Jeg har siden jeg købte huset for nogle år siden undret mig over, hvordan konstruktionen af indervæggen i vores rum nede i kælderen ser ud. Det er en slags plademateriale udenpå betonvæggen. Jeg har forstået, at det ikke er gips og har også bemærket, at det "svajer lidt, når man trykker på væggen forskellige steder, som om det er afstivet lidt for spredt bagved typisk. Vi har ingen fugtproblemer i kælderen, huset er fra -63, men det er drænet for ikke så længe siden, så jeg har ikke bekymret mig om at undersøge sagen nærmere. Væk ikke den bjørn osv.. Men nu, når jeg tog det eksisterende loft ned for at installere et nyt, ser jeg, hvordan det er gjort med ydervæggene, og det vækker nogle overvejelser. Til at begynde med ser det ud til, at der er træregler (eller snarere en slags lægter) direkte mod betonvæggen. Og på disse regler sidder der så dette plademateriale, som er brunligt (ser ud som en brownie-kage omtrent) og lidt blødt. Udenpå det er det tapetseret i flere lag, så overfladen indvendigt er glat og kan tapetseres videre på. Jeg spekulerer på, om pladen kan være det, der hedder tretex?
Udover denne plade er det altså ikke isoleret på nogen måde, og der er heller ingen fugtspærre. Og det kan jo måske være derfor, at vi heller ikke har haft nogen fugtproblemer i kælderen, og at det heller ikke er blevet et problem (som vi har mærket), at træreglerne er direkte mod betonvæggen, at ingen fugt bliver i trækonstruktionen, men tørrer op hele tiden?
Jeg forstår selvfølgelig, at konstruktionen ikke er optimal. Samtidig var det måske klogt af den tidligere husejer (sandsynligvis engang i begyndelsen af 70'erne) ikke at bygge videre med isolering indad. Selvom det var blevet gjort på en mere korrekt måde (ingen organiske materialer), så ville rummets overflade jo blive reduceret meget da.
Hvis I kan se, hvilket materiale det er i pladen, ser I så nogen særlige risici ved den eller konstruktionen som sådan? Jeg er ikke begejstret for at starte et større renoveringsprojekt, og det ser jo ud til, at det fungerer nu? Det er sandsynligvis den samme konstruktion i de øvrige rum i huset.
Det er ikke rigtigt en mulighed at fjerne alt og afsløre og pusse betonvæggene.
PS - elledningen, der ses på billedet, er der ikke strøm på, den ser bare ud til at være efterladt der.
Det stemmer, at det der er Tretex.
Der er altid risici ved træ mod beton - Men der er mange faktorer, der spiller ind. Jeg har revet trækonstruktioner ned i min kælder, som har siddet mod beton siden (ud fra at dømme på tapetet) i 30 år uden nogen form for misfarvning eller angreb.
Man er lidt paranoid i dag, og det er berettiget, da fugt kan skabe problemer ret hurtigt, hvis man lukker den inde med den forkerte maling eller lignende.
Tretex suger fugt til sig og kan let lugte, hvis det bliver fugtigt - Jeg har beholdt alt mit träter på husets overetage bag nye lag af gips - Men jeg ville ikke ønske at have det i kælderen....
Det ser mere ud som asfaboard, dvs en slags asfaltimprægneret treetex, synes jeg. Oprejste kældervægge på indersiden af beton/betonhulsten/lecasten skal ikke have dampspærre. Så får man garanteret problemer.
Det er rigtigt, at det der er Tretex.
Risici er der altid med træ mod beton - Men der er mange faktorer, der spiller ind. Jeg har revet trækonstruktioner ned i min kælder, der har siddet mod beton (bedømt ud fra tapetet) i 30 år uden nogen form for misfarvninger eller angreb.
Man er lidt paranoid i dag, og det er berettiget, da fugt kan skabe store problemer hurtigt, hvis man lukker den inde med forkert maling eller lignende.
Tretex suger fugt til sig og kan nemt lugte, hvis den bliver fugtig - Jeg har beholdt al min träter på husets overetage bag nye lag af gips - Men jeg ville ikke have det i kælderen...
Spørgsmålet er jo, om jeg kan benytte lejligheden til at udskifte pladerne med en anden plade uden at forsøge at isolere, så jeg ikke skaber fugtproblemer et eller andet sted i konstruktionen? Jeg vil som sagt ikke blotlægge betonvæggen, jeg vil have noget at tapetsere på. Men hvad for en plade skulle det i så fald være? Kan jeg ikke sætte gips direkte? Og naturligvis ville man jo i så fald også ønske at regel bagved med noget andet end træ. Men findes der i så fald metalregler, der ikke bygger alt for meget ud? Eller skal jeg bare lade alt være som det er, selvom det nager lidt, om der måske findes en bedre og nogenlunde enkel løsning.
Det ser mere ud som asfaboard, dvs en slags asfaltimprægneret treetex, synes jeg. Oprejsede kældervægge på indersiden af beton/betonhulsten/lecasten skal ikke have dampspærre. Så får man garanteret problemer.
Nej, nogen dampspærre tænker jeg ikke sætte der...
om der ikke er nogen fugtproblematikker og ingen skimmel, synes jeg det virker unødvendigt at udskifte asfaboarden bare for sagens skyld. hvis du er bekymret for fremtiden, skaf en simpel sensor, der måler luftfugtighed, så opdager du, om/når forholdene ændrer sig, og om du bør foretage en større indgriben.
om der ikke er nogen fugtproblematik og ingen skimmel synes jeg, det virker unødvendigt at udskifte asfaboarden bare for sagens skyld. hvis du er bekymret for fremtiden, skaf en simpel sensor der måler luftfugtighed, så opdager du om/når betingelserne ændrer sig, og om du bør foretage en større indgriben.
Ja det er selvfølgelig en idé. Men måske er det egentlig træreglerne bagved, der bekymrer mig mere end tretexen, når jeg tænker efter. I et andet rum i kælderen har vi måske en svag duft (ikke skimmel), som kunne komme fra pladen i væggen. Hvis der fandtes en nogenlunde enkel løsning til at udskifte tretex og træreglerne med noget andet, ville jeg nok derfor stadig overveje det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.