Hej!
Jeg har modtaget en tegning fra husleverandøren for at forberede hullet til trappen (afvekslingen af mellemdækket),
desværre har de ferie i 4 uger nu, så jeg håber at få nogle svar på tegningen i forummet i stedet!
A: Ekstra 45x220 skal gå mellem bærende vægge (2 stk. limtræsbjælker i dette tilfælde). Skal de to nye
markeret med A også fastgøres til bjælken ved siden af, som den skal forstærke? Skal den også sømmes fast i den underliggende limtræsbjælke
eller bedre kun fastgøre i bjælken ved siden af?
B: Hvad nytte gør disse 4 stk. (liggende) 45x220, når de er fastgjort i den underliggende bjælke uden for støttebenene? Det skal være
på samme måde på den tilsvarende side, som er ca. 5 m væk fra hullet, hvad forstærker de? Jeg genkender ikke den konstruktion,
eller misforstår jeg billedet fuldstændigt?
C: Er eksisterende limtræsbjælke
D: Er to nye 45x220 langs med hullet, på højre side er det specificeret, hvordan den skal fastgøres med en bjælkesko, men
hvad gøre på venstre side?
E: Er det kortlægninger, der også skal fastgøres mellem eksisterende bjælker, eller ser man kun limtræsbjælken, der er under?
I så fald kunne E fastgøres med vinkeljern på de eksisterende bjælker på begge sider? Dette forudsætter, at
E ikke er kortlægninger?
Dette er måske super indlysende, men jeg må indrømme, at jeg ikke er helt med i kampen ;-)
Jeg har modtaget en tegning fra husleverandøren for at forberede hullet til trappen (afvekslingen af mellemdækket),
desværre har de ferie i 4 uger nu, så jeg håber at få nogle svar på tegningen i forummet i stedet!
A: Ekstra 45x220 skal gå mellem bærende vægge (2 stk. limtræsbjælker i dette tilfælde). Skal de to nye
markeret med A også fastgøres til bjælken ved siden af, som den skal forstærke? Skal den også sømmes fast i den underliggende limtræsbjælke
eller bedre kun fastgøre i bjælken ved siden af?
B: Hvad nytte gør disse 4 stk. (liggende) 45x220, når de er fastgjort i den underliggende bjælke uden for støttebenene? Det skal være
på samme måde på den tilsvarende side, som er ca. 5 m væk fra hullet, hvad forstærker de? Jeg genkender ikke den konstruktion,
eller misforstår jeg billedet fuldstændigt?
D: Er to nye 45x220 langs med hullet, på højre side er det specificeret, hvordan den skal fastgøres med en bjælkesko, men
hvad gøre på venstre side?
E: Er det kortlægninger, der også skal fastgøres mellem eksisterende bjælker, eller ser man kun limtræsbjælken, der er under?
I så fald kunne E fastgøres med vinkeljern på de eksisterende bjælker på begge sider? Dette forudsætter, at
E ikke er kortlægninger?
Dette er måske super indlysende, men jeg må indrømme, at jeg ikke er helt med i kampen ;-)
Lidt svært at se på tegningen, det er jo ikke muligt at læse tekst/tal, men jeg kan jo spekulere lidt alligevel!
nihtila sagde:A: Ekstra 45x220 skal gå mellem bærende vægge (2 stk. limtræsbjælker i dette tilfælde). Skal de to nye
markeret med A fastgøres også i bjælken ved siden af, som den skal forstærke? Skal den også sømmes fast i underliggende limtræsbjælke
eller bedre fastgøre kun i bjælken ved siden af?
Jeg ville limskruve fast den "nye" bjælke i den eksisterende, fastgør så begge med nogle søm/fæstningsvinkler i limtræsbjælken.
B: Hvad gør disse 4 stk. (liggende) 45x220 godt for, når de fastgøres i underliggende bjælke uden for støtterne? Det skal være
lige på modsvarende side, som er cirka 5 m væk fra hullet, hvad forstærker de? Kender ikke den konstruktion,
eller misforstår jeg billedet totalt?
Jeg kan heller ikke se, hvad det er, altan/balkon eller? Det har dog intet med selve trappehullet at gøre.
D: Er to nye 45x220 langs med hullet, på højre side er det specificeret, hvordan den skal fastgøres med bjælkesko, men
hvad gør du på venstre side?
Der vil den jo hvile direkte på limtræsbjælken, så fastgør med nogle vinkeljern/gennemgående søm/skruer bare.
E: Er det kortbjælker, der også skal fastgøres mellem eksisterende bjælker, eller ser man kun limtræsbjælken, som er under?
I så fald kunne E vel fastgøres med vinkeljern på de eksisterende bjælker på begge sider? Dette forudsætter, at
E ikke er kortbjælker?
Det er kun limtræsbjælken, der ses og ingen kortbjælker.
Tak for svarene!!ByggaNytt sagde:B: Hvad nytte gør disse 4 stk. (liggende) 45x220, når de er fastgjort i underliggende bjelke uden for støttebenene? Det skal være
det samme på den modsatte side, som er ca. 5 meter væk fra hullet; hvad forstærker de? Jeg genkender ikke den konstruktion, eller misforstår jeg billedet totalt?
Jeg kan heller ikke se, hvad det er, terrasse/balkon eller? Det har dog intet at gøre med selve trappehullet.
Hele tegningen er loftsetagen i fugleperspektiv, ingen balkoner/terrasser.
Det ser ud som om, man har lagt 4 stk. 45x220 på bjælkerne uden for støttebenene (skunken). Det er netop over de bjælker, der svarer til trappehullet. Præcis som de skal forstærke de bjælker, der skæres af...
Klik her for at svare