Hej!

Vi er i gang med at renovere i entréen, og vi overvejer at udvide en døråbning i entréen ind mod stuen. Sagen er den, at væggen er bærende, og vi tænkte "bare" at fjerne ca. 20 cm af væggen ind til hjørnet, hvor næste væg kommer. (Se billede).

Jeg undrer, om det gør noget, hvis man bare fjerner et lille stykke af væggen. Det burde vel ikke gøre nogen større forskel på bæreevne? Eller?

Må jeg godt fjerne et stykke af en bærende væg?

Hele væggen fra den ene ende af huset til den anden består af spontet 2,1/4 tommers tømmer. Med en skorsten, der bryder midt i og en døråbning på hver side ca. 1 m fra skorstenen. Huset er fra 1947.
 
  • Døråbning i renoveringsprojekt, hvor en del af en bærende væg er fjernet. Rød linje markerer ændringen, sidderum ses i baggrunden.
"må jeg have lov?"

For hvem?

Er det en lejlighed?

Så kræves bestyrelsens tilladelse.

Der kræves lidt mere information for at svare, plantegning samt plantegning af etagen ovenfor er en god start...
 
Har du tænkt på de ekstrajob breddningen kan medføre? Hvordan gør du med gulvet for eksempel?


/Vojma
 
Det afhænger jo af, hvad der findes ovenover. Hvis f.eks. en bjælke hviler lige på de der 20 cm, som du vil fjerne, så bliver det jo ikke så godt.

Ifølge reglerne skal du lave byggetilladelse ved indgreb i bærende dele.
 
Skulle det være så slemt som hempularen frygter, kan du altid klæde væggen af i hallen, hvor du skal lave indgrebet, og se efter, hvordan det ser ud. Det er ikke umuligt, at du allerede i dag har en afveksling over døren. (Helt enkelt en planke på højkant). Den kan i så fald have brug for at blive udskiftet til en, der er længere, og naturligvis få støtte i begge lejepunkter. Gætter på, at du har overetage, og så kan som hempularen påpeget gulvbjælker ligge præcis, hvor du vil fjerne støtten, i væggen nedenunder. Selv hvis den (bjælken) ligger på siden af, har du sandsynligvis fjernet det ene lejepunkt for afvekslingen. Det er fuldt muligt at gøre som du beskriver, men det skal undersøges grundigt.
 
Niclas Jonsson sagde:
"må jeg få lov?"

For hvem?

Er det en lgh?

Så kræves bestyrelsens tilladelse.

Der kræves lidt mere information for at svare, tegning samt tegning af etagen ovenover er en god begyndelse...
Nej det er ingen lejlighed. Det er vores eget hus!
Må jeg få lov = hvad siger reglerne, bygningsreglementer osv.
Desværre findes der ingen tegninger af huset, så vidt vi ved.
 
vojma sagde:
Har du tänkt på de extrajobb breddningen kan medföra? Hur gör du med golvet tex?


/Vojma
Hej!
Ved ikke hvor meget ekstraarbejde det bliver. Tror dog ikke, at det bliver så meget.
Skal lægge klikgulv i hallen og nye lavere "trösklar" i dørene.

Mvh Jarkko
 
Sæt tigersaven i toppen og kør op de 20 cm. Napper ikke bladet kan jeg love, at intet sker. Er du bekymret, inviter vennerne over og hold en fest ovenpå og se derefter!

En så lille stump kan næppe påvirke konstruktionen. Ville overetagen falde ned? :)
 
Michael86 sagde:
Sæt tigersaven i toppen og kør dem op 20 cm. Hvis bladet ikke klemmer, kan jeg love, at intet sker. Er du bekymret, så inviter venner hjem og hold en fest ovenpå og se efter!

En så lille del kan næppe påvirke konstruktionen. Ville overetagen falde ned? :)
Det afhænger vel af, hvad du saver over?

En regel med en spær hvilende på...

Gør som sagt tidligere, klæd væggen af og kig.
 
Tiger79 sagde:
De afhænger vel af, hvad du saver af for noget?

En bjælke med en spær hvilende på...

Som sagt tidligere, afklæd væggen og kig.
Hvad skal man så se? Har han en overetage og der hviler en gulvbjælke præcis over det stykke, han skal save bort, så gælder det jo, at det er en spær bygget med den gulvbjælke for at det skulle kunne give nogen belastning. Gulvet ovenpå er jo garanteret kotlet/afvekslet og skivet/rågspån. Minimal skade.

Er man hjemmefikser og skal gøre sådan noget og er usikker, så må man tage en kvalitetsansvarlig hjem!

MVH
 
Kottlat/avväxlat tror jeg ikke, det er.

Hvis man åbner væggen, kan man se gulvregler eller underdel af tagspær. Reglen kan være skarvet over hjertevæggen. Ingen af os ved, hvad der findes over døråbningen, det kan være et badeværelse osv. Så kan det være kedeligt, hvis det synker.

Eller så er det, som der er sagt tidligere, allerede en afvæksling over åbningen, som støtten til kappes.
 
Et hus fra 47 vil jeg gætte på har diagonale afvekslinger, kryds altså!
 
Michael86 sagde:
Et hus fra 47 ville jeg gætte på har diagonale afstivninger, kryds altså!
Ok.

Mit fra 61 har ingen kottlingar men en hjertemur.
 
hmmm, formentlig så hjælper det ikke at åbne væggen for at se, hvad der findes over, ligger formentlig et hammarband / liggende regel på de stående regler. bliver svært at se igennem den? det eneste, der går at se, om der findes en afveksling.

er det vind så er det i hvert fald let at tjekke oppefra.
 
Tiger79 sagde:
Ok.

Min fra 61 har ingen kottlingar men en hjertemur.
Intet er jo skrevet i sten. Er vel lidt hvad konstruktøren og montøren syntes. :)

Men selvfølgelig har jeg åbnet bjælkedæk med afvekslinger fra 40'erne

Det man kunne gøre er at rive vægbeklædningen "på stuesiden" et stykke ind på væggen og over åbningen. Er det tretex så kan man jo erstatte det med en limskruet krydsfiner!
 
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.