lugter skvorna efter 15 år, så føles det, det afhænger af høj luftfugtighed, og så er det jo en anden femma
 
Pon: Hvordan er det at male sådan noget på spånplader så? Suger ikke spånpladerne en masse til sig, så man skal male en masse? Og ville det i så fald ikke føre til, at det afgiver flere gasser?
Det der er ikke vandbaserede farver vel?

ppalm: Jeg så nu, at de er mærket med CE0402, det er Byggelits plader, det ser ud til at være disse:
http://www.byggelit.se/docs/dokument/pdfer/ce_deklaration__v20_dk_050519.pdf
 
Crille, det bør ikke suge alt for meget, derimod kan spånpladerne få en anelse grovere overflade, hvis de svulmer. Ikke sikkert, at det forstyrrer eller mærkes.
Alle 3 er vandbaserede.
Servalac Aqua grundmaling har svanen og eu-blomsten.
Panel grundmaling spærrer mod knaster, sod, nikotin og andet hyggeligt.
Isolera er mere spærrende men giver grovere finish.

Det eneste jeg kan tænke på hvad angår formaldehyd, hvis det nu er det, er vel at ved maling når malingen tørrer kan måske give noget hævet niveau. Men det er en kapslende maling, og med en finishmaling på toppen bør det blive meget mindre. Der findes sikkert faktorer som påvirker, men jeg har svært ved at se, at niveauer skulle blive højere efter maling.
 
Det hælder dog imod, at jeg lægger fyrretræsgulv der i stedet, dvs. fjerner spånpladerne og erstatter med fyrretræsgulv. Det koster en del, men ikke så slemt. Jo, det er lidt arbejde, men man slipper jo for at male en masse lag (man maler jo slet ikke).
 
Det lyder helt klart som SBS.

Har du Formaldehyd i så stærke koncentrationer, at du kan lugte det, er mit eneste råd at rive alt ud. ALT. Spånplade.

Er netop i slutfasen af en helsanering af et hus med dette. Har måttet rive alle vægge klædt med dette ud, samt køkken og alle møbler med spånpladekerne. Ikke sjovt overhovedet og ikke nok med luftvejsproblemerne så bliver man også idiotisk.
 
robsarve: SBS? At sovehemsbygningen er Skidt Bag Styrepindene?
Jo, det er fandeme ikke gennemtænkt for fem ører.

Det behøver ikke gå mange minutter (lad os sige et kvarter) og så begynder jeg at mærke det i hovedet, øjnene og lungerne - når jeg sidder her ved computeren under hemsen. (spånpladerne er helt "nøgne" både opad og nedad)
Alligevel har jeg vinduet halvt åbent.

Nej ad, nu skal jeg ud og tage en ordentlig mundfuld luft, så jeg kan sove senere. Føles som at luftvejene er ved at blive totalt tilstoppede.

I morgen river vi de forbandede spånplader ud og erstatter dem med fyrretræsgulv! :)
 
SBS er Sick Building Syndrome, "Sjuka hus sjukan" på svensk.

Vi måtte køre akut til Astrid Lindgren med en datter, fordi hun havde vejrtrækningsvanskeligheder, og den anden har vi konstateret har pletter på lungerne.

Sov i sofaen med åbent vindue anbefaler jeg.
 
Ok.
Nu er spånpladerne borte i hvert fald, og er erstattet med fyrretræsgulv! Nu føles det betydeligt bedre, men jeg synes dette lugter meget også... men lugten føles alligevel ikke helt sund, fra træet. Faktisk så jeg kan mærke det i luftvejene. :/
Jeg ved at disse fyrretræsgulve er 100% naturlige, men en ekstrem træduft er ikke så behagelig det heller. Og det afgiver vel terpentin? Kan det være det jeg reagerer på?

Vil terpentinen forsvinde efter et stykke tid eftersom lugten mindskes eller vil det altid lugte sådan? Kan man blive af med det meste hvis man maler gulvet?
 
Har nu læst en del, og tilsyneladende forsvinder terpener ikke med tiden, men man skal overfladebehandle det for at reducere udledningerne af terpener og lignende.
Håber det er nok at male gulvet ordentligt?
 
robsarve: Ok, men det tror jeg ikke, for jeg kender ingen andre spånskivor herinde, det kan ikke være meget sådant iallafall.
Jeg er overbevist om, at det er furugulvet jeg mærker, men det burde jo blive godt, hvis jeg lakker det. (dvs at terpenafgivelsen minskar ordentligt)
 
Nyt træ lugter jo en del, det vil aftage med tiden.

Maling og lak lugter jo også, indtil det er hærdet færdigt.

"formaldehyd-formaldehyd polymerisation" huh?

/ATW
 
Okay.
Ja, den der "formaldehyd-formaldehyd polymerisation" vil jeg gerne vide mere om, haha.
 
Jeg tog bort opslaget da vi har en igangværende proces med forsikringsselskabet.

Har i øjeblikket brugt snart en halv million på vores problem. Udover de fysiske gener.

Store mængder aldehyder kan tilsyneladende forårsage polymerisation i bindemidlerne i spånplader og dermed øge udgasningen. "Luftsmitta".
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.