En interessant ting vi har i kælderen i et rum lige nu...

Der høres tydelige og ret høje knæklyde i loftet i vores tilbyggede kælderdel. Kan ikke huske, om det også var sådan i den varme årstid, men helt klart knækker det nu. Det lyder lidt overalt fra, ikke koncentreret til et enkelt sted.

Vi har gulvvarme i rummet ovenover, men der høres ingenting deroppe, så jeg tror ikke, det er de rør, der lyder.

Mellemunderlaget er træbjælker mod stålbjælke i midten, isoleret og beklædt med gips i kælderloftet.

Kælderen er opvarmet men ikke beboelsesområde, så rummet holder ca. 15 grader, opvarmes med radiator.

Kan det være temperaturforskellen, der på en eller anden måde forårsager spændinger i gipslaget, og er det, som knækker?

Da rummet er sekundært areal, generer det os ikke rigtig meget, men det ville være sjovt at vide, hvad det er, der forårsager det.

Tak på forhånd

Det er sikkert varmtvandsrørene, selvom det ikke høres i lejligheden ovenover. Rørene ligger nok under en eller anden gulvkonstruktion, som dæmper lyden opad.

Tjek der, hvor rør går gennem lidt trange huller i bjælkekonstruktionen.

Mnjaa... Ovenpå rørene (som ligger i fræset spån) er der gulvgips, foam og en 15mm lamelparket.

Under fræset spån er der et lag spån til, bjælker og isolering 220, og så gipslaget.

Jeg har meget svært ved at tro, at det skulle larme så meget nedad og slet ikke opad, hvis det var rørene. Men jeg vil lytte ekstra godt i aften.

Husbock?? I så fald har vi angreb overalt i den nye tilbygning men intet i den gamle del ved siden af... og bockene er enten millioner, eller flytter sig ufatteligt hurtigt i loftet... :)

Spurgte for øvrigt vores gulvvarmekille, da han var her. Han lyttede og sagde "jeg har faktisk ... ingen anelse" (det var ikke ham, der lagde lige denne slinge)

Er der ingen, der har oplevet noget lignende?

Ingen som har oplevet noget lignende?
Ikke hjemme, men på arbejdet.
Der gik varmeledningsrør langs ydervæggene, og om vinterhalvåret knækkede det en del.
Det var varmeledningsrørene som gik trægt gennem nogen passage ind til chefens rum.
Han klagede aldrig, men det forstyrrede mig en del, når rørene ekspanderede og krympede på længden.
Det var helt klart rørene, der gik mellem varmeelementerne, som skabte lyden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.