Jeg har for nylig revet et par indbyggede skabe ud i gangen i vores hus bygget i '62 for at sætte skydedøre og indretning. Jeg troede ikke rigtig, at de havde lagt marmor ind under skabene, men kunne heller ikke tro, at de havde efterladt et stort hul ned til pladen.

Det ser ud til, at de først har støbt en plade og derefter bygget gulvet op med cement eller flydespartelmasse. Nu vil jeg lægge lignende marmor som resten af gulvet ind i nichen og undrer mig over, hvordan jeg skal ordne underlaget.

Min tese er at flydespartle eller fylde med cement op til 13 mm under den nuværende niveau, da marmorfliserne er 10 mm tykke, og jeg antager, at fugen bliver 3 mm. Er der noget mere, jeg skal gøre - prime underlaget eller lignende? Eller findes der en bedre metode?

Opryddet område med fjernet garderobe, marmorfliser og cementstøbt gulv synligt. Træaffald og en stang mod væggen.

Begynd med at skaffe pladerne, så du ved, hvor tykke dem, du får fat i, er. Derefter primer og flydespartler du.

• Synes
Dan_Johansson og 3 andre
  • Laddar…
Tak for svaret, lyder fornuftigt.

Har ikke arbejdet så meget med flydespartel, men går ud fra, at jeg bør lægge det på i flere lag, hvis jeg går op imod 10 cm, som er tanken i dette tilfælde? Intet problem, eftersom det sandsynligvis tager lidt tid at få fliserne hjem.

Flydespartel er dyrt, så støb med beton og flydespartel kun øverst, hvis du ikke tror, du kan gøre betonen lige på den lille overflade.

Skal fliserne sættes med fix, burde det vel være muligt at udligne eventuelle ujævnheder i betonen med fixet?

Det er 1m2 vi taler om her. Støber man med beton, skal det krympe 3 måneder, før man belægger det.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…

Bedste svar

10 cm? Så havde jeg lagt et lag eller to med mursten eller andet billigt stenmateriale og så flyde ovenpå. Det må gerne løbe ind og imellem.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fyld op med vasket stenmaterial, og flyd ovenpå.

/ATW

Gammel tråd, så jeg at jeg ikke havde svaret. Gjorde til sidst som @Thomas_Blekinge foreslog; fyldte op med marksten og flydemørtel rundt om det. Tænkte at det gulv kommer alligevel ikke til at blive belastet. Lod det tørre et par uger.
Det blev godt til sidst, jævnt og fint underlag og endnu har det ikke sat sig...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.