Den eksisterende hytte er på søjlegrund bygget i 70'erne med tynde ydervægge, sandsynligvis 95mm.
I det lille badeværelse (ca. 1,5x2m) er der blevet trangt, da vi har haft pumpe, filter og varmtvandsblander, og derfor skal der bygges et pumpehus tæt op ad badeværelsets ydervæg, hvor vi skal flytte teknikken og senere renovere badeværelset. Pumpehuset bliver en udbygning på hyttens langside.
Pumpehuset skal have separat indgang og måle ca. 1,5x1,5m og stå på søjlegrund (skruefundament). Det er helt separat, så ingen gennemgang fra badeværelset til pumpehuset, kun gennemføring af rør imellem.
For denne udbygning, skal jeg
1) Rive yderpanelet (stående dobbeltfals) ned?
2) Fjerne sømmelægte under yderpanelet?
3) Skal vindbeskyttelsen fjernes, og hvordan samler man så mellem den gamle og den nye vindbeskyttelse?
4) Hvad kaldes ”boksen”, der er markeret på billedet, og hvordan bygger jeg taget til pumpehuset, når den kommer i vejen?
Jeg overvejer også, hvilken dimension jeg skal have på spær. Forstår, at de fleste pulttage bruger 45x220, men der bliver lidt pladsproblemer i højden med en hældning på 14 grader (35cm i højdeforskel), så mindre spær ville være at foretrække, hvis det er muligt. Kan man gå ned til 45x145 og stadig være tryg med cc 1200mm? Kan selvfølgelig reducere cc, hvis det ville hjælpe. Udbygningens mål bliver ca. 1400mm fra huset plus 300mm udhæng.
Du behøver egentlig ikke noget groft træ til tagspærene, det er jo en lille tagflade med lille spændvidde, og taget ovenfor ser ret fladt ud. Vælger du samme dimension som overarmen på husets tag, er jeg helt overbevist om, at det holder.
Hvad du behøver er ordentlig isolering i både gulv, vægge og tag, hvis varmekostnaden skal være lav. Du behøver måske ikke fuld lofthøjde inde i pumpehuset.
Drop jordskruen, støb en isoleret plade, eller mur en lecagrund, hvis du vil have træbjælkelag. Jeg foreslår plastmåtte og gulvafløb i pumpehuset, men et rent betongulv med gulvafløb dur jo egentlig.
Spring markskruen over, støb en isoleret plade eller mure en lecagrund, hvis du vil have træbjælkelag. Jeg foreslår plastgulv og gulvafløb i pumpehuset, men et rent betongulv med gulvafløb er jo egentlig fint.
Da huset står på stolper, tænkte jeg at bruge den samme løsning. Hvad er ulempen ved markskruen, Stavrex f.eks.? Såg frem til at blive færdig med det ydre skal i min 4 ugers ferie...
Forstår 👍
Men hvad tror du: er det ikke rimeligt at rive yderfacaden, så den øvre bærende bjælke til pulttaget får bedre fat i husets reglar?
Tagskægskassen også, så vil jeg kunne fæstne den højere oppe? (Det går vel næppe at bygge "omkring" tagskægskassen, bærende bjælken kan vel ikke fæstnes der?)
Tagfodskassen også, så vil jeg kunne fastgøre den højere oppe? (Det går vel næppe at bygge "omkring" tagfodskassen, bærelinjen kan vel ikke fastgøres der?)
Det nemmeste er, hvis du laver tilbygningen helt under tagfoden på huset. Den flotteste løsning ville dog være at lade husets tag fortsætte ud i samme vinkel, så pumpehuset kommer under samme tag (men det er måske for avanceret til dit byggeri)
Det nemmeste er, hvis du laver tilbygningen helt under tagfoden på huset. Det pæneste ville dog være at lade husets tag fortsætte i samme vinkel, så pumpehuset kommer under samme tag (men det er måske for avanceret til dit byggeri)
Tak!
Skal man plastre indersiden mod den gamle ydervæg?
Der bliver en del kondens på pumpen, og varmen skal være tændt året rundt, så plast er bestemt nødvendigt, men som sagt, er det også nødvendigt at plastre mod husets gamle ydervæg?
Den eksisterende hytte står på pælefundament bygget i 70'erne med tynde ydervægge, sandsynligvis 95 mm.
I det lille badeværelse (ca. 1,5x2m) er det blevet trangt, da vi har haft pumpe, filter og varmtvandsblander, og derfor skal der bygges et pumpehus lige op ad badeværelsets ydervæg, hvor vi skal flytte teknikken og senere renovere badeværelset. Pumpehuset bliver en udbygning på hyttens langside.
Pumpehuset skal have separat indgang og måle ca. 1,5x1,5m og står på pælefundament (skruestænger). Den er helt separat, så ingen gennemgang fra badeværelset til pumpehuset, kun gennemføring af rør imellem.
For denne udbygning, skal jeg
1) Rive yderpanelet (stående dobbeltfaset panel) ned?
2) Fjerne sømmelisten under yderpanelet?
3) Skal vindbeskyttelsen fjernes, og hvordan samler man så mellem den gamle og den nye vindbeskyttelse?
4) Hvad kaldes "kassen" som er markeret på billedet, og hvordan bygger jeg taget til pumpehuset når den kommer i vejen?
[billede]
[billede]
Er det muligt at flytte udbygningen så vinduet i det eksisterende badeværelse bliver tilbage?
Jeg tror ikke, at plasten har så stor betydning der. Det vigtige er, at der ikke bliver nogen sprækker, så udendørsluften kan cirkulere ind der om sommeren. Bliver der ingen cirkulation mod udendørsluften, bliver der jo heller ingen kondens. Men plasten skader nok heller ikke. Det frarådes normalt at have dobbelte lag plast. Men det bliver jo en ret lille del af væggen, hvor man får det alligevel.
Et nysgerrigt spørgsmål er, hvorfor du skal lave en så stor udbygning, hvis det kun skal være en vandpumpe og en varmtvandsbeholder der. En almindelig løsning er at lave et isoleret skab, der hænger på facaden. Stort nok til en pumpe og varmtvandsbeholder, men ikke mere. Så må man stå udenfor og arbejde gennem åbne døre, hvis man har brug for at arbejde med tingene. Men man kan ikke gå derind.
Tænkte tanken om mindre bygning men dels generelt nysgerrig på at bygge et lille mini-hus, og lære mig alle dele, og dels vil jeg kunne gå ind der og arbejde med ting uanset vejret (fx hvis det kniber om vinteren).
Men først og fremmest kærligheden til at lære mig at bygge.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.