Hej, har efter mange års søgen fundet et hus, jeg virkelig kan lide. Kan ikke supermeget om huse lige nu, men prøver at lære mig.

Huset har eternittag, og efter en hurtig googling fandt jeg ud af, at det var asbest? Har to små børn, så er lidt forsigtig. Bygget i 60'erne. Bør man undgå at købe huset? Skal man udskifte det? Kan man lade det være? Kan det nemt vaskes?

• Eternittag på et hus fra 60'erne, med potentiel asbestbekymring, vises med falmet farve og algebevoksning.
Vores hus havde også eternittag, da vi købte det, det lå under et betontag. Materialet eternit er meget holdbart, og det går fint an at lægge et nyt tag ovenpå, som man havde gjort på vores hus. Du kan reparere det med fibercementplader, der ikke har asbest i sig, hvis det går i stykker.

Det er ikke farligt, så længe det sidder der; det er, når man evt. saver i det og/eller bryder en plade, at det farlige asbeststøv frigives.

Jeg synes altså ikke, det er en grund til ikke at købe huset.

Senest redigeret:
  • Synes
Thomas Buskhagen og 15 andre
  • Laddar…
Derimod bør man kalkulere med at skulle skifte taget inden for en ikke alt for fjern fremtid. Taget er mindst 50 år gammelt, og selvom eternit holder længe, så holder det ikke evigt. Det faktum, at der er asbest i pladerne, kan være en fordyrende omstændighed ved udskiftning eller andet arbejde på taget.

• Synes
Staffan_V og 4 andre
  • Laddar…
En ting at tænke på er, at eternit forvitrer lidt med tiden, så der kan samle sig asbestfibre i jorden nærmest huset. Så man bør måske ikke lade børnene lege rundt i jorden i bedene dér... eller lade dem bruge vinkelsliber på taget. I øvrigt gør eterniten ingen skade, så længe den sidder, hvor den skal. Der burde ikke være noget større problem i at tage den ned selv, men at hyre nogen til at tage sig af det kan blive dyrt.

• Synes
nissenhj og 2 andre
  • Laddar…
Vi havde eternit på vores tag, da vi købte huset. Efter ca 7 år fjernede jeg eterniten og skiftede til plåttag. Det er ingen grund til ikke at købe huset fra børnenes synsvinkel, men regn med at skulle lægge taget om inden for en nær fremtid,.

• Synes
VIVEKA HANSSON
  • Laddar…
D dabbeimba sagde:
bygget i 60'erne. Skal man undgå at købe huset? Skal det udskiftes? Kan man lade det være?
Vi har et sommerhus på Hallandskysten, bygget ca. 1960.
Med tag ligesom dette:
images
Det har altså ligget over 60 år og fungerer stadigvæk fremragende!

• Synes
  • Elsker
Thomas Buskhagen og 8 andre
  • Laddar…
Hej
Også her har vi haft eternit på både tag og facade. Bygget i 1965. Har gennem årene løbende udskiftet både tag og facade.
Ingen større ekstra omkostning ved udskiftning. Hvor vi bor (Karlskrona) lejede vi en container, da vi skiftede taget. Jeg rev det ned selv med ordentlig tøj og mundmaske. Som sagt, det støver ikke, hvis man river det forsigtigt ned og ikke saver i det.
Cirka omkostning 2500:- for en proppfuld 10 kubiks.
Facaden tog jeg en side ad gangen og lagde i plasticsække og kørte til losseren, hvor de gravede det ned som deponi. Gratis, da det var så små mængder ad gangen.

Nogle naboer har stadig det originale tag tilbage. 57 år gammelt og holder stadig.

• Synes
Thomas Buskhagen og 9 andre
  • Laddar…
R
Hej,
Jeg ville ikke have købt huset. Du kan være sikker på, at der er asbest mange flere steder i huset end bare taget. Før man kendte til faren ved asbest, blev det jo anset som et supermateriale, der blev brugt lidt overalt. Almindeligt omkring vandrør, elledninger, bag el-tavler, i sort gulvlim, i vindueskit, i gulvfliser, som armering i puds, som brandsikring i kakkelovne med mere.
Personligt ville jeg ikke udsætte mine børn for risikoen for at få kræft om 20 år (det er jo nok, at en eneste lille asbestfiber havner det forkerte sted for at udvikle kræft)
Håber virkelig, du finder et andet hus, du kan lide! :) Satse på noget bygget efter 82, da asbest blev forbudt;)
Eller byg nyt, det gjorde vi til sidst, da vi blev trætte af at lede...

• Haha
  • Wow
Maria T og 8 andre
  • Laddar…
R
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson sagde:
Vores hus havde også eternittag da vi købte det, det lå under et betontag. Materialet eternit er meget holdbart og det går fint at lægge et nyt tag ovenpå som man havde gjort på vores hus. Du kan reparere det med fibercementplader som ikke har asbest i sig, hvis det går i stykker.

Det er ikke farligt, så længe det sidder der, det er når man evt. saver i det og/eller bryder en plade, at det farlige asbeststøv frigives.

Jeg synes altså ikke, det er en grund til ikke at købe huset.
Må jeg bare sige, at det er en rigtig dårlig idé at bygge eternitplader ind under et nyt tag! Dels går det ikke at fastgøre et nyt tag uden at asbestfibre løsner sig, dels bliver det skjult og kan skades ved et uheld af en, der ikke ved, at der findes asbest skjult under!

• Synes
rosen.johansson og 1 anden
  • Laddar…
Hvis du efter mange års søgen har fundet et hus, du kan lide, så køb det. Trods alt er eternit ikke farligere end at du kan håndtere det selv med iagttagelse af normale forsigtighedsforanstaltninger. Held og lykke med købet

• Synes
gaia og 13 andre
  • Laddar…
Asbest er et håndterbart problem. Har selv taget ned rørisolering, eternitplader, plader bag elcentraler mm. Med sund fornuft, forsigtighed og nøjagtighed er det intet problem. Der findes asbest i stort set alle huse før 82-83. Ingen fare hvis det får lov at være urørt eller hvis man fjerner det på den rigtige måde.

Det farligste er ikke at finde ud af, hvad man river i, når man skal udføre et projekt. At tage ned eternittag eller facade er en enklere sanering. Det er værre med fliseklæber, fugemasse, lim mm.

Men hvis man skal bekymre sig, er der mere at tænke på. PAH, PCB, Formaldehyd, Radon, Blåbeton, Skimmel. Nye huse er ikke altid gode; se for eksempel enkeltforseglede facader... Myresjö år 2000....

Desværre viser problemerne sig senere, så nutidens huse kan indeholde andre giftstoffer, som vi endnu ikke ved noget om.

Køb huset, hvis du kan lide det, men lad taget være, indtil det er tid til at skifte det. Ved vask frigøres der garanteret større mængder fibre end ved vejr og vind. Ved udskiftning anbefaler jeg, at man fjerner den gamle eternit og ikke bygger problemet ind... Det er ofte ingen stor ekstraomkostning at få eternit fjernet ved et tagudskiftning.

• Synes
olomar og 6 andre
  • Laddar…
Denne noia for asbest! Folk ryger, bor i byer og indånder udstødningsgasser, gummi og asfaltpartikler uden problemer. Men en eneste asbestpartikel er en dødsdom. Tænk før, når bremserne på biler, tog og metroen var af asbest og det vrimlede i luften. Døde folk som fluer?

• Synes
olomar og 30 andre
  • Laddar…
R Rödmyran sagde:
Hej,
Jeg ville ikke have købt huset. Du kan være sikker på, at der findes asbest mange flere steder i huset end bare taget. Inden man kendte faren ved asbest, blev det jo betragtet som et supermateriale, der blev brugt lidt overalt. Almindeligt rundt om vandledninger, elledninger, bag elskabe, i sort gulvlim, i vindueskit, i gulvfliser, som armering i puds, som brandsikring i kakkelovne med mere.
Personligt ville jeg ikke udsætte mine børn for risikoen for at få kræft om 20 år (det er jo nok, at en eneste lille asbestfiber havner det forkerte sted for at udvikle kræft).
Håber virkelig, at du finder et andet hus, du kan lide! :) Sats på noget bygget efter 82, da asbest blev forbudt;)
Eller byg nyt, det gjorde vi til sidst, da vi blev trætte af at lede...
Men vær venlig, spred ikke din nervøsitet som om det var fakta.
Til TS. man kan være bange og dum, ja.
Mit råd lyt ikke til dem, der taler på denne måde.
1 asbest fiber :rofl:

• Synes
justmakemyday og 37 andre
  • Laddar…
Link til lidt læsning, hvis man vil fordybe sig i farlige stoffer, der kan findes i huse....

http://dmh.nu/wp-content/uploads/Farliga-Hus-PDF.pdf

https://www.vvsforum.se/2020/12/hans-pappa-och-farfar-dog-av-asbest/

https://www.vvsforum.se/2020/12/manga-tror-att-asbestfaran-ar-over/

Man behøver ikke være livræd, men det er altid godt med viden, så man kan træffe bedre vurderinger, inden man går i gang med en renovering derhjemme....

Angående TS spørgsmål så husker jeg måske ikke helt korrekt, men jeg tror 8-12% er asbestindholdet i eternit, resten er cement.

Senest redigeret:
  • Synes
Kent R og 2 andre
  • Laddar…
D dabbeimba sagde:
Hej, har efter mange års søgning fundet et hus jeg virkelig kan lide. Kan ikke super meget om huse lige nu men prøver at lære.

Huset har eternittag og efter en hurtig googling fandt jeg ud af, at det var asbest? Har to små børn så er lidt forsigtig. bygget i 60'erne. Bør man undgå at købe huset? Skal man udskifte det? Kan man lade det være? Kan det vaskes let?
Du bør først og fremmest overveje, om du kunne tænke dig at nedrive huset eller lægge nyt tag på det i fremtiden. Hvis taget er i god stand, og du føler dig sikker på, at det ikke vil blive nødvendigt med nedrivning/omlægning, så kan du godt købe huset.

Eternit er desværre grobund for mos. Mosen "vokser fast" i eternitten og kan være svær at fjerne. Jeg vil ikke anbefale hverken mekanisk skrabning eller vask med højtryk, på grund af risikoen for at sprede asbestfibre i omgivelserne. Men ud fra dit billede at dømme, så har dette tag ikke mos (det vokser mest og bedst der, hvor et tag har skygge en del af dagen). Hvis det blot handler om misfarvning, uden vækst af mos eller lignende, så bør du overveje, om du ikke kan leve med det (hvis svaret er "nej", bør du måske overveje et andet hus).

Hvis huset skal rives ned eller taget laves om: kan du i så fald tænke dig at tage det gamle tag selv? Det er ret let og relativt risikofrit, så længe man ikke ødelægger tagpladerne, så det støver. Tag bare på forhånd rede på hvilke regler og gebyrer kommunen har for bortskaffelse af pladerne. Jeg ved ikke rigtig, hvor meget dette kan variere fra kommune til kommune - hvor jeg bor, skal asbestholdigt affald indpakkes i plast, og det koster 3 kroner pr. kilo at slippe af med det.

Hvis man derimod vil hyre nogen til at tage et eternittag ned, så vil det koste en del - på grund af, at professionel håndtering af asbestholdige materialer er omgærdet af strenge sikkerhedsforskrifter, som gør, at arbejdet tager lang tid og kræver omfattende beskyttelsesudstyr hos dem, der udfører det.

• Synes
TRJBerg og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.