nogle tusinde huller gennem asbestskidtet for at få fastgjort det nye materiale udenpå, og så skal andre stakler rive i det uden nogen rimelig mulighed for at beskytte sig ved hver eneste renovering og reparation, så længe huset står. Hvorpå riverne skal grave i asbestskidtet, som ikke kan saneres væk til en rimelig pris, eftersom det er indbygget bag andre materialer.

• Synes
A.Skåne og 2 andre
  • Laddar…
Jeg tror, jeg ved, hvilket hus det er. Ekstremt god beliggenhed. Jeg ville dog gerne have nogle penge tilovers til at skifte tag og måske pudse huset for æstetikken. Det føles som gode investeringer på længere sigt i det område.

Jeg tror det er meget høj risiko for at børnene dør inden for 100 år eller sådan ;):p

• Synes
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.