Først vil jeg gerne undskylde, hvis dette er havnet i den forkerte forumdel.
Som altid når man renoverer, støder man på små overraskelser, som stort set aldrig er positive, og nu har jeg desværre stødt på sådan en...
Lidt kort baggrundsinformation om huset er, at det er fra 1980, plade på jord, og klinkerede rum har en gulvkonstruktion med:
1. Uisoleret betonplade
2. Afretning (sand)
3. Cellplast
4. Armeret betonkage
5. Klinker
Jeg er i gang med at renovere en rågang, og efter at have slået klinkerne væk, bemærkede vi, at der var nogle mørke pletter omkring hoveddøren, som lugtede lidt af satans afkom (kattepiss). For at løse dette slog jeg betonkagen løs ved hoveddøren og opdagede, at pissisen havde trængt igennem betonen, under cellplasten og imprægneret syllen.
Nu overvejer jeg, hvordan jeg bedst løser dette
Tanken er at skære den beskadigede syll væk mellem reglerne i døråbningen og erstatte med ny syll, for derefter at bygge op på samme måde med cellplast og beton, alternativt undlade cellplasten og fylde hele spalten med EPS. Men hvordan fastgør man syllen så? Der er jo ingen stående regler, der hviler på den, og man ønsker jo at lade syllen være helt isoleret fra pladen med syllpap/syllremsa uden skruer eller lignende, der går igennem? En anden nybegynder overvejelse er, om det kan påvirke holdbarheden, hvis der ikke er nogen syll mellem to regler i ydervæggen?
Vedhæfter et billede af elendigheden, hvis det kan hjælpe noget:
Jeg tænkte, at jeg lige ville opdatere lidt, efter jeg tog fat i sagen i weekenden, alle kan vel godt lide billeder, selvom det ikke drejer sig om et mastodontprojekt?
Remmen fjernet, og den tidligere remisolering udskiftet med rempap. Det var rart at få bekræftet, at selvom huset hviler på en uisoleret plade opført årene 79/80, så har man ubehandlede remme, der ligger på en kapillarbrydende strimmel. Det viste sig også, at en del af skaderne på denne del ser ud til at være kommet udefra, så tærskelblekket har nok heller ikke gjort sit arbejde helt ordentligt.
Ny rembåd på plads fastgjort med sømplug samt opbygget til dørkarmen.
Sekundær tætning på plads for at sikre sig mod, at fugt trænger ind ad denne vej igen, også regler for at fastgøre udvendig panel under døren på plads.
Karm og dør på plads, hvis man er opmærksom, kan man se, at afstanden mellem reglerne under døren er krympet lidt, og isoleringen er væk, sådan kan det gå, hvis man sjusker med at sikre sig, at åbningsmålet blev korrekt første gang
Ny udvendig panel på plads samt nyt blek til tærsklen. Indtil videre kun grundet panel fra byggemarkedet, men nu overvejer jeg lidt, hvad man skal sigte på for en farve. Oprindeligt gik panelet indtil døråbningen i samme gule som resten af væggen, men jeg er inde på, at det giver en flottere indramning at lade disse forblive hvide, hvad siger I andre?
Alt i alt tog det en dag at fjerne til døren var på plads uden ny panel og blek.