Til vores soveværelsesprojekt har jeg købt denne plade fra Bauhaus.
Ek vægpanel fra Bauhaus, 2400x600x10 mm, med glat overflade og træfiner. Bruges til sovrumsprojekt, overvejer skarvmetoder pga. akustikmateriale.

På grund af nedenstående information troede jeg, at det var en plade lavet af MDF og Eg, men det passer ikke, fineren sidder på et gummimåtte.
Teknisk information om en skiva: Material MDF & Ek, färg Ek, längd 2400 mm, bredd 600 mm, tjocklek 10 mm, användningsområde vägg.

Jeg havde blandt andet tænkt at beklæde sengen ifølge nedenstående billede:
En sengeramme med træfaner står mod en væg med lamelpaneler. Der er to svævende natborde på hver side. Trægulve i sildebensmønster.

Tror I, at dette kan lade sig gøre alligevel? Hvordan samler man udvendige hjørner?

Havde det været mdf, ville jeg have gervet (skåret i 45 grader) med bordrundsaven. Men det føles lidt usikkert med akustikmaterialet. Bliver det ikke helt jævnt, får man jo sprækker i fineren. Hvad tror I?

Jeg hælder i stedet til følgende alternativ, hvor man skærer akustikmaterialet hele vejen ned til fineren med 10 mm i bredden og dermed får lavet en samling. Tror I, det kan fungere?
Skematisk tegning af udvendigt hjørne, der viser skæringsmetode til akustikmateriale på en plade med en gul kant langs siderne.

Meget taknemmelig for tips og tanker!

Du kan måske få lavet et blødt hjørne ved hjælp af en kvartstav?

• Synes
Messier1994
  • Laddar…
Tror det er svært at finde noget der matcher i finish, har holdt på med at eksperimentere hjemme med træbejds og forskellige olier for at matche andre trædetaljer med hinanden, og det er ikke let at få lignende kulører, og selv mindre skiftninger stikker ud ret meget.

Man kunne måske prøve 45-graders kapning, men så er det jo vigtigt at "rammen" rundt om sengen er helt lige, og det vil den jo ikke være på millimeteren, hvis jeg bygger den af typisk 45x45. Svært... Så ved jeg ikke hvor slemt eventuelle sprækker bliver i hjørnerne, men kan jo så klart rette dem op med træfarvet spartelmasse, hvis det kun drejer sig om en enkelt mm, hvor det gaber lidt.

Jeg tror, at en samling, hvor man har skåret akustikpladen væk fra fineret, er mest tilgivende. Men den konstruktion, jeg forestiller mig, ville have to synlige yderhjørner. Det bliver jo sammenlagt ca. (2m+2m+2m)*2=12 løbende meter panel, hvor jeg skal skære en præcis strimmel af 10mm akustikpanel væk. Det kan jo tage mange timer, hvis det er svært at få den til at slippe fra fineret. Jeg ved heller ikke, hvor stor risikoen er for at komme til at skære igennem fineret.

Er det på nogen måde muligt at bruge en ribba som hjørneliste?

• Synes
Messier1994
  • Laddar…
Bare så jeg ikke narre nogen — det var jo faktisk MDF under finéret.

Bar en masse almindelige akustikplader med ribber ind og disse plader på samme tid, og de føltes lige så slappe, og MDF'en er sortmalet — men det er MDF, og det skal ikke være noget problem at skære disse med en skarp 45-graders kant. 😅

• Synes
g.kraft
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.