5,746 læst ·
17 svar
6k læst
17 svar
Ujævne gulve i nybyggeri, flydespartel passende løsning?
Side 1 af 2
Vi har købt et nyproduceret 1 1/2 plans træhus.
Det har vist sig, at der i princippet i alle rum på overetagen er ujævnheder i gulvet, den største jeg har fundet indtil videre er 13mm højdeforskel på 140cm.
Husleverandøren har meddelt, at de skal løse problemet ved at tage op egetræsparketten (klik) og flydespartle og derefter lægge parketten tilbage.
Lyder det som en fornuftig løsning i et nyproduceret hus, eller findes der en bedre metode?
Det har vist sig, at der i princippet i alle rum på overetagen er ujævnheder i gulvet, den største jeg har fundet indtil videre er 13mm højdeforskel på 140cm.
Husleverandøren har meddelt, at de skal løse problemet ved at tage op egetræsparketten (klik) og flydespartle og derefter lægge parketten tilbage.
Lyder det som en fornuftig løsning i et nyproduceret hus, eller findes der en bedre metode?
Det er vel en enkel løsning men hvorfor er det så dårligt gjort fra starten??
Hvad er det for et hus lev?
Konstruktion?
Hvad er det for et hus lev?
Konstruktion?
Klikgulv, så er der jo rimeligvis et undergulv. Gulvspån, hvis man skal gætte.
At lægge sådan et mod skæve gulvbjælker og samtidig formå at overføre disse fordybninger er ret imponerende. Tvivler. Gulvet har nok sat sig efterfølgende, så-at-sige.
Ville ikke have accepteret en flydespartling uden først at få oplyst årsagen.
At lægge sådan et mod skæve gulvbjælker og samtidig formå at overføre disse fordybninger er ret imponerende. Tvivler. Gulvet har nok sat sig efterfølgende, så-at-sige.
Ville ikke have accepteret en flydespartling uden først at få oplyst årsagen.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så kom gulvet i færdige "kassetter", ja det ville jo være interessant at vide årsagen, da flere af de samme type huse bygget på samme tidspunkt har det samme "problem".
Da det ikke er en "lang bølge" men mere lokale buler, gætter jeg på, at det måske er et problem med kvaliteten af disse kassetter, bjælkelaget er vel mere grundkonstruktion under disse kassetter?
Gulvkonstruktion ifølge tegning:
14 mm parket
foamunderlag
22 mm gulvspånplade
220 mm reglar med 70 mm mineraluld
28 mm forskallingsbrædder
13 mm gipsplade
Da det ikke er en "lang bølge" men mere lokale buler, gætter jeg på, at det måske er et problem med kvaliteten af disse kassetter, bjælkelaget er vel mere grundkonstruktion under disse kassetter?
Gulvkonstruktion ifølge tegning:
14 mm parket
foamunderlag
22 mm gulvspånplade
220 mm reglar med 70 mm mineraluld
28 mm forskallingsbrædder
13 mm gipsplade
Er enig med OMLAJA, mærkeligt at det er blevet sådan.
Flydespartel er til symptomerne og ikke til årsagen.
Tjek med en udenforstående konstruktør måske......
Flydespartel er til symptomerne og ikke til årsagen.
Tjek med en udenforstående konstruktør måske......
Det kan være, at der er kommet fugt på gulvspånet under byggetiden, som så har svulmet, hvilket resulterer i et ujævnt gulv. Jeg er enig med de tidligere i ikke at acceptere en flydespartling, før årsagen er undersøgt. Bjælkelaget er nok ikke dimensioneret til at bære vægten fra flydespartel. Nej, gør om gør rigtigt, ville jeg have sagt til dem.
Nu er det jo ikke din nabos hus dette drejer sig om. Hvis din husleverandør kan rette fejlene i dit hus på en god måde, med de rigtige niveauer, så bør du vel blive tilfreds. Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er etagedækket præfabrikerede moduler, hvilket jeg mener er en dårlig løsning i parcelhuse. Men hvis producenten kan rette fejlene, så er det vel okay? Vægten på flydespartlet er ikke et problem. Synd at du ikke fik at vide om fordele/ulemper og sådan noget, før du bestilte et hus med dette system.shogo99 sagde:
Nej det er korrekt, at det ikke er naboens hus, det drejer sig om, problemet er bare, at de har angivet, at samme metode skal bruges i vores hus, de løser hvert rum for sig angående ujævnheder, hvilket kan føre til, at man får en niveauforskel på 1 - 2cm fra et rum til næste, og det føles som en joke. Det rigtige burde vel i så fald være, at de kontrollerer, på hvilket niveau det højeste punkt på overetagen er, og hæver alt til det niveau, så man slipper for forskellige højder i forskellige rum, eller tænker jeg forkert?Ardexsmitten sagde:
Senest redigeret:
Meget interessant, hvad det skyldes. Har husleverandøren svar på det?
Jeg ved ikke, om det er svar eller gæt, har hørt lidt forskelligt: "forskellige dimensioner af skiver anvendt" "fragteres over østersøen", nej noget rigtigt svar har ingen fået endnu.
Enten så ved de ikke, hvad det skyldes, eller så vil de ikke sige det, begge alternativer er lige dårlige, synes jeg
Enten så ved de ikke, hvad det skyldes, eller så vil de ikke sige det, begge alternativer er lige dårlige, synes jeg
Det bør nok tjekkes ordentligt, for er det på grund af fugt, at pladerne har slået sig lidt, så føles det vel dumt at bygge den fugt/skimmel/fejlkonstruktion ind....skjule det med flyd så I bliver "tilfredse" nu, og de kan fortsætte med at bygge evt. samme fejl i flere huse.
Hvilke typer af tegninger kan man antage, at byggefirmaet har.
Vi har jo fået A-tegninger og VVS, El osv., men ingen af disse beskriver i detaljer, hvordan huset er opbygget.
Burde ikke husbyggeren have dokumenter på, hvordan samtlige prefab blokke er konstrueret og hvordan de skal monteres?
Hvis det rimeligvis er sådan, kan der være nogen grund til, at de ikke vil/behøver udlevere dem til mig?
Vi har jo fået A-tegninger og VVS, El osv., men ingen af disse beskriver i detaljer, hvordan huset er opbygget.
Burde ikke husbyggeren have dokumenter på, hvordan samtlige prefab blokke er konstrueret og hvordan de skal monteres?
Hvis det rimeligvis er sådan, kan der være nogen grund til, at de ikke vil/behøver udlevere dem til mig?
Vi vil ansætte en egen bygningskonsulent, som får komme og inspicere, når de har fjernet al parket på overetagen. Sammen med husbyggerens personale skal de løfte lidt på gulvspån mm., da byggefirmaet stadig kun vil spartle på undergulvet uden at have kunnet give en rimelig forklaring på, hvorfor det ser ud, som det gør.