Hej

Ved ikke om tråden passer bedst her eller i Køkkenafdelingen, men moderator kan vel flytte den derhen, hvor jeg får mest gehør.

Har anskaffet mig en ho fra Jula (store modellen) den er tænkt at monteres ovenfra. Men men efter at have hentet en beskrivelse om, hvordan man monterer den underlimet, bliver man jo meget fristet til at gøre dette i stedet. http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=268&a=3408 Ikke sikker på om linket virker

Er der nogen som har gjort dette selv og kan bidrage med billeder og kommentarer?

MVH PP
underlimning_LiGna_-_Ligna_ul_fas.jpg
 
Jeg har ikke selv gjort det, men synes absolut det er værd at prøve.
Jeg har i dag en overlimmet, og det er lidt irriterende, at man ikke kan trække "lasen" hele vejen hen mod vasken, når man rengør bordpladen.
 
Jovist, jeg kunne ikke holde mig.
I efteråret monterede jeg en lille IKEA-ho i en skive efter den beskrivelse.
Resultatet blev slet ikke dumt.

Vurder selv

Dadid

13DSC_0089.JPG
 
Har slået fra mig idéen nu, pga:
Efter at have talt med en selvstændig, der snedkererer køkkener fra bunden, blev det frarådet. Han sætter ikke engang en sådan køkkenvaskeløsning ind i et køkken. Dette fordi man beder om problemer. Blandt andet kræves der en 100% rigorøs vedligeholdelse for at undgå, at vand kryber ind i bordpladen og ødelægger den vandbaserede lim, som pladen er sammenlimet med. Problemerne ville sandsynligvis opstå efter ca. 2 år.
Og min sunde fornuft siger nej, endetræ i vasken! Synd det ser jo så sejt ud. Men på den anden side sparer jeg lidt tid ved at montere køkkenvasken, som det er tænkt.

Ingen der har haft denne løsning i mere end 4 år og ikke oplever problemer?
 
Har selv en underlimmet vask men med laminat fra fabrik. Ville selv ikke kunne forestille mig at lægge en vask ovenpå da netop denne kant bliver en dejlig kant for snavs og vand at ligge og hygge sig. Skulle jeg vælge mellem overlægning på massivt træ eller underlimet laminat, ville jeg foretrække laminat, da jeg har set effekten af disse kanter. Vokset op i et hus bygget i 75 med overlægning, der ikke var pæn efter nogle år. Min underlimede på laminat er nu ca. 5 år og som ny.
 
Eller hva fn bliver jo fristet...beslutningsangst :P

Du Dadid har du lakeret eller olieret bænk?

Man kan måske lakere bare kanten og 1cm op på pladen for at forsegle endetræet 8-)??
 
Flittig indoliering burde være nok til at redde endetræet. Jeg har et skærebræt af stående fyrretræsklodser, som jeg lægger i madolie en gang om året, og det suger garanteret ikke noget vand.
 
Har lige tilmeldt mig som abonnent på GDS bare for at kunne læse artiklen og så læser jeg, at det kan tage op til en uge, før mit abonnementsnummer vil fungere på hjemmesiden.

Hvilke værktøjer er nødvendige for jer, der har prøvet. Er det en overfræser, der er nødvendig, eller er det nok at save og slibe? Sværhedsgrad?
 
Er der nogen, der har monteret laminat selv?
 
er med nysgerrig. det er jo sindssygt flot
 
Det endte med, at jeg købte tjenesten fra køkkenleverandøren:)
Så for mig blev det ingen DIY-underlimning...
 
Hvad er den store fordel ved understøbning?

Hvis man ikke gør det 100% perfekt (med pasformen), så dannes der jo stadig en lille sprække mellem vask/bord, hvor skidt og vand kan samle sig?

Jeg har snarere overvejet at forsænke vasken med en fræser - ikke for helt at fjerne risikoen for skidt/vand - men mest for udseendets skyld...
Evt. kunne man forsegle kanten med gennemsigtigt silikone eller et lag lak/clearcoat måske....

/K
 
Er det ikke det, der kaldes planlimning? Har egentlig ikke 100% styr på, hvad der er hvad, men jeg tror planlimning ligner dine tanker.

Kig på http://www.fintradeservices.com/PDF/ruotsikeittioallasesite.pdf
side 21 af 23 i pdf'en viser de nedfældning, underlimning og planlimning. Det ser ud til, at det er planlimning, du overvejer at lave.

Jeg tøvede meget omkring dette i forbindelse med køkkenrenoveringen, men det endte med en hel specialfremstillet bordplade i rustfrit stål i stedet i den del af køkkenet. Træplade og vand ser desværre ud til at være besværligt...

Eller rettere sagt, træplade ser ud til at være besværligt uanset hvad man gør med den. Har valnød omkring kogepladen og arbejdsfladerne. Super flot med det hvide køkken, men som sagt var det besværligt og skrøbeligt, men hvad gør man ikke for udseendet (tilsyneladende) :D
 
Senest redigeret:
Frebbe sagde:
Er det ikke det, der kaldes planlimning? Har egentlig ikke 100% styr på, hvad der er hvad, men jeg tror planlimning ligner dine tanker.

Se på [link]
side 21 af 23 i pdf'en viser man indfældning, underlimning og planlimning. Det virker, som om det er planlimning, du overvejer at gøre.

Jeg overvejede meget omkring dette i forbindelse med køkkenrenoveringen, men det endte med en hel specialfremstillet rustfri bænk i stedet i den del af køkkenet. Træplade og vand virker desværre bare problematisk...

Eller rettere sagt, træplade virker problematisk uanset, hvad man gør med den. Har valnød rundt om kogepladen og arbejdsområderne. Mega flot med det hvide køkken, men som sagt var det problematisk og sart, men hvad gør man ikke for udseendet (tilsyneladende) :D
Planlimning ser ud som det, jeg mener ja :)

Godt valg: Rustfrit eller noget andet fugtresistent materiale (typ sten) - er egentlig bedst - men ikke altid det flotteste. Vi vil nok ikke bruge træ næste gang. Og på grund af prisen bliver det nok laminat - ikke sten. Eller kulfiber alt. beton som jeg har nogle tanker om i øvrigt...

/K
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.