offlarjon
Byter i skrivande stund samtliga golvsocklar i huset (vit 60mm) men har problem när jag gerar dessa i 45 grader. Kanske inte syns jättetydligt på bilden men hursomhelst blir de av någon anledning inte spikraka utan svänger liksom in någon millimeter eller två på mitten och får en slags konkav form. Någon som har en idé om varför det blir så? Jag använder en Metabo KGS-254v2 med standardklinga (48T).
En trægulvssokkel mod et hvidt vægpanel med en sprække i væggen og en metalovergang på gulvet. Soklen ser let buet ud.

Måske fordi soklen er formet sådan? dvs hvis den har en buet profil? eller er den helt glat?

Mulige årsager:
* På billedet ser det ud som om listen ikke ligger plant mod væggen, den nederste del af listen går længere ind mod væggen end den øverste del.

Hvordan skærer du listen i kapen? Liggende? Hvilken side op? Stående? Hvilken side mod anslaget?

mange lister er konkave i midten.
Læg en uklippet list fladt ned og tjek, så vil du se.

offlarjon
S Stuff sagde:
Måske fordi soklen er formet sådan? dvs om den har en buet profil? eller er den helt glat?
Det er korrekt, soklen har en buet profil, så egentlig er det vel måske ikke så underligt, at snittet bliver som det bliver. Spørgsmålet er bare, hvad man kan gøre for at få et lige snit?

offlarjon
mexitegel mexitegel sagde:
Mulige årsager:
* På billedet ser det ud som om listen ikke ligger plant mod væggen, nederste del af listen går længere ind mod væggen end øverste del.

Hvordan kapper du listen i kappemaskinen? Liggede? Hvilken side op? Stående? Hvilken side mod anslaget?
Tror det er billedet, der er lidt misvisende, i virkeligheden ligger den plant mod væggen.
Jeg kapper den liggende & ovenfra (den malede side) for at i videst muligt omfang undgå splinter.

offlarjon offlarjon sagde:
Det er rigtigt, soklen har en buet profil, så egentlig er det måske ikke så mærkeligt, at snittet bliver som det gør. Spørgsmålet er bare, hvad man kan gøre for at få et lige snit?
Behøver det blive mere lige? Hvis det er en buet liste, ser det måske helt naturligt ud med et buet hjørne? Hvordan ser det ud, når du får den anden del på plads? Du kan jo skære en kort lille stump for at teste.

Jeg opfatter det som, at snittet ikke er lige. Har du savet i søm nogen gang, så tænderne er slidt mere på den ene side, så måske klingen presses lidt til siden?

Listen må vel ligge på ryggen, profilsiden op, hvis profilen ikke er symmetrisk, så skal vinklerne blive rigtige, og forsiden af profilerne skal passe sammen for hjørnet af to lister.

offlarjon offlarjon sagde:
Det stämmer, soklen har en svungen profil så egentlig er det vel måske ikke så mærkeligt at snittet bliver som det bliver. Spørgsmålet er bare hvad man kan gøre for at få et lige snit?
Er soklen svungen så skal snittet være svunget. Ellers får du aldrig det til at passe sammen.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
T
ydersiden af soklen er konkav siger du, så vil du aldrig få et lige yderhjørne.
Snitfladen tror jeg er helt plan, men yderhjørnet bliver jo krum, da summen af en lige (snitfladen) og en krum (ydersiden af listen) overflade som skærer hinanden i vinkel (gerningen) bliver en buet linje.

Skal du have et lige yderhjørne må du vælge en liste som ikke er konkav på ydersiden.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
offlarjon
Nej det er ikke ydersiden af soklen, der er konkav (måske var det lidt uklart der før). Dog gjorde jeg et nyt forsøg i går og fik pludselig helt lige snit, sådan bare uden videre. Bliver nu usikker på, om jeg virkelig gærede mod den malede side, føles mere som om jeg vendte listen før. Det ville jo i så fald være helt naturligt med et konkavt snit med tanke på soklens udformning..

• Synes
mexitegel og 1 anden
  • Laddar…
Skønt når det løser sig...:)

• Synes
offlarjon
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.