Hvordan støtter jeg bedst taget op på mit hus? Nogle kan måske genkende dette hus, da jeg tidligere har fået gode råd om, hvordan jeg skulle hænge indersidens bjælker op i boligområdet.

Huset består af to sammenbyggede bygningskroppe, dels en mindre del fra 1930 og dels en lidt større del tilføjet i 1975. Problemet er, at taget på den ældre bygningskrop svajer anslået en dm ned på midten af tagryggen. Jeg har sat to pile for at vise det.

Skitse af to sammenbyggede huse med markerede områder på det ældre tags midtpunkt for understøttelse.

Konstruktionen af taget på den ældre bygningskrop er helt åben indeni, og der er ingen støtter eller stræbere. Inderloftet er helt indklædt med isolering og panel i niveau med stolernes dimension, så jeg ser ingen stole, kun hvor panelet er sømmet. Den følgende skitse viser, hvordan vinduesrummet ser ud. Vinduesrummet i den gamle del bruges som opbevaringsloft, og det er let tilgængeligt, tørt og helt uden synlige skader fra lækage eller fugt. Jeg ved ikke, hvornår loftet blev isoleret og beklædt med nedrivningstømmer/panel på indersiden, men noget får mig til at tro, det skete i begyndelsen af 60'erne, da vi har fundet nogle gamle ugeblade fra den tid i spånerne. Jeg ved heller ikke, om der har været nogen anden konstruktion på tagstolene fra starten, og om eventuelle støtter bare er blevet skåret væk for at få enkel passage deroppe. På den tilbyggede del er der hanebåndsspær med støtter, og den del er ikke isoleret i taget. Det loftsrum bruges ikke, og man går kun derud, når man skal inspicere taget.

Skitsnittegning af to sammenbyggede huskroppe, hvor den ældre del har et sadeltag, der ser ud til at være let svajende.

Formentlig efter 1975 har tidligere ejere set, at taget svajede, og slået en 4"4 stolpe ind mellem gulvet på loftet og taget på hver side af skorstenen, omtrent der, hvor pilene er. Det kan også være sket tidligere, men jeg ved det ikke. Jeg har ikke kunnet finde ud af, om der findes en længdegående bjælke, eller om en sådan eventuelt støtter på skorstenen. Som I kan se, er der ingen støtte, hvor tilbygningens tag møder den gamle bygningskrops tag midt på, men jeg ved ikke, hvilken belastning der er i det punkt. Sandsynligvis ikke ubetydelig i hvert fald. Hele den tilbyggede del og alt, der blev lavet dengang, kan kaldes for hobbyarbejde, hvor man tog, hvad man havde, og intet synes at være beregnet med hensyn til dimensioner, givet de mange forbløffende overraskelser, vi har oplevet hidtil under renoveringen. Lodret og vandret er desuden to begreber, der var helt ukendte.

Der er to ting, jeg vil gøre, dels at støtte taget mere seriøst, så det bliver stabiliseret, og så jeg er overbevist om, at problemet er løst korrekt, og når det er gjort, lægge taget om og så justere ved lægtningen for at fjerne den resterende bue.

Mit spørgsmål er, hvor skal jeg støtte taget? Ved tagryggen med en stolpe, som det er nu, eller skal jeg indsætte en indvendig bjælke på hver side af skorstenen og støtte den, eller skal jeg fastgøre en tværgående bjælke i passende højde i en hanebånd og derefter støtte den som et "T". Skal jeg forsøge at løfte taget med donkrafte, eller skal jeg blot sikre det, som det er? Jeg vil ikke lave nogen skader, og der er en risiko, når det er en gammel konstruktion, der har sat sig, at den ikke ønsker at flytte sig mere. Jeg kan lade de samme stolper være, som nu, hvis nogen kan overbevise mig om, at det er en seriøs korrekt løsning.
 
Man skal ned på et mere detaljeret niveau både for at se, hvad problemerne skyldes, og hvad der er egnede foranstaltninger. En rammeværkstag har normalt hanebjælker og støtteben, men det kan fungere uden sådanne, hvis de høje ben er tilstrækkeligt kraftige, og loftets gulvbjælker kan fungere som hanebjælker. Snezone, taghældning og dimensioner er vigtige oplysninger for at komme videre.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.